تشریفاتی، اما حیثیتی!

دنیای اقتصاد: امروز تیم‌ملی کشورمان درحالی از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در سئول و در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی فوتبال به مصاف کره‌جنوبی می‌رود که حال و هوای دو تیم کاملا با هم متفاوت است. تیم ایران پیش از این با کسب ۲۰امتیاز از ۸بازی صعودش به جام‌جهانی را قطعی کرده، اما کره ۱۳امتیازی سخت در تب و تاب است و نیاز مبرم به کسب هر سه امتیاز این دیدار دارد. در دیگر مسابقات گروه اول، همزمان با این مسابقه سوریه و قطر و چین و ازبکستان هم با یکدیگر پیکار خواهند کرد.

شیشه عمر آنها دست ماست

کارلوس کی‌روش در دوران حضورش روی نیمکت تیم‌ملی، چهار بار با کره پیکار کرده و هر چهار بار هم موفق به شکست این تیم شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد کسب برتری برابر ایران و سرمربی‌اش، به نوعی برای کره‌ای‌ها تبدیل به یک «عقده» شده باشد. آنها دوست دارند هرطور شده ایران را ببرند و طبعا مربی پرتغالی هم مایل نیست ظرف ۹۰دقیقه، کل رکوردهای ارزشمندش را از دست بدهد. شکست در این بازی می‌تواند به‌طور همزمان رکورد پیروزی‌های صددرصدی برابر کره و نیز کلین‌شیت‌های پیاپی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی را خراب کند. در اردوگاه رقیب اما شرایط به کلی متفاوت است. تیم‌ملی کره‌‎جنوبی برای کسب سهمیه صعود مستقیم به جام‌جهانی ناچار است ایران را ببرد و روز آخر در بازی فینال‌گونه در خاک ازبکستان به مصاف این تیم برود. کره فقط یک امتیاز بیشتر از ازبکستان دارد و با توجه به اینکه ازبک‌ها امروز با چین قعرنشین و حذف شده مصاف خواهند داد، بازی با ایران برای کره‌جنوبی اهمیت تاریخی دارد.

به عبارت دیگر آنها این بازی را به چشم مسابقه نهایی راهیابی به جام‌جهانی می‌بینند. به این ترتیب اگر تیم کشورمان در سئول موفق به شکست کره شود، احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که چشم بادامی‌ها روی پله سوم بایستند و به پلی‌آف بروند. براساس قوانین، تیم سوم گروه ما با تیم سوم گروه دیگر مصاف می‌دهد که برنده این بازی باید برای صعود به جام‌جهانی با تیم چهارم کونکاکاف پیکار کند. در جدول گروه دیگر اما رقابت بین ژاپن، استرالیا و عربستان بسیار نزدیک است و هر سه تیم برای صعود مستقیم به جام‌جهانی تلاش می‌کنند. در همین چارچوب عربستان سه‌شنبه‌شب به مصاف امارات رفت و برابر این تیم با نتیجه ۲بریک شکست خورد. به این ترتیب احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که عربستان در آن گروه سوم شود و اگر ما هم امروز کره را شکست بدهیم، خیلی زود می‌توانیم شاهد دوئل کره و عربستان در پلی‌آف باشیم و با خیال آسوده بکش‌بکش رقبای دیرینه خودمان در غرب و شرق قاره کهن را تماشا کنیم. پس واضح است که بازی امروز برای ما آنقدرها هم «تشریفاتی» نیست و می‌تواند اهداف و لذت‌های پنهان زیادی برای فوتبال ملی ایران داشته باشد.

متخصص جنگ‌های روانی

اینکه تیم‌ملی ایران صعودش به جام‌جهانی روسیه را از پیش قطعی کرده، می‌توانست به یک عامل بازدارنده در مقابل سربازان کارلوس کی‌روش تبدیل شود و کاری کند که آنها با انگیزه پایین به مصاف تیم حریف بروند، اما مرد پرتغالی ظرف چند روز گذشته چنان بلوایی در سئول راه انداخت که همه بازیکنانش را برای این بازی حیثیتی حسابی «جری» کرد. او ابتدا به زمین چمن بی‌کیفیت محل تمرین تیم‌ملی پیله کرد و با شرم‌آور خواندن رفتار کره‌ای‌ها در زمینه اختصاص دادن چنین زمینی به تیم ایران، حسابی از خجالت آنها درآمد. کی‌روش در ادامه مدعی شد کره هر بار به ایران آمده از بهترین امکانات برخوردار شده است. به علاوه وقتی از او در مورد فروش رفتن هر ۶۰هزار بلیت مربوط به این مسابقه سوال شد، کی‌روش بار دیگر مهارت کم‌نظیرش در جنگ‌های لفظی و روانی را به رخ کشید و جواب داد: «۶۰هزار نفر چیزی نیست، ما از استادیوم ۱۰۰ هزار نفری می‌آییم!» تا قبل از یکشنبه، شاید همه فکر می‌کردند باختن به کره‌جنوبی در یک بازی تشریفاتی زیاد هم بد نیست و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، چندان نباید بازیکنان را ملامت کرد، اما حالا ورق برگشته است. کی‌روش برای کره‌ای‌ها دام پهن کرد و آنها هم ناشیانه در این تله افتادند. مسلما حملات چند روز اخیر مطبوعات کره‌ای به سرمربی تیم‌ملی ایران که محبوبیت زیادی هم بین بازیکنان دارد، برای آنها تاوان سنگینی به همراه خواهد داشت و باعث می‌شود بازیکنان تیم‌ملی با حداکثر قوا برابر حریف چشم بادامی به میدان بروند.

سورپرایز داریم؟

تشریفاتی بودن بازی با کره برای ایران اما، علاوه بر اینکه باعث می‌شود بازیکنان تیم کشورمان بدون استرس و با خیال راحت فوتبال خودشان را بازی کنند، به کادرفنی هم این مجال را می‌دهد که سورپرایزهایی در زمین مسابقه داشته باشد. درون دروازه علیرضا حقیقی یعنی گلر محبوب کی‌روش به اردو برگشته، با این حال بعید است او به بیرانوند دست بزند. در قلب خط دفاعی اما اگر مثلا دیدید خبری از جلال حسینی نشد و انصاری در کنار پورعلی‌گنجی به میدان رفت، زیاد تعجب نکنید. با این همه قطعا بیشترین انتظار هواداران برای دیدن سامان قدوس در میانه میدان است، دو تابعیتی جدید تیم‌ملی که در پست هافبک هجومی توپ می‌زند و در سئول نخستین بازی‌اش برای تیم کشورمان را برگزار خواهد کرد.