دنیای اقتصاد: به‌نظر می‌رسد فدراسیون‌فوتبال در مخمصه بدی گرفتار شده است. با توجه به اختلاف‌نظر شدیدی که بین علیرضا اسدی و کارلوس کی‌روش وجود داشت، شاید کمتر کسی تردید داشت که دبیرکل فدراسیون‌فوتبال باید جای خودش را به یک چهره کم‌تنش‌تر بدهد. این اتفاق در نهایت رخ داد و اسدی رفت، اما موضوع این است که نفر جانشین او هم نتوانسته اجماع به‌وجود بیاورد. در شرایطی که انتظار می‌رفت از چهره‌های باسابقه و مقبول برای جایگزینی اسدی استفاده شود، مهدی تاج این حکم را به نام محمدرضا ساکت زد تا التهاب‌ها آغاز شود. اگر اسدی فقط با کی‌روش درگیر بود، حالا ساکت موجی از التهاب‌ها را به‌وجود آورده و هر روز هدف حملات جدیدتری قرار می‌گیرد. بلافاصله بعد از انتخاب ساکت، بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران به گسترش آنچه به‌طور غیررسمی «باند‌اصفهانی‌ها» در فوتبال ایران خوانده می‌شد، اعتراض کردند. اگرچه ساکت چیزی قریب به یک‌دهه مدیرعامل باشگاه سپاهان بوده، اما هنوز بدنه افکار عمومی نتوانسته با نفوذ روزافزون و عجیب او در فدراسیون فوتبال کنار بیاید. به این ترتیب انتقادها از ساکت آرام‌آرام اوج گرفت تا رسیدیم به امروز که مرد اصفهانی گوشه رینگ قرار گرفته و مهلک‌ترین ضربات را از سرشناس‌ترین چهره‌ها می‌خورد.

ماجرای استقلال

در شرایط پرفشار فعلی، شاید هیچ‌چیز برای ساکت بدتر از آن نبود که در متن یک مقابله جدی بین فدراسیون فوتبال و باشگاه‌استقلال قرار بگیرد. پس از آنکه علیرضا منصوریان حاضر نشد سه بازیکنش را در اختیار تیم ملی امید قرار بدهد، کمیته‌انضباطی این تیم را از همراهی هر سه نفر در مسابقه هفته اول برابر نفت‌آبادان محروم کرد. استقلال آن بازی را باخت تا تنها دقایقی بعد علیرضا منصوریان در نشست خبری یک تاخت‌وتاز بی‌سابقه راه‌بیندازد. نکته جالب در جملات اعتراضی منصوریان، هدف قراردادن محمدرضا ساکت بود. او دبیرکل جدید فدراسیون را به بی‌‎اطلاعی از قوانین متهم کرد و حرف‌های دیگری هم زد که حسابی جنجالی شد.

مایلی‌‎کهن وارد می‌شود

آقای دبیرکل اما همچنان روی نوار بدشانسی گام برمی‌دارد؛ در این مورد چه گواهی بالاتر از آنکه محمد مایلی‌کهن بعد از مدتها سکوت تصمیم گرفت مصاحبه تندی انجام بدهد و بخشی از انرژی‌اش را صرف تخطئه او کند؟ در حاشیه گردهمایی ترتیب داده‌شده از سوی باشگاه سایپا برای تقدیر از ابراهیم صادقی، حاجی‌مایلی در بخش‌هایی از سخنانش در مورد محمدرضا ساکت گفت: «ساکت کوچک‌تر از آن است که به فوتبال ما کمک کند. ساکت تا الان کجا بوده؟ او هرجا بوده با رانت بوده است. ایشان راننده آقای اکبر ترکان بود که در آن زمان رئیس هیات‌فوتبال اصفهان بود.»

سرانجام علی کریمی

شاید برای همه اهالی فوتبال ایران یک خط‌قرمز برای وقوع درگیری و تنش وجود داشته باشد که آن، رویارویی با علی کریمی است. کریمی صراحت بسیار عجیبی دارد و برخلاف بسیاری از دیگر چهره‌های سرشناس فوتبال ایران، اهل سازش و عقب‌نشینی نیست. حالا او مقابل ساکت ایستاده و این تقابل با توجه به مقبولیت و محبوبیت علی کریمی می‌تواند برای آقای دبیرکل دردسرساز باشد. اولین‌بار پس از آنکه اخیرا بحث رشوه‌گیری یک مربی لیگ‌برتری از یک بازیکن در رسانه‌ها مطرح شد، علی کریمی در پستی اینستاگرامی به اهالی فدراسیون طعنه زد و گفت تاج و کفاشیان باید کلاه‌شان را بالاتر بگذارند. او البته در همین پست، به انتقاد از دایره بسته مدیران فوتبال ایران پرداخته و به طعنه گفته بود احتمالا رئیس بعدی فدراسیون هم محمدرضا ساکت است! این موضوع دبیرکل فدراسیون را در وضعیت دشواری قرار داد، اما او لابد برای کاستن از تنش‌ها به روزنامه گل گفت از علی کریمی شکایت نخواهد کرد. با این وجود حتی همین یک جمله هم انگار روی آتش خشم جادوگر بنزین ریخت؛ طوری که او دیروز دوباره در فضای مجازی فعال شد و در پستی جدید از ساکت خواست حتما دست به شکایت از او بزند.

در پست تند کریمی می‌خوانیم: «آقاى ساکت اگه کسى و جایى بود که رسیدگى می‌کرد، الان شماها سال‌ها توى فدراسیون نبودید! اومدن شما هم مثل آقاى تاج آهسته آهسته است، ولى پیوسته. شما اگه این‌کاره‌اى، پول بازیکنان و مربیان فوتبال رو بگیرید! هر سال قبل از شروع لیگ فقط براى حفظ ظاهر می‌گید تیم‌هاى بدهکار حق ثبت قرارداد بازیکن را ندارند ولى شبانه در هیات و سازمان رو باز می‌کنید تا کارشون انجام بشه، دلیل داره چون اگه لیگ نباشه، شماها هم نیستید. حرف آخر رو در مورد شما، ناصرخان (روحش‌شاد) فرمودند! من منتظر شکایت شما هستم، حتما لطفا. اگه کمیته‌انضباطى فدراسیون باشه که می‌دونم با جریمه نقدى تموم می‌شه. مطمئن‌باش شکایتم کنى، من یکى ساکت نمی‌شم. بریم جلو ببینیم چند چند میشیم.» آنچه مشخص است، اینکه انتخاب جدید تاج برای دبیرکلی نتوانسته اوضاع را برای فدراسیون فوتبال عادی کند. حالا باید دید ساکت زیربار این همه فشار روزافزون به کارش ادامه می‌دهد یا این پست برای چهره‌ای موجه‌تر خالی خواهد شد؟