کنفدراسیون فوتبال آسیا این هفته‌ خبری نگران‌کننده برای اهالی فوتبال ایران داشت. بازرسان این نهاد قرار است وارد ایران شوند تا جست‌وجوی ‌دقیقی از اسناد و مدارک دو باشگاه بزرگ ایرانی یعنی پرسپولیس و استقلال داشته باشند که عمده تمرکز آنها مربوط به بدهی‌های گسترده دو باشگاه و فرار‌های مالیاتی است.AFC تاکید کرده باشگاه‌های فوتبال نباید بدهی عقب افتاده داشته باشند. درغیر این صورت حق شرکت در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت. این موضوع ضعف و بحرانی بود که تاکنون باشگاه‌های ایرانی توانستند خود را از آن پنهان کنند و از محرومیت فرار و ترازهایی مثبت از خود به کنفدراسیون آسیا ارائه دهند. اکنون اقدام جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا کار باشگاه‌های ایرانی را سخت خواهد کرد، چرا که قرار است بدهی‌های مالیاتی این دو باشگاه نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

نکته مهم این است که شفافیت در تیم‌های باشگاهی ایران در زمینه پرداخت مالیات حلقه مفقوده است. تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که حساب‌های بانکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در گذشته چند بار مسدود شده که اغلب نیز به‌خاطر بدهی به اداره مالیات ایران بوده است. بدهی که تخمین زده می‌شود چند ده میلیاردی باشد. خیلی بعید به نظر می‌رسد که این دو باشگاه تا الان توانسته باشند بدهی کلان خود را پرداخت کنند. رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال ایران اما از ورود این بازرسان به ماجرای بدهی‌های مالیاتی این دوباشگاه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و در عین حال تاکید دارد که ممیزی مالی نهاد‌های تصمیم‌گیرنده فوتبال هر سال سخت‌تر و سنگین‌تر خواهد شد و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی برای باشگاه‌های فوتبال ایران داشته باشد.

سهیل مهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در این خصوص گفت: «این تیم کارشناسی برای بازدید از ۴ باشگاه گسترش فولاد تبریز، پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن در ایران حضور پیدا کرده و هدفشان بررسی موارد ممیزی ازجمله مستندات و مدارک مرتبط با مجوز حرفه‌ای، پرسنلی، مالی، زیر ساخت، حقوقی و ‌ورزشی این باشگاه‌ها است. در این زمینه سوالاتی که مدنظر آنها باشد نیز پرسیده خواهد شد. اگر در ارتباط با این مسائل و خصوصا مسائل مالی تخلفی از سوی این باشگاه‌ها صورت گرفته باشد خطر حذف از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا آنها را تهدید می‌کند.» رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود مقامات AFC به دنبال مطرح کردن مواردی مانند فرار مالیاتی ازسوی باشگاه‌های ایرانی و محرومیت آنها هستند، گفت: «مسائلی که در این زمینه مطرح شده است جنبه شخصی دارد و من چنین اعتقادی ندارم. در ۶،۷ سال اخیر AFC به دنبال استقرار الزامات حرفه‌ای در فوتبال باشگاهی آسیا است. در این زمینه هر سال موارد ممیزی سنگین‌تر و جزئیات بیشتری مدنظر قرار می‌گیرد. درخصوص بحث اتهام فرار مالیاتی باشگاه‌های ایرانی ازسوی AFC و ورود آنها به این موضوع تا به حال چیزی نشنیده‌ و موردی را مشاهده نکرده‌ام. ممیزی‌های بازرسان آلمانی AFC نیز منطقی بوده و هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود. اینکه پشت‌پرده چه اتفاقاتی در حال افتادن است را من نمی‌دانم و چیزی در این خصوص نشنیده‌ام.»