فشار تلویزیون برای پخش مجانی دربی ادامه دارد

دنیای اقتصاد: بخش زیادی از کش و قوس در برگزاری یا عدم برگزاری دربی متوجه تلویزیون است. رسانه انحصاری ایران که حاضر نیست ریالی را خارج از خواستش به‌عنوان حق پخش پرداخت کند این‌بار اما بازی دوستانه استقلال و پرسپولیس خارج از لیگ و مسابقات زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود بنابراین هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه برای پخش مسابقه نظر این دو باشگاه و اسپانسر مسابقه تامین شود. ابتکار عمل هم در دست اسپانسر است چراکه بازی درخارج از ایران برگزار می‌شود و مثل استادیوم آزادی درها به روی دوربین‌های تلویزیون باز نیست و طرف آلمانی که از بازی فیلمبرداری می‌کند سیگنال را تنها به کسی می‌فروشد که اسپانسر دو باشگاه آن را اعلام کند.

توافق این اسپانسر با تلویزیون و البته واحد بازرگانی این شد که تیزرهای تبلیغ اسپانسر ۳۰۹۰ در فاصله چند هفته به بازی پخش شود و در عوض آن تلویزیون هم بازی را پخش کند. این قرارداد مکتوب هم شد اما شبکه سه در فاصله چند روز تا انجام بازی جلوی پخش تیزر را گرفته است و از شواهد و قرائن این‌گونه برمی‌آید که می‌خواهد بدون همراهی با اسپانسر لحظه آخر سیگنال را هم مجانی دریافت کرده و بازی را بدون کوچکترین هزینه‌ای پخش کند. آنها برای این سیاست خود دلیل هم دارند و می‌دانند اسپانسر به انجام آن مجاب خواهد شد چراکه آنها تبلیغاتی را برای دور زمین و روی پیراهن دوتیم مخصوص این بازی گرفته‌اند که اگر بازی پخش نشود سود حاصل از آن هم می‌سوزد. تلویزیون همیشه همین کار را کرده است چند سال پیش برای بازی ایران و روسیه هم همین سناریو تکرار شد.

در آن بازی هم تیزرهای تبلیغاتی توافق شده پخش نشد و خود بازی هم در اختیار شبکه جام جم قرار گرفت و شبکه سه حاضر به پخش نشد تا هم بازی را پخش کرده باشد و جلوی اعتراض مردم را بگیرد هم پولی به فدراسیون پرداخت نکند. اما به‌نظر می‌رسد این‌بار اسپانسر دو باشگاه سرخابی پایتخت حاضر به تمکین از تلویزیون نیست. حتی اگر به قیمت ضرر و زیانش تمام شود. شیرازی اسپانسر دو باشگاه می‌گوید: «تلویزیون باید به تکالیفش در قراردادی که بسته، عمل کند اصلا شاید ما قید سود حاصل از تبلیغات محیطی بازی را بزنیم و درآمد را فقط از بلیت‌فروشی داشته باشیم اما حاضر نیستیم به تلویزیون سیگنال بدهیم تا بازی را پخش کند. باید یکبار این اتفاق بیفتد که تلویزیون متوجه اهمیت رعایت حق و حقوق باشگاه‌ها بشود و از این رفتار خود کوتاه بیاید.» گفته می‌شود که تلویزیون اتفاقات امنیتی و رفتار برخی گروه‌های خارج‌نشین در این بازی را بهانه عدم پخش بازی قرار داده است اما طرف ایرانی اطمینان می‌دهد که آلمانی‌ها و تیم برگزاری بازی کاملا در این زمینه توجیه هستند و اجازه کوچک‌ترین حرکتی را به افراد متخلف نخواهند داد. به‌خاطر حساسیت‌های موجود حتی تیم امنیتی این مسابقه از بازی‌های معمول هم بیشتر هستند و آنها وظیفه دارند تمام جزئیات تماشاگران را زیر نظر بگیرند.

حتی پرچم اصلی ایران هم در اختیار آنها قرار گرفته تا هیچ پرچم دیگری اجازه ورود به استادیوم را نداشته باشد. قطعا در چنین شرایط و فضایی خود آلمان‌ها هم که به نظم و انضباط مشهور هستند اجازه نخواهند داد اتفاق غیرمترقبه‌ای در این بازی رخ دهد یا حداقل این اطمینان را به طرف ایرانی داده‌اند. اما جدا از مسائل امنیتی بازی سوپر جام هم همچنان بر این بازی سایه افکنده است و بلاتکلیفی نفت هم به پرسپولیسی‌ها کمک کرده تا به فشار خود برای تغییر زمان بازی بیفزایند. البته تغییر موضع پرسپولیس در عدم حضور در بازی دربی به ۲۰۰ هزار یورو ضررو زیان قرارداد منعقد شده با طرف آلمانی هم مربوط است. به‌نظر می‌رسد تا لحظه آخر و زمان حضور دو تیم روی چمن استادیوم شهر بیله‌فیلد نمی‌توان با قطعیت در مورد انجام بازی یا پخش آن اظهارنظر کرد.