رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان درحالی از امروز به میزبانی پاریس آغاز می‌شود که تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران با ترکیبی دگرگون شده و جوان پا به این رقابت‌ها می‌گذارد و همین مساله کار را برای شاگردان اشکانی بیش از پیش سخت می‌کند. با کسب نتایج دور از انتظار تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو که با ۲مدال برنز همراه بود، کادر فنی تیم‌ملی و استخوان‌بندی اصلی تیم با آمدن نفرات جوان و کمتر میدان دیده، دگرگون شد. نفراتی که در رویدادهایی مثل جام جهانی و رقابت‌های قهرمانی آسیا خوش درخشیدند و نتایج خوبی را به ‌دست آوردند. اما علی اشکانی، سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی و شاگردانش این‌بار کاری به مراتب دشوارتر از رویدادهای قبلی پیش رو دارند چرا که رقابت‌های قهرمانی جهان با حضور چهره‌های شاخص کشتی دنیا همراه است و این رقابت‌ها عیار واقعی تیم‌ملی ایران را مشخص خواهد کرد. البته همان‌طور که بارها از سوی شورا و کادر فنی کشتی فرنگی و همین‌طور مسوولان فدراسیون کشتی اعلام شده، چشم‌انداز کشتی ایران رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ است و با این نگاه نسل جدید کشتی فرنگی ایران در رویدادهای مختلف مانند رقابت‌های قهرمانی جهان پا به میدان می‌گذارند. از میان ۸ نماینده ایران در این رقابت‌ها تنها سعید عبدولی دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک و یوسف قادریان دارنده مدال برنز جهان تجربه حضور در رقابت‌های جهانی را دارند که این امر با توجه به سطح بالای رقابت‌های قهرمانی جهان و حضور نامداران جهانی و المپیک در این رقابت‌ها، کار را برای موفقیت هرچه بیشتر فرنگی‌کاران ایران مطابق با انتظارات به‌وجود آمده بیش از پیش سخت خواهد کرد. ترکیب ملی‌پوشان ایران در این مسابقات به شرح زیر است:

۵۹ کیلوگرم: مهرداد مردانی

۶۶ کیلوگرم: محمد الیاسی

۷۱ کیلوگرم: محمد علی گرایی

۷۵ کیلوگرم: سعید عبدولی

۸۰ کیلوگرم: یوسف قادریان

۸۵ کیلوگرم: حسین نوری

۹۸ کیلوگرم: سیدمصطفی صالحی‌زاده

130 کیلوگرم: شهاب قوره‌جیلی

در هر حال به‌نظر می‌رسد کشتی فرنگی کشورمان با توجه به تغییراتی که در ترکیب سایر تیم‌ها رخ داده است همچنان می‌تواند در جمع مدعیان اصلی باشد هر چند کسب مدال طلا در این رقابت‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما دور از دسترس نیست.

فرنگی‌کاران خودشان باشند، روی سکو می‌رویم

سرپرست تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران معتقد است اگر ملی‌پوشان اعزامی به رقابت‌های جهانی در حد و اندازه‌ واقعی خودشان کشتی بگیرند، روی سکو خواهیم رفت. محمد دلیریان به خبرگزاری مهر گفت: «سعی ما در طول اردوهای پیشین این بود که ملی‌پوشان در طول زمان باقی مانده تا مسابقات جهانی به بهترین شرایط روحی و جسمی برسند که فکر می‌کنم در این مورد موفق عمل کردیم. تیمی جوان و کم تجربه از نظر حضور در رقابت‌های جهانی داریم، اما این شرایط تقریبا در تمامی تیم‌های دیگر مثل روسیه هم وجود دارد و تیم‌های بزرگ بعد از المپیک ۲۰۱۶ ریو دست به جوانگرایی و خانه‌تکانی در ترکیب تیم‌های قبلی خود زدند. مطمئنا هدف اصلی تمامی مدعیان اصلی کشتی فرنگی جهان، حضوری موفق در المپیک ۲۰۲۰ است که حضور در رقابت‌های جهانی فرانسه به‌عنوان نخستین گام در این برنامه بلندمدت است. اکثر فرنگی‌کاران اعزامی تیم ایران به رقابت‌های جهانی، تجربه کافی از میادین بزرگ و مهم ندارند و بیشتر در تورنمنت‌های بین‌المللی حضور داشتند. البته همین نفرات باوجود جوانی اگر در حد و اندازه‌های خودشان کشتی بگیرند، شک نکنید تیم ایران روی سکو خواهد رفت. من به این تیم ایمان دارم و معتقدم این جوانان به خوبی می‌دانند که در چه راهی گام نهاده‌اند.»