تمجید اهالی کشتی از یزدانی

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان از ظهر روز جمعه با مصاف مدعیان چهار وزن نخست در شهر پاریس فرانسه آغاز شد که در پایان دور مقدماتی وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی موفق شد با کسب پیروزی‌های قاطعانه و متوالی برابر حریفان قدرتمند خود به مقام قهرمانی وزن خود دست پیدا کند. یزدانی در ساعات پایانی جمعه شب در دیدار فینال به مصاف بوریس ماکوئف اسلواک رفت و توانست با یک پیروزی شیرین با نتیجه ۱۰ بر صفر مدال طلای قهرمانی جهان را کسب کند. یکی از نکات قابل‌توجه در دیدار فینال این بود که یزدانی توانست در یک کشتی توفانی در حدود ۲ دقیقه در تایم اول حریف را شکست دهد. حسن یزدانی پس از کسب مدال طلای جهان گفت: «برای رسیدن به این مدال خیلی زحمت کشیدم و محمد طلایی و رسول خادم نیز به من کمک کردند تا صاحب این مدال شوم. از کسب مدال طلا خوشحالم و مدالم را به تمام مردم ایران تقدیم می‌کنم. هدفم در مسابقات جهانی، نمایش کشتی ایرانی بود و خدا را شکر این اتفاق رخ داد و توانستم مدال طلا را کسب کنم. من برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمدم و برای اینکه هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذارم، هیچ حریفی را دست کم نگرفتم و خدارا شکر می‌کنم که توانستم با پیروزی مقابل حریف اسلواکی به مدال طلا برسم.»

منصور برزگر پیشکسوت کشتی کشور درخصوص عملکرد حسن یزدانی و ۴ وزن اول کشتی‌گیران ایران در رقابت‌های جهانی فرانسه صحبت و از قهرمانی یزدانی تمجید کرد. «با وجود اینکه در روز اول این مسابقات تنها حسن یزدانی توانست یک مدال طلا را به‌دست آورد ولی بقیه کشتی‌گیران نیز تلاش خود را کردند. در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری روی بی‌تجربگی نتوانست به مدال برسد ولی بازیکن خوبی است که آینده روشنی دارد. هرچند اگر حسن رحیمی به‌خاطر مصدومیت این رقابت‌ها را از دست نداده بود می‌توانست یکی از مدال آورهای ایران باشد. در وزن ۶۱ کیلوگرم نیز بهنام احسان‌پور بخت کسب مدال را داشت ولی بی‌تجربگی باعث حذف او شد. یدالله محبی نیز با توجه به اینکه کشتی‌گیر بسیار خوب و آینده‌داری است و بازی اول خود را نیز به‌خوبی پشت‌سر گذاشت ولی نتوانست به خوبی کشتی‌گیر آمریکایی را تحلیل کند و در عین شایستگی شکست خورد. ولی در روز ناکامی کشتی‌گیران ایران حسن یزدانی توانست به خوبی در مقابل حریفان خود ظاهر شود و در همه کشتی‌ها با هوش و ذکاوت خود به برتری رسید. عملکرد یزدانی بدون نقص بود و این‌طور پیش برود این کشتی‌گیر خوب می‌تواند در سال بعد در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز در میدان حاضر شود. یزدانی فاصله زیادی با دیگر کشتی‌گیران وزن خود دارد و بعید می‌دانم فعلا کسی بتواند با او رقابت کند. یزدانی یکی از بهترین کشتی‌گیران حال حاضر جهان است که باید بیشتر قدر او را بدانیم.»

امیر توکلیان مربی تیم‌ملی کشتی آزاد نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از این کشتی‌گیر تمجید و او را نابغه کشتی جهان معرفی کرد. «یزدانی بار دیگر نشان داد نابغه کشتی جهان است و همیشه با تلاش و انگیزه مثال‌زدنی به‌دنبال کسب بهترین نتیجه ممکن است. مدال طلای او بسیار با ارزش بود چراکه نشان داد در وزن جدید نیز عملکرد خوبی دارد.» وی در مورد جوان‌گرایی در تیم‌ملی کشتی آزاد نیز گفت: «جوان‌گرایی هزینه دارد و ما پای آن ایستاده‌ایم. علاقه‌مندان به کشتی باید بدانند تیم‌ملی بعد از المپیک ریو با هدف کسب موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ جوان شده اما امیدوارم هر چه سریع‌تر کشتی‌گیرانمان را به سطح کلاس جهانی برسانیم. البته رسیدن به این هدف کاری سخت و زمانبر است اما با تلاش‌ها و برنامه‌هایی که کادر فنی تدارک دیده قطعا به اهدافمان خواهیم رسید.»