ظلم در حق باشگاه یا بازیکن؟

دنیای اقتصاد: رامین رضاییان ابتدای فصل گذشته قراردادی دو ساله با پرسولیس امضا کرد، اما چند ماه بعد در پی یک درگیری فیزیکی با علی علیپور پیش از بازی با الوحده امارات از سوی برانکو در اختیار باشگاه قرار گرفت. پادرمیانی‌ها برای تغییر نظر برانکو و حفظ رامین به نتیجه نرسید تا اینکه نهایتا باشگاه پرسپولیس با وساطت علی پروین برگ رضایت مشروط رضاییان را صادر کرد. این برگ شامل سه شرط مهم مالی بود؛ نخست آنکه رضاییان تمامی مطالباتش از پرسپولیس را ببخشد، دوم آنکه ۱۵۰ میلیون تومان نقدا به باشگاه بپردازد و سوم آنکه اگر در تیم بعدی‌اش قراردادی به ارزش بالاتر از ۷۰۰ میلیون تومان بست، ۱۵۰میلیون تومان دیگر به‌حساب پرسپولیس بریزد. با گذشت چند ماه از آن شرط و شروط، خیلی‌ها این بند سوم را از یاد برده بودند، اما بعد از عقد قرارداد رسمی رامین با اوستنده بلژیک که قطعا قیمتی بالاتر از ۷۰۰ میلیون تومان داشت، بند سوم هم فعال شد. به این ترتیب باشگاه پرسپولیس حاضر نشد تا پیش از واریز این مبلغ، برگ ITC یا رضایتنامه بین‌المللی این بازیکن را صادر کند. همین مساله جار و جنجال زیادی به پا کرد و باعث شد رضاییان دیروز در پستی اینستاگرامی به آن بپردازد.

دوست داشتند به استقلال بروم!

رضاییان دیروز در پستی، ماوقع را شرح داد و در مهمترین بخش مطلبش نوشت: «شاید آنها (مسوولان باشگاه) دوست داشتند بروم به‌جایى که قلب و دل شما هواداران بشکند؛ مثل من که این‌طوری با من رفتار کردند.» او البته در بخش پایانی همین پست مدعی شده مبلغ مورد طلب باشگاه پرسپولیس را هرطور که بوده فراهم و پرداخت کرده؛ پس به این ترتیب احتمالا نباید مشکلی وجود داشته باشد و به‌زودی ITC رامین از طرف پرسپولیس صادر خواهد شد.

حق باشگاه مشروع نیست؟

همیشه عادت کرده‌ایم به اینکه بازیکنان فوتبال را در حال اعتراض به عدم وصول مطالبات‌شان ببینیم. آنها معمولا از باشگاه طلبکار بوده‌اند و زمین و زمان را به هم دوخته‌اند. حالا اما اگر شرایطی فراهم شود که باشگاه در موضع بستانکار قرار بگیرد و برای احیای حقوقش تلاش کند، انگار اتفاقی نامتعارف و عجیب و غریب رخ داده است! رامین رضاییان از نداری‌اش حرف می‌زند که مطلقا قابل درک نیست و با ژست‌های اعیانی این بازیکن در کنار اتومبیل مدل بالایش و نیز ویدئوهایی که در دوبی تهیه می‌کند، همخوانی ندارد. او به همین بهانه و با منت گذاشتن در مورد اینکه استقلالی نشده و به اروپا رفته، عملکرد پرسپولیس در مطالبه تمام پول رضایتنامه‌اش را نادرست می‌خواند و طوری وانمود می‌کند که انگار در حق وی ظلم شده است. اما آیا واقعا چنین است؟ چطور بازیکن می‌تواند در قراردادش شروط ویژه و «آپشن» بگنجاند، اما باشگاه حق چنین کاری را ندارد؟ همین حالا یکی از دلایل ناراحتی بازیکنان پرسپولیس از مدیران تیم این است که در پرداخت آپشن‌های ویژه قهرمانی تاخیر شده؛ خب چرا باشگاه نباید دنبال این باشد که حق خودش را از یک قرارداد قانونی مکتوب استیفا کند؟ متاسفانه رسم مخرب بازیکن‌سالاری چنان بر تمامیت فوتبال ایران خیمه زده که اگر جایی باشگاه دنبال حقوقش باشد، به بازیکن بر می‌خورد!