پروژه پروفسور

شکایت به دادگاه عالی ورزش در پرونده طارمی و جدل با شرکت برهان‌مبین در ماجرای بلیت‌فروشی هم از دیگر دغدغه‌های مدیران باشگاه است. با این همه اما، پرسپولیسی‌ها یک گرفتاری بسیار اساسی‌تر از تمام این حرف‌ها هم دارند که اگرچه به اندازه بقیه داستان‌ها تلخ و فوری نیست، اما انرژی زیادی می‌برد؛ تمدید قرارداد با برانکو ایوانکوویچ! قرارداد سرمربی موفق سرخپوشان در پایان فصل جاری به اتمام می‌رسد و این خطر وجود دارد که او بعد از سه سال و سه ماه کار برای پرسپولیس از این باشگاه جدا شود. برانکو که با حضورش در پرسپولیس به وضعیت این تیم بعد از بیش از یک دهه سر و سامان داد، به نقطه امن هواداران تبدیل شده و میلیون‌ها نفر منتظر تمدید قرارداد او هستند؛ پروژه‌ای که حالا و با محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی دشوارتر هم شده است. برانکو می‌داند انتظارها از او افزایش یافته؛ آن‌قدر که افکار عمومی حتی حذف از نیمه‌نهایی آسیا را هم بر نمی‌تابد. به این ترتیب و با توجه به اینکه او نمی‌تواند در زمستان جاری و تابستان آینده بازیکن جدید بگیرد، مسلما کارش سخت خواهد بود؛ بنابراین طبیعی است که به این راحتی‌ها زیر بار تمدید نرود و این مساله‌ای است که در موضع‌گیری‌های اخیر ایوانکوویچ هم به‌وضوح حس می‌شود.

چراغ سبزی که نشان داده نمی‌شود

سرمربی پرسپولیس این روزها بیش از هر زمان دیگری در مورد تمدید قراردادش مورد سوال قرار می‌گیرد؛ هم از سوی هواداران و هم از طرف رسانه‌ها. با این حال برانکو تا کنون چیزی در این مورد نگفته که چندان دلگرم‌کننده باشد. این داستان را مثلا از مصاحبه دیروز پروفسور با خبرگزاری فارس هم می‌شد فهمید؛ جایی که برانکو به دفعات از پاسخگویی صریح به سوال خبرنگار در مورد تمدید قراردادش طفره رفته و صرفا به ارائه توضیحات کلی بسنده کرده است. برانکو در مورد اینکه آیا قراردادش را با سرخپوشان تمدید می‌کند یا نه، این‌طور جواب می‌دهد: «با همه وجود خوشحالم که هواداران من را دوست دارند و افتخار می‌کنم که آنها خواهان تمدید قرارداد من هستند. مطمئنا مهمترین رکن فوتبال هواداران هستند و من هرکاری که تا الان کرده‌ام و بعد از این خواهم کرد برای خوشحالی و خشنودی آنها است؛ چراکه هواداران پرسپولیس از هر چیزی مهم‌تر هستند و همه تلاش ما برای این است که آنها خوشحال و شاد باشند. باید اعلام کنم پرسپولیس از هر چیزی و هر نامی بزرگ‌تر و مهم‌تر است. پرسپولیس باید بماند و این نام ماندگار و ابدی است و همیشه و در همه تاریخ هم همین‌طور بوده است. بازیکنان و مربیان زیادی در این تیم آمدند و رفتند اما این پرسپولیس است که همیشه باقی می‌ماند.»

در آرزوی بازگشت به تیم‌ملی؟

پرسپولیسی‌ها اما برای حفظ برانکو، با چالش‌های دیگری هم مواجه هستند. به فرض که حتی محرومیت‌های نقل‌وانتقالاتی سرخپوشان هم برطرف شود؛ در این صورت نیز یکی از گمانه‌زنی‎‌های اصلی این است که برانکو به جانشینی کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی کشورمان فکر می‌کند. از قضا قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال هم درست همزمان با قرارداد برانکو با باشگاه پرسپولیس به پایان می‌رسد. در حال حاضر سرمربی پرتغالی تنها تا پایان جام‌جهانی روسیه با ما قرارداد دارد و اصلا مشخص نیست بعد از هفت سال همچنان به حضور در این پست علاقه‌مند باشد. بسیاری بر این باورند که نتایج تیم‌ملی در جام‌جهانی تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم کی‌روش مبنی بر ادامه یا قطع همکاری با تیم‌ملی کشورمان خواهد داشت؛ به این معنا که اگر او نتایج خوبی بگیرد، حداقل ۶ ماه دیگر روی این نیمکت باقی می‌ماند تا تیم‌ملی را در جام ملت‌های آسیا هم رهبری کند.

تیم کشورمان بیش از ۴۰سال است که موفق به فتح این مسابقات نشده و کی‌روش خیلی امیدوار بود بتواند این طلسم را در استرالیا بشکند، اما بنجامین ویلیامز، داور استرالیایی رویاهای او را خراب کرد. با این وجود حالا امارات می‌تواند نقطه پایان این طلسم باشد؛ مشروط بر اینکه تیم کشورمان چنان نتایج خوبی در جام‌جهانی بگیرد که کی‌روش را برای ادامه حضور در ایران دلگرم کند. در غیر این صورت او تیرماه آینده از ایران می‌رود و فدراسیون باید دنبال یک مربی دیگر برای جانشینی وی باشد؛ گزینه‌ای که به دلایل مختلف مثل تجربه، محبوبیت و مقبولیت بالا می‌تواند همین برانکو ایوانکوویچ باشد. به این ترتیب ممکن است برانکو تا پیش از روشن شدن تکلیف کی‌روش با تیم‌ملی، از دادن پاسخ قطعی به پرسپولیسی‌ها طفره برود.