در آستانه تاریخ‌سازی

مهم‌ترین دیدار پرسپولیس در ۱۷ سال اخیر امشب و از ساعت۲۰:۳۰در ورزشگاه سلطان قابوس عمان انجام می‌شود؛ جایی که این تیم باید به مصاف الاهلی عربستان برود. الاهلی که فصل گذشته تیم دوم لیگ عربستان شد حالا بعد از حذف الاهلی امارات در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف قهرمان ایران خواهد رفت. قهرمان ایران با نسلی از ستاره‌های جذاب که فوتبالی متفاوت از آنچه از فوتبال ایران می‌شناسیم ارائه کرده و حالا برای ثبت نامش در تاریخ فاصله چندانی تا فینال آسیا ندارد. شاید عدالت هم این نباشد که این گروه هماهنگ فقط به یک قهرمانی در ایران بسنده کند و حسرت تاریخی فوتبال باشگاهی ایران را پایان ندهد. آیا قرمزها قدر موقعیت تاریخی را که پای آن ایستاده‌اند می‌دانند؟

این تیم هماهنگ

پرسپولیس ایران از زمان حضور برانکو ایوانکوویچ در این تیم به خوبی متحول شده است. دو عنوان نایب قهرمانی و قهرمانی برای پرسپولیس در دو فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران آن هم درحالی که پرسپولیس مدت‌ها بود چنین تیم قدرتمندی نداشت به خوبی تاثیر برانکو را در این تیم نشان می‌دهد. آنها بعد از ۱۷ سال به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه یافته‌اند و حالا که به اینجا رسیده‌‌اند مطمئنا چیزی به جز قهرمانی در آسیا آنها را آرام نمی‌کند. برانکو نشان داده که راه رقابت با تیم‌های عربی را به خوبی بلد است. او به واسطه فعالیت در لیگ عربستان شناخت خوبی از الاهلی و فضای حاکم بر این تیم دارد و این می‌تواند برای پرسپولیسی‌ها یک امتیاز مثبت باشد. هر چند غیبت سیدجلال حسینی در این بازی اتفاق نگران‌کننده‌ای خواهد بود، چرا که از زمان حضور مجدد او در پرسپولیس و با همکاری با سایر بازیکنان، این تیم کمترین گل‌ها را دریافت کرده اما در غیاب او وظیفه شجاع خلیل‌زاده و محمد انصاری دو مدافع وسط پرسپولیس خیلی سخت خواهد بود.

در درون دروازه علیرضا بیرانوند با بیشترین کلین شیت نشان داده که به‌خوبی راه حراست از دروازه را بلد است و می‌تواند برای سایر بازیکنان یک نقطه اتکای خوب باشد. در خط دفاع هم هماهنگی خلیل‌زاده و انصاری به بیشترین حد خود رسیده و برانکو حالا با خیال راحت می‌تواند به بازی بازیکنانش در این خط بنگرد. در خط هافبک و با حضور محسن مسلمان طراحی حمله کارآسانی است، چراکه پاس‌های دقیق او باعث خواهد شد تا مهاجمان در موقعیت‌ گل قرار بگیرند. حضور وحید امیری و فرشاد احمدزاده هم در این خط باعث بالا رفتن توان هجومی سرخ‌ها خواهد بود چرا که با فوتبال فانتزی خود می‌توانند از سد دفاع الاهلی بگذرند.

در خط حمله اما وضعیت فرق می‌کند. مهدی طارمی که در ۳ سال اخیر رشد چشمگیری داشته حالا در فوتبال آسیا یک نام شناخته‌شده است و مدافعان او را به‌صورت ویژه زیرنظر خواهند داشت. او با ۲ عنوان آقای گلی متوالی و کسب عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال ایران این روزها با روحیه بالایی تلاش خواهد کرد در مواجهه با نماینده عربستان یک بار دیگر شم گلزنی خود را به رخ فوتبال آسیا بکشد. طارمی دورخیز خوبی برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا کرده و می‌داند موفقیت همراه با پرسپولیس در لیگ قهرمانان، راه او را برای رسیدن به‌عنوان بهترین بازیکن سال آسیا هموارتر خواهد کرد. او بحران بزرگی را درلیگ ایران پشت‌سر گذاشته و درغیاب هواداران کم‌طاقت خودی فرصت دارد درآرامش بدرخشد.

حریف گران‌قیمت

الاهلی چند ماهی می‌شود که سرگئی ربروف اوکراینی را به‌عنوان سرمربی جدید تیم خود انتخاب کرده؛ همان مربی که فصل گذشته با دیناموکی‌یف در لیگ قهرمانان اروپا عملکرد خوبی داشت و نشان داده مربی با کیفیتی است؛ هر چند در دو هفته اول لیگ عربستان این تیم یک برد و یک باخت را به‌دست آورده است و حالا آنها با این شرایط به مصاف قهرمان ایران خواهند آمد. در این تیم که با هزینه‌های چند ده میلیون دلاری برای تیم‌های آسیایی خط و نشان کشیده بازیکنان موثری هم حضور دارند که باعث شده دست سرمربی اوکراینی برای چینش بازیکنان دلخواهش در زمین باز باشد. نقطه قوت الاهلی خط حمله‌اش است؛ خط حمله الاهلی متشکل از عمر السومه، مهاجم گلزن سوری و لئوناردو ده‌سواز، مهاجم جدید برزیلی است. السومه در ۳ فصل گذشته لیگ عربستان موفق شده است ۷۵ گل برای تیمش به ثمر برساند و ۳ فصل پیاپی عنوان آقای گلی را از آن خود کرد. مهاجم جدید برزیلی الاهلی هم گلزنی قهار است زیرا او در فصل گذشته در تیم پارتیزان بلگراد موفق شد ۲۷ گل به ثمر برساند و عنوان آقای گلی لیگ صربستان را از آن خود کند. تیم گران‌قیمت عربی دراین بازی میهمان است و این یعنی پرسپولیس برای بردن بازی امشب باید تلاشش را دوچندان کند.