عبرت یا تبانی؟

دنیای اقتصاد: تیم‌ملی کشورمان بعد از ۹بازی گل نخوردن در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و در شرایطی که بسیار امیدوار بود در دیدار خانگی با سوریه هم دروازه‌اش را بسته نگه دارد و به یک رکورد تاریخی دست یابد، غافلگیر شد و تن به یک تساوی دو بر دو داد. این بی‌تردید پایانی تلخ بر حضور قدرتمندانه تیم کشورمان در این تورنمنت بود، اما خب گاهی در فوتبال عطش و اشتیاق برای کسب موفقیت، همه معادلات فنی را به هم می‌ریزد و این دقیقا همان اتفاقی بود که سه‌شنبه‌شب رخ داد. سوری‌ها آمده بودند هرطور شده از این میدان دست پر بیرون بروند. آنها جلو افتادند، عقب افتادند و بعد در ادامه درحالی که بازی به سوت پایان نزدیک می‌شد، با غلبه بر یاس و ناامیدی، به کمک ضربه عمر سوما و اشتباه عجیب بیرانوند به گل مساوی دست پیدا کردند. به این ترتیب جای سوریه و ازبکستان در رده سوم جدول عوض شد و میهمان شگفتی‌ساز ایران به پلی‌آف رسید. این درحالی بود که در بازی همزمان، ازبکستان نتوانست از سد کره بگذرد و در آخرین لحظات با گلی که ایران از سوریه خورد، بخت صعود به پلی‌آف را هم از دست داد.

کدام تبانی؟

بلافاصله بعد از پایان بازی ایران و سوریه، حرف و حدیث‌های قبل از بازی در مورد احتمال تبانی دو تیم احیا شد و گروهی مدعی شدند تیم‌ملی ایران در این بازی با تمام توانش به میدان نرفته است. در همین راستا حتی نقل‌قولی منتسب به یک نماینده مجلس هم به شکلی وسیع در فضای مجازی منتشر شد که وی در آن با وارد دانستن احتمال تبانی، وزیر ورزش را ملزم به پاسخگویی دانسته بود. این در حالی است که هیچ‌یک از جزئیات مسابقه سه‌شنبه نشانی از توافق بین دو تیم و مدارای آنها با هم نداشت؛ چه اینکه تیم کشورمان انبوهی از موقعیت‌های گلزنی را از دست داد و مثلا ضربه روزبه چشمی که در نیمه دوم به تیر دروازه برخورد کرد، در صورت گل شدن می‌توانست اختلاف را به دو گل برساند و کار را تمام کند. به هر حال این فوتبال است و در آن همیشه تیم قوی‌تر برنده نخواهد شد؛ چه اینکه چند شب پیش تیم‌ملی فرانسه با وجود نیاز ضروری به کسب پیروزی در خانه برابر لوکزامبورگ متوقف شد. به‌نظر می‌رسد بهتر باشد حداقل خودمان به جای اینکه به این حرف و حدیث‌ها دامن بزنیم، از حالا روی یک برنامه قوی و سودمند برای آماده‌سازی تیم کشورمان تمرکز کنیم، وگرنه بر خلاف غافلگیری برابر سوریه که برای ما هزینه خاصی نداشت، غفلت در جام‌جهانی می‌تواند همه آمال و آرزوهای یک ملت را به باد بدهد.

استرالیا و سوریه در پلی‌آف

تیم‌ملی سوریه با یک امتیازی که در ایران کسب کرد روی پله سوم جدول رده‌بندی گروه اول آسیا قرار گرفت و به این ترتیب در پلی‌آف باید به مصاف تیم سوم گروه دوم یعنی استرالیا برود. استرالیا در بازی آخرش تایلند را برد، اما عربستان با پیروزی خانگی برابر ژاپن به همراه این تیم شرق آسیا به‌طور مستقیم به جام‌جهانی صعود کرد تا استرالیا در پلی‌آف حریف سوریه شود. برنده این بازی در پلی‌آف اصلی باید با نماینده آمریکای شمالی و کونکاکاف مصاف بدهد.