گلباران در جنجال

برزخ افتخاری

هواداران استقلال که سال‌ها است علیه وزرای ورزش و مدیران عامل این باشگاه شعار اعتراضی سر می‌دهند و گاهی نیز در همین راستا دست به تجمع می‌زنند، از فرصت بازی خانگی با پارس‌جم نیز به همین منظور بهره بردند و تا جایی که می‌توانستند علیه مسعود سلطانی‌فر و به‌خصوص رضا افتخاری شعار دادند. عجیب اینکه با افزوده شدن بر تعداد گل‌های استقلال برابر رقیب شگفتی‌ساز، بر حجم شعارهای اعتراضی استقلالی‌ها هم افزوده می‌شد؛ طوری که شاید مدیرعامل آبی‌ها آرزو می‌کرد تیمش دیگر گل نزند! این اتفاقات عجیب روی سکوها که با تشویق علی فتح‌الله‌زاده نیز همراه بود، در شرایطی رخ می‌دهد که استقلال بازیکنان خوبی دارد و سرمربی انتخاب شده از سوی مدیران باشگاه نیز با نتایج مناسبی که کسب کرده بین مردم به محبوبیت دست یافته است. با وجود این گویا تاخیر در جذب مهاجم خارجی که فرآیندش از چندی قبل آغاز شده و هنوز به نتیجه نرسیده، باعث خشم هواداران شده است.

استقلالی‌ها علاقه دارند هر چه سریع‌تر یک مهاجم خارجی خوب جذب شود تا در آستانه مسابقات مهم هفته‌های پایانی و نیز فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، قدرت خط حمله آبی‌ها افزایش یابد. با این حال به شکلی عجیب این اتفاق رخ نداده و چند بازیکن در آستانه پیوستن به استقلال از این انتخاب منصرف شده‌اند. حالا هواداران گناه این اتفاق را متوجه افتخاری می‌دانند و روز پنج‌شنبه هم شعارهای تندی علیه او سر دادند. این درحالی است که وینفرد شفر در نشست خبری پس از بازی مدعی شد تماس‌هایی از ایران گرفته شده و مهاجمان خارجی را از حضور در استقلال منصرف کرده است. او معتقد است پشت پرده‌هایی در این زمینه وجود دارد که به مدیران استقلال مربوط نیست. دیروز حسن زمانی، عضو هیات‌مدیره استقلال هم گفته شعارها علیه سلطانی‌فر کم‌لطفی است: «آقای سلطانی‌فر در مدتی که آمده، برای استقلال سنگ تمام گذاشته است. شهادت می‌دهم هر وقت کاری با او داشته یا نیاز به حمایت ایشان داشتیم، در رابطه با استقلال کوچک‌ترین دریغی نکرده است. سلطانی‌فر کاری کرد که از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشویم.»

همچنین نصرالله عبداللهی، سرپرست استقلال هم مساله‌ای عجیب را با خبرگزاری فارس در میان گذاشته است: «واقعا تعجب کردیم که تماشاگران علیه افتخاری شعار می‌دهند. افتخاری چه کار باید انجام دهد؟ او نزدیک به ۱۳-۱۲ میلیارد پول طلبکاران استقلال را در این مدت پرداخت کرده است. ما می‌خواهیم بازیکن بگیریم اما در همین کشور خودمان اجازه نمی‌دهند. متاسفانه یک عده مرتب در حال خرابکاری برای استقلال هستند. شاید باور نکنید مهاجمی که قصد داشت به استقلال بیاید با شفر تماس گرفت و گریه می‌کرد که به من گفته‌اند به ایران نیا! بازیکن مد نظر استقلال را تهدید کردند که به استقلال نیاید. این چه کاری است؟»

سوت‌های عجیب

بخش دوم جنجال‌های بازی پنج‌شنبه اما مربوط به حواشی داوری بود. رضا کرمانشاهی که مسوولیت قضاوت این دیدار را بر عهده داشت روز موفقی را سپری نکرد و یکی از بدترین روزهای کمیته داوران در فصل جاری را پدید آورد. او در دقیقه چهارم مسابقه درحالی به سود استقلال اعلام پنالتی کرد که به نظر می‌رسید در این صحنه خطایی رخ نداده یا اگر هم بوده، مربوط به پشت محوطه جریمه می‌شده است. کرمانشاهی اما پنج دقیقه بعد صحنه‌ای مشابه درون محوطه جریمه استقلال را برای پارس‌جم پنالتی نگرفت تا اعتراض‌ها اوج بگیرد. عجیب‌تر اینکه او به خاطر تمارض یک کارت زرد هم به روح‌الله سیف‌اللهی داد و در نهایت پیش از دقیقه بیستم مسابقه این بازیکن را به خاطر دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج کرد. پس از پایان این دیدار که آشکارا تحت‌تاثیر اشتباهات داوری بود، مهدی تارتار سرمربی پارس‌جم کرمانشاهی را «نفرین» کرد و خواهان استعفای فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران شد.

درحالی‌که طی ۲۴ساعت پس از بازی بسیاری از کارشناسان داوری به اظهار نظر در مورد اشتباهات کرمانشاهی پرداخته بودند، مساله عجیب به سکوت سنگین فدراسیون مربوط می‌شد. اصفهانیان دیروز در مصاحبه‌ای به تارتار هشدار داد فقط در حوزه اختیارات خودش اظهارنظر کند، اما او در همین گفت‌وگو قضاوت در مورد کیفیت داوری کرمانشاهی را به بازبینی صحنه‌های حساس بازی منوط کرد. این همان موضعی است که رضا غیاثی، سخنگوی کمیته داوران هم اتخاذ کرده است. این همه درحالی است که بازی مزبور به‌طور مستقیم پخش شده و ضرورت بازبینی تلویزیونی صحنه‌های مهم آن قابل درک نیست. باید دید فدراسیون فوتبال نهایتا با بحران فزاینده داوری چطور برخورد خواهد کرد و این تنش کم‌سابقه را به چه شکل کنترل می‌کند؟ توجه داشته باشید که هفته گذشته هم قضاوت محمدرضا اکبریان در بازی پرسپولیس و گسترش‌فولاد حسابی جنجالی شده بود.


برد پرسپولیس، توقف تراکتورسازی

مسابقات هفته بیست‌ویکم لیگ برتر دیروز با برگزاری سه بازی به پایان رسید. تراکتورسازی در اولین تجربه سرمربیگری ساغلام در مشهد برابر سیاه‌جامگان با نتیجه بدون گل برابر سیاه‌جامگان متوقف شد و فولاد هم در ادامه روند خوبش در اصفهان با یک گل سپاهان نگون‌بخت را شکست داد. دیروز اما در ورزشگاه مملو از تماشاگر شهر قدس تهران پرسپولیس با نتیجه سه بر یک از سد پیکان گذشت. سرخ‌ها با دو گل زودهنگام منشا و علیپور در دقایق ۱۰ و ۱۳ جلو افتادند. در نیمه دوم پیکان روی یک ضربه ایستگاهی در دقیقه۵۹ توسط مهدی شیری به گل رسید؛ اما در ادامه علی علیپور در دقیقه۸۳ گل سوم را به ثمر رساند و کار را تمام کرد. با این حساب پرسپولیس با ۴۸امتیاز به صدرنشینی مقتدرانه‌اش ادامه داد.