بیم و امیدهای پرسپولیس

دنیای اقتصاد: بالاخره انتظارها به سر رسید و کاروان پرسپولیس دیروز برای برگزاری مهم‌ترین مسابقه یک دهه اخیرش راهی عمان شد. سرخپوشان درحالی برای برگزاری مسابقه رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الاهلی عربستان به عمان سفر کردند که باشگاه در چند روز اخیر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بوده است. در حقیقت بعد از تساوی غیرمنتظره برابر سیاه‌جامگان و وقوع حرف و حدیث‌ها در مورد پاس ندادن مهدی طارمی به گادوین منشا بود که جنجال در جمع سرخپوشان به اوج رسید و باعث واکنش دسته‌جمعی بازیکنان به برخی لیدرها و هواداران شد. همین مساله در آستانه بازی با الاهلی موجبات نگرانی هواداران را به‌دنبال آورد، اما پرسپولیسی‌ها عصر دیروز درحالی تهران را به مقصد مسقط ترک کردند که برخی نشانه‌های امیدوارکننده باعث شده فضا کمی تعدیل شود.

دوستی شفابخش؟

شاید آنچه در درجه اول پرسپولیسی‌ها را نجات داد، باخت عجیب و ناگهانی استقلال به سایپا بود. شاگردان علیرضا منصوریان در روزی که می‌توانستند با پیروزی برابر سایپا فاصله با پرسپولیس را کاهش دهند و رقیب سنتی را تحت فشار بگذارند، تن به باخت دادند تا پرسپولیسی‌ها نفسی به راحتی بکشند. درست به همین دلیل هم بود که تمرین روز جمعه سرخ‌ها در حال و هوایی پرنشاط برگزار شد و حتی عکاسان و خبرنگاران را هم شوکه کرد. مهم‌ترین خروجی تمرینات جمعه اما، تصاویری بود که برای اولین بار از زوج خط حمله پرسپولیس منتشر شد؛ جایی که طارمی و منشا دست در گردن هم و با لبخند سعی کردند نشان بدهند فضا آرام است و آنها نیز با همکاری، سعی در کمک به پرسپولیس دارند.

برانکو هم مقصر است

شائبه تحریم منشا از سوی سایر بازیکنان پرسپولیس بعد از دو بازی اخیر سرخپوشان برابر نفت تهران و سیاه‌جامگان به‌وجود آمد؛ دو مسابقه‌ای که گادوین منشا با وجود آمادگی‌اش آنها را از روی نیمکت شروع کرد و تنها اواسط نیمه دوم توانست به ترکیب اضافه شود. طبیعی است که وقتی بازیکنی فقط چند دقیقه فرصت عرض اندام دارد، با حجم زیادی از اضطراب مواجه است. در این شرایط هر لحظه از بازی او و هم‌تیمی‌هایش زیر ذره‌بین می‌رود و ممکن است فضا برای ایجاد سوءتفاهم فراهم شود. این درحالی است که اگر منشا در این دو مسابقه می‌توانست به‌طور کامل در کنار طارمی قرار بگیرد، هم هماهنگی بهتری بین آنها به وجود می‌آمد و هم این دو مهاجم فرصت بیشتری داشتند تا با رد و بدل کردن پاس‌های کلیدی، به شائبه عدم همدلی با هم پایان بدهند. البته حتما تحلیل برانکو این است که علیپور هم در برهه فعلی آمادگی بالایی دارد و نمی‌توان از او چشم پوشید، اما قطعا اگر مربی کروات اهم و مهم می‌کرد و اولویت‌هایش را درست برمی‌گزید، منشا را به علیپور ترجیح می‌داد و شاید قال قضیه را به‌طور اساسی می‌کند.

غیبت کاپیتان

دیگر چالش پرسپولیس برای این بازی اما محرومیت جلال حسینی است. در حالی که اخطارهای مرحله گروهی پاک شده بود، جلال حسینی در هر دو بازی رفت و برگشت برابر لخویا کارت زرد گرفت تا دواخطاره شود و بازی رفت با الاهلی را از دست بدهد. البته مصدومیت جلال کمک کرد تا زوج جدید خط دفاعی پرسپولیس یعنی محمد انصاری و شجاع خلیل‌زاده در سه بازی اول لیگی کنار هم به هماهنگی نسبی برسند، اما در کمال تعجب برانکو به جای تمدید این وضعیت در بازی با سیاه‌جامگان، ناگهان آرایش خط دفاعی‌اش را به هم ریخت و جلال را به ترکیب برگرداند. حالا به هر صورت سرخ‌ها باید امیدوار باشند انصاری و شجاع روز سه‌شنبه هماهنگ ظاهر شوند و غیبت کاپیتان ملی‌پوش و موثرشان را جبران کنند.

بازگشت به سلطان قابوس

مساله زمین برگزاری این مسابقه هم کمی پیچیده شد. در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود استادیوم «سیب» میزبان این دیدار است، باشگاه پرسپولیس با پیگیری‌هایش توانست محل انجام این دیدار را به استادیوم سلطان قابوس تغییر دهد. این همان ورزشگاهی است که پرسپولیسی‌ها قبلا دو بار در آن بازی کرده‌اند و با شرایطش آشنا هستند. همچنین از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده قضاوت این بازی را ادهم مخادمه، داور بین‌المللی اردنی بر عهده خواهد داشت که این مساله با اعتراض کانون هواداران باشگاه عربستانی مواجه شده است.