توفان سرخ از شرق تهران

دنیای اقتصاد: در مهم‌ترین دیدار از شب اول مسابقات هفته سوم لیگ برتر باشگاه‌های کشور، پرسپولیس در ورزشگاه تختی به مصاف نفت تهران رفت و سومین پیروزی فصل را با سه گل جشن گرفت. شاگردان برانکو که فصل گذشته به شکلی قاطعانه عنوان قهرمانی را به خودشان اختصاص دادند، امسال هم برای تکرار این موفقیت دورخیز کرده‌اند و تا به حال صددرصد امتیازات را به‌دست آورده‌اند. همین شروع خیره‌کننده هم یکی از عواملی بود که باعث شد ورزشگاه تختی برای این مسابقه شاید بیشترین تماشاگر تاریخش را به چشم ببیند. استادیوم پیر، اما زیبای شرق تهران پنجشنبه‌شب مملو از تماشاچی بود، به‌طوری که حتی روی پله‌ها و راهروها هم جمعیت نشسته بود.

پرسپولیسی‌ها هم هرچند کمی با تاخیر، اما به هر حال جواب این اعتماد و محبت را دادند و بعد از تساوی بدون گل در نیمه اول، در وقت دوم نفت را گلباران کردند. به‌نظر می‌رسد پرسپولیس در نیمه اول نفت را تا حدودی دست‌کم گرفته بود. سرخپوشان که در جریان سوپرجام یک پیروزی راحت برابر این تیم به دست آورده بودند، شاید تصور می‌کردند برای تکرار آن موفقیت کار راحتی در پیش دارند. در همین فضا هم بود که نفت با امثال بنگر و حقدوست و هاشم بیک‌زاده و آل‌کثیر بازی را بهتر شروع کرد و حتی یک شانس جدی برای گلزنی هم داشت. با این حال پرسپولیس در وقت دوم خودش را پیدا کرد و به سرعت روی همکاری مسلمان و طارمی به گل رسید. طارمی که طلسم گل‌نزنی‌اش در این فصل شکسته بود، دقایقی بعد پاس گل دوم را به فرشاد احمدزاده داد و در آخرین دقایق مسابقه هم گل سوم را با یک ضربه دقیق از پشت محوطه جریمه به‌ثمر رساند تا یک شب عالی را تجربه کرده باشد. در حقیقت برانکو آنقدر به طارمی میدان داد تا غیبت او در تمرینات پیش‌فصل، در زمین و در مسابقات رسمی جبران شود و مهاجم بوشهری به مرز آمادگی برسد.

غائله منشا

پرسپولیس یک استارت عالی در فصل جدید زده؛ فتح سوپرجام، سه برد پیاپی و هفت گل زده باعث شده سرخ‌ها شرایط بسیار خوبی داشته باشند، اما انگار هیچ‌وقت قرار نیست این تیم خالی از حاشیه و جنجال باشد. حالا اتفاق منفی جدید در مورد گادوین منشا رخ داده است. منشا اولین خرید پرسپولیس در فصل جدید بود و در فضایی سرخپوش شد که خیلی‌ها فکر می‌کردند مهدی طارمی رفتنی است. با این حال طارمی هم ماند و حالا پرسپولیس دو مهاجم نوک مدعی دارد. از همان ابتدا معلوم بود که حضور دو بازیکن در این سطح در کنار همه امتیازاتش، چه تهدیدهایی می‌تواند داشته باشد. مدت‌ها است که شایعه شده هافبک‌های پرسپولیس ترجیح می‌دهند بیشتر هوای طارمی را داشته باشند و منشا را در موقعیت گل قرار ندهند. در این میان در پایان بازی با نفت تهران مهاجم آفریقایی قرمزها رفتاری از خود نشان داد که باعث تشدید شایعات شد. او خیلی عصبانی زمین بازی را ترک کرد و در شادی‌های پس از مسابقه، چه درون زمین و چه داخل رختکن اثری از وی دیده نشد.

همان شب برخی سایت‌های خبری مدعی شدند منشا بیرون از زمین به یکی از مربیان پرسپولیس پرخاش کرده و گفته بازیکنان به او پاس نمی‌دهند. با این وجود روابط عمومی باشگاه فورا موضوع را تکذیب کرد. پندار خمارلو در این مورد مدعی شد چون طی سه هفته گذشته دو بار اسم منشا برای حضور در آزمایش دوپینگ اعلام شده، این مساله عصبانیت او را به دنبال آورده است. البته آنهایی که داخل استادیوم بودند به وضوح دیدند که منشا از همان زمان دمیده شدن در سوت پایان مسابقه و حتی قبل از اعلام اسامی بازیکنانی که باید تست بدهند هم عصبانی بود. به هر حال این شایعات واکنش‌های تند برخی از بازیکنان پرسپولیس را به دنبال داشته است؛ تا جایی که دیروز حسین ماهینی در پستی مدعی شد عصبانیت منشا به خاطر حضور تکراری در آزمایش دوپینگ بوده و برخی دارند با پرسپولیس دشمنی می‌کنند. محسن مسلمان هم که متهم ردیف اول پاس ندادن به منشا است، با ادبیاتی تند به کسی که بخواهد عمدا همبازی‌اش را تحریم کند «لعنت» فرستاد! به هر حال آنچه مشخص است اینکه گذر زمان بسیاری از مسائل را در این زمینه روشن خواهد کرد.

9 میلیون، درآمد بلیت‌فروشی یک فصل!

بازی با نفت تهران اما اولین مسابقه‌ای بود که علی‌اکبر طاهری در کسوت مدیرعاملی پرسپولیس کنار تیمش حضور داشت. او که حالا ردای سرپرست موقتی را از تن به در کرده و کسوت قانونی مدیرعاملی را در اختیار دارد، بعد از این مسابقه گلایه مهمی از فدراسیون فوتبال انجام داد. طاهری گفت: «سال گذشته جدولی را مقابل ما گذاشتند که بیش از ۹۰۰ هزار نفر تماشاگر داشتیم و این حدود یک میلیون نفر، اگر به‌طور میانگین ۱۰ هزار تومان هم پرداخت کرده باشند، ۱۰ میلیارد می‌شود. می‌گویند ۳۵ درصد مربوط به شرکت است؛ با این حال باز باید ۶، ۷ میلیارد تومان باقی بماند، اما این پول کجاست؟ کلا ۹ میلیون تومان به ما پرداخت کرده‌اند.» باورکردنی نیست که سود مالی پرتماشاگرترین باشگاه ایرانی از بلیت‌فروشی یک فصل از مسابقات لیگ برتر فقط ۹میلیون تومان بوده باشد. در اینکه مکانیزم بلیت‌فروشی معیوب است و شکل تقسیم درآمدها هم انتقادات زیادی را به‌دنبال آورده تردیدی نیست، اما تحت هیچ شرایطی سود مالی پرسپولیس از بلیت فروشی نباید ۹میلیون تومان(!) باشد. هرچند فدراسیون و سازمان لیگ باید در این زمینه از خودشان دفاع کنند. ممکن است استدلال آنها این باشد که برخی هزینه‌ها و بدهی‌های پرسپولیس از محل این پول پرداخت شده است.