استقلال می‌لرزاند، پرسپولیس می‌تازاند

روزهای خوش استقلال

استقلال تهران در ورزشگاه غدیر دست به کار بزرگی زد و با سه گل همنام خوزستانی‌اش را شکست داد. اگرچه پیش از این نیز با توجه به مشکلات فراوان تیم اهوازی و نیز غیبت چند بازیکن تاثیرگذار این تیم به‌نظر می‌رسید آبی‌پوشان تهرانی کار آسانی برای پیروزی داشته باشند، اما وجه غافلگیرکننده این بازی نمایش توفانی شاگردان شفر بود. در حقیقت استقلالی‌ها در این بازی سه گل زدند و سه برابر آن موقعیت گل از دست دادند. به این ترتیب استقلال ۲۶امتیازی شد تا پیش از پایان مسابقات دیروز به رده چهارم جدول صعود کند. این برد چنان برای وینفرد شفر ارزشمند و دلچسب بود که او در پایان مسابقه حتی از احتمال قهرمانی تیمش و رسیدن به پرسپولیس در صدر جدول رده‌بندی سخن گفت. آنچه مسلم است اینکه این استقلال با تیم چند ماه پیش مطلقا قابل مقایسه نیست و همین مساله موج تعریف و تمجیدها از مربی آلمانی را در پی آورده است.

در روز پایانی کار علیرضا منصوریان در استقلال، این تیم با کسب تنها پنج امتیاز از هفت بازی و البته فقط دو گل زده در رتبه آخر جدول رده‌بندی قرار داشت، اما حالا استقلالی‌ها تفاضل گل منفی پنج آن زمان را به تفاضل گل مثبت ۹ تغییر داده‌اند. به علاوه روند گل نخوردن‌های این تیم نیز همچنان ادامه دارد؛ به این ترتیب که اگر استقلال در ۲۵دقیقه ابتدایی بازی هفته آینده برابر تراکتورسازی هم گل نخورد، حسین حسینی دروازه‌بان جوان این تیم رکورد تازه ثبت شده علیرضا بیرانوند در زمینه کلین‌شیت‌های متوالی را از آن خودش خواهد کرد. همه این اتفاقات در حالی در استقلال رخ می‌دهد که عملکرد پیرمرد آلمانی حیرت‌انگیز بوده است. در هفت بازی ابتدای فصل علیرضا منصوریان هدایت استقلال را بر عهده داشت و در بازی هشتم میک مک‌درموت آبی‌ها را کوچ کرد.

از آن به بعد شفر در ۹بازی استقلال را رهبری کرده که حاصل آن کسب پنج پیروزی، سه مساوی و البته ثبت فقط یک شکست بوده است. به این ترتیب استقلال با شفر به‌طور متوسط از هر بازی دو امتیاز گرفته و این یعنی اگر مربی آلمانی از ابتدای فصل استقلال را هدایت می‌کرد، شاید آبی‌ها الان ۳۴امتیاز داشتند و در چند قدمی پرسپولیس قرار می‌گرفتند. البته آنچه مسلم است اینکه استقلال با شفر روز به روز بهتر شده و شاید اگر الان با تیم‌هایی مثل سیاه‌جامگان یا فولاد بازی کند، دیگر تن به تساوی ندهد. باید صبر کرد و دید روند رو به رشد استقلال تا کجا ادامه می‌یابد؛ هرچند مسابقات سخت‌تر شفر از این هفته آغاز می‌شود و آنها در اولین گام باید در تبریز به مصاف تراکتورسازی بروند.

دبل پرسپولیس بعد از ۱۶سال

دیروز اما در مهم‌ترین بازی هفته، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به مصاف تراکتورسازی رفت و با دو گل به پیروزی دست یافت. سرخپوشان که بعد از توقف دقیقه آخری برابر فولاد اهواز در هفته گذشته و نیز حذف از جام حذفی در موقعیت خطرناکی قرار گرفته بودند، دیروز با حمایت چشمگیر هواداران‌شان به روند موفقیت بازگشتند. در روزی که چیزی حدود ۶۰هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی حضور داشت، پرسپولیس با گل‌های علیپور و کمال کامیابی‌نیا به برتری رسید. گل علیپور روی سانتر محسن مسلمان در وقت‌های تلف‌شده نیمه اول به‌ثمر رسید و کامیابی‌نیا هم در دقیقه۷۸ روی کار ترکیبی عالی وحید امیری و علی علیپور گل دوم را به ثمر رساند. جالب اینجا است که کامیابی‌نیا در بازی رفت دو تیم هم که در تبریز برگزار شد، گل دوم پرسپولیسی‌ها را به‌ثمر رسانده بود. نیمه اول بازی دیروز چندان چنگی به دل نمی‌زد.

تراکتوری‌ها به‌خصوص بعد از آسیب‌دیدگی امید عالیشاه و خروج این بازیکن از زمین رو به بازی تدافعی آوردند و سعی کردند با یک مساوی تهران را ترک کنند؛ اما همین مساله فشار را روی دروازه این تیم افزایش داد و منجر به خلق چند موقعیت در ثانیه‌های پایانی نیمه نخست شد که بالاخره یکی از آنها از روی خط عبور کرد. اوایل نیمه دوم تراکتور کمی میل به هجوم نشان داد؛ اما آشکارا زور این تیم به میزبانش نمی‌رسید. شاید استفاده از شش بازیکن جدید در نیم‌فصل دوم، به هارمونی تراکتور ضربه زده باشد. پرسپولیس با این پیروزی، بعد از ۱۶سال توانست تراکتور را «دبل» کند و در هر دو بازی رفت و برگشت شکست بدهد. با این برد سرخپوشان ۴۰امتیازی شدند تا به صدرنشینی مقتدرانه‌شان ادامه بدهند. پرسپولیس هفته آینده باید به مصاف نفت تهران برود.