قربانیان بقای علیمنصور

دنیای اقتصاد: وضعیت باشگاه استقلال کماکان مبهم و گیج‌کننده است. در شرایطی که گفته شده بود جلسه فوق‌العاده هیات‌مدیره استقلال روز شنبه تشکیل می‌شود تا تکلیف علیرضا منصوریان روشن شود، چنین اتفاقی رخ نداد. برخی اعضای هیات‌مدیره استقلال در آن روز از برگزاری چنین جلسه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند، اما ساعات ابتدایی شامگاه شنبه رسانه‌ها گزارش دادند جلسه هیات‌مدیره در مکانی مجهول و غیر از محل باشگاه تشکیل شده تا مسوولان مربوطه بدون حساسیت و حاشیه اضافی تصمیمات نهایی را بگیرند. در این میان روز گذشته اتفاقاتی رخ داد که به‌نظر می‌رسد صحت گزینه دوم و تشکیل جلسه مخفیانه را تایید می‌کند. درحالی که ‌کسی در باشگاه استقلال به‌طور رسمی پاسخگو نیست، دیروز نتایج علنی برگزاری جلسه را دیدیم.

منصوریان ماند، دستیارانش رفتند

آن‌طور که دیروز از شواهد و قراین مشخص شد، علیرضا منصوریان همچنان سرمربی استقلال باقی خواهد ماند. او ظهر دیروز تیمش را تمرین هم داد تا روشن شود فعلا تغییری در راس هرم فنی آبی‌ها در کار نخواهد بود، اما ظاهرا در قاعده هرم، زلزله رخ داده است. بنا به استنتاج رسانه‌ها از شرایط دیروز استقلال، به نظر می‌رسد علی چینی و بهتاش فریبا دو نفری هستند که ظاهرا از کادرفنی جدا شده‌اند. دیروز اثری از این دو نفر در تمرینات استقلال نبود. آنها که در چند هفته اخیر جزو حامیان سرسخت علیرضا منصوریان بوده‌اند، حالا قربانی شده‌اند تا علیمنصور همچنان سرمربی استقلال باقی بماند. هرچند خود چینی در گفت‌وگو با رسانه‌ها شایعه اخراجش را تکذیب کرده و گفته با اجازه منصوریان در تمرین حاضر نشده است. به هر حال پیش از این یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به سرمربی آبی‌ها می‌شد مربوط به استفاده او از دستیاران ناکارآمد بود، اما حتما می‌دانید که این اواخر هدف انتقادات به کلی تغییر یافته و متوجه شخص منصوریان شده بود. با این حال ظاهرا مسوولان باشگاه و به‌خصوص شخص مدیرعامل که علاقه شدیدی به حفظ منصوریان دارد، تصمیم گرفته‌اند با دادن قربانی در رده‌های پایین‌تر، آقای سرمربی را بر مسندش نگه دارند.

جباری و رحمتی در آستانه اخراج

شوک بزرگ‌تر در باشگاه استقلال اما خبری بود که در مورد دو بازیکن قدیمی این تیم منتشر شد. از حوالی ظهر بود که شایعه شد مجتبی جباری و مهدی رحمتی از استقلال کنار گذاشته شده‌اند. این خبر ساعاتی بعد با غیبت این دو نفر در محل تمرینات و حضور آنها در ساختمان باشگاه رنگ و بوی بسیار جدی‌تری به خودش گرفت. در نهایت بعد از برگزاری یک جلسه طولانی بین دو کاپیتان استقلال و مدیران این باشگاه، شایعات تایید شد. جباری رسما به خبرنگاران گفت او و رحمتی از حضور در تمرینات منع شده‌اند. شماره هشت آبی‌ها موضوع را به‌طور اجمالی و سربسته این طور تشریح می‌کند: «پندار توفیقی (معاون ورزشی باشگاه) به من و رحمتی پیامک داده بود که ساعت ۱۲ ظهر در جلسه هیات‌مدیره حضور داشته باشیم و ما نیز در باشگاه حاضر شدیم اما هیچ کسی را پیدا نکردیم و مجبور شدیم باشگاه را ترک کنیم.» او که در چند ماه اخیر جزو حامیان منصوریان بود، در مورد اینکه چرا ناگهان با چنین شرایطی مواجه شد، می‌گوید: «اینها همه ظاهر داستان است و همان‌طور که اعلام کردم منتظر هستیم تا رسما درخصوص شرایط ما صحبت کنند تا من هم وقت کافی را بگذارم و جوابگوی خیلی از مسائل باشم. مطمئن باشید این بی‌احترامی بدون جواب نمی‌ماند و بعد از اعلام رسمی باشگاه استقلال خیلی مسائل را بازگو خواهیم کرد.» همچنین مهدی رحمتی که اخیرا به‌خاطر نیمکت‌نشینی‌اش در بازی مقابل جم و کبودی زیر چشمش سوژه شده بود نیز به خبرنگاران اعلام کرد تمام نظراتش مشابه مجتبی جباری است و هر دو فعلا منتظر اعلام موضع رسمی باشگاه هستند.

تا دربی با همین فرمان

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که استقلالی‌ها را برای حفظ منصوریان و اعمال تغییرات دلخواه او متقاعد کرده، در پیش بودن دربی تهران در اوایل آبان است. آنها منصوریان را به‌عنوان یک متخصص در متوقف کردن پرسپولیس می‌شناسند و حالا که خیلی چیزها را از دست داده‌اند، فقط به فکر نتیجه‌گیری در بازی مستقیم با حریف سنتی هستند. به این ترتیب ظاهرا باشگاه استقلال با همین دست فرمان لیگ را تا دربی ادامه می‌دهد و پس از آن با توجه به نتیجه منصوریان در شهرآورد، درباره سرنوشت قطعی این مربی تصمیم‌گیری خواهد شد.