روز سرنوشـت

دنیای اقتصاد: بلافاصله بعد از پایان لیگ شانزدهم شایعات زیادی منتشر شد در مورد اینکه مهدی طارمی تصمیم به جدایی از پرسپولیس گرفته است. این شایعات زمانی جدی‌تر شد که سرخپوشان گادوین منشا را به‌عنوان اولین خرید فصل بعد در تور انداختند. با این حال خود طارمی ساکت بود و حرفی از ماندن یا رفتن نمی‌زد. درنهایت اما با شروع تمرینات پرسپولیس، پرده فرو افتاد و مساله تمایل آقای گل برای جدایی از جمع سرخپوشان آشکار شد. در شرایطی که همه ملی‌پوشان مطابق برنامه برانکو در تمرینات حضور یافتند، طارمی از این کار خودداری کرد. بعدتر برانکو تایید کرد این بازیکن از باشگاه فرصت خواسته تا پیشنهادهای خارجی‌اش را بررسی کند.

نکته اینجا است که هنوز یک فصل دیگر از مدت قرارداد طارمی با پرسپولیس باقی مانده و او برای جدایی از این باشگاه نیاز به دریافت رضایت‌نامه دارد. اگرچه پرسپولیسی‌ها فعلا در این مورد سکوت کرده‌اند، اما گفته می‌شود آنها پرداخت یک میلیون یورو ازسوی باشگاه خواهان طارمی را شرط صدور رضایت‌نامه این بازیکن قرار داده‌اند؛ شرطی دشوار که در شرایط اقتصادی فعلی اروپا هرگز در توان تیم‌های حاضر در یونان، بلژیک یا هلند نیست. در همین راستا کشمکش بین طارمی و باشگاه ادامه دارد. در حالی که سرخ‌ها برای سفر به اوکراین و برپایی اردوی آماده‌سازی در حال جمع‌آوری مدارک بازیکنان هستند، طارمی هنوز پاسپورتش را به باشگاه تسلیم نکرده. او روز شنبه جلسه‌ای سه‌ساعته با علی‌اکبر طاهری برگزار کرد که هیچ نتیجه‌ای نداشت. بعد از پایان این جلسه وکیل طارمی گفت تکلیف این بازیکن تا ۴۸ساعت دیگر روشن خواهد شد؛ یعنی امروز، روز سرنوشت! پس اگر در ساعات پایانی شب گذشته و بعد از چاپ این مطلب تحول جدیدی اتفاق نیفتاده باشد، پرسپولیسی‌ها امروز می‌توانند منتظر تعیین تکلیف نهایی آقای گل دو دوره اخیر لیگ برتر باشند. به هر حال آنچه مشخص است اینکه طارمی اگر قصد ماندن در پرسپولیس را دارد، با تاکید برانکو حتما باید در اردوی اوکراین حضور بیابد، وگرنه مثل سال گذشته مجبور خواهد شد فصل را با نیمکت‌نشینی شروع کند.

جانشین انصاری‌فرد؟

دیروز رسانه‌های کشورمان به بازتاب گزارشی پرداختند که در یونان منتشر شده و حاکی از احتمال حضور طارمی در باشگاه المپیاکوس است. از قرار معلوم یک سایت نزدیک به این باشگاه مدعی شده سران المپیاکوس در روزهای گذشته با بررسی شرایط خرید آقای گل ملی‌پوش پرسپولیس تصمیم دارند طارمی را جایگزین کریم انصاری‌فرد در خط حمله کنند. این سایت در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که کریم انصاری‌فرد بعد از انتقال زمستانی به تیم قهرمان یونان قراردادی تا سال ۲۰۲۰ با المپیاکوس امضا کرده بود. دیروز همچنین دو نشریه یونانی چمپیون و لایت تصویری از طارمی را روی جلدشان بردند که می‌تواند حکایت از جدی بودن ترانسفر این بازیکن به لیگ یونان داشته باشد.

پرسپولیس بدون طارمی

در صورت قطعی شدن جدایی مهدی طارمی از پرسپولیس، به نظر می‌رسد از بین علی علیپور و سیامک نعمتی همای سعادت روی دوش یک نفر فرود خواهد آمد. با رفتن طارمی، ممکن است برانکو مثل پارسال از وحید امیری در پست مهاجم سایه استفاده کند و او را کنار منشا به میدان بفرستد. در این صورت سیامک نعمتی با خوش‌شانسی تمام این فرصت را پیدا خواهد کرد تا درست در پست تخصصی خودش یعنی هافبک چپ در پرسپولیس فیکس شود. با این وجود یک احتمال دیگر هم وجود دارد؛ اینکه برانکو از علی علیپور در خط حمله کنار گادوین منشا استفاده کند. واضح است که وحید امیری بیشتر دوست دارد سر جای خودش یعنی وینگر چپ بازی کند. بهره‌وری این بازیکن هم در آن پست بسیار بالاتر است. ازسوی دیگر علی علیپور هم مدت‌ها به‌عنوان مهاجم مکمل بازی کرده و کاملا با قواعد این پست آشناست. علیپور به‌خصوص در یک‌سوم پایانی فصل گذشته هم عملکرد درخشانی داشت و توانست نظر مثبت منتقدان را به خودش جلب کند. با این اوصاف ممکن است در صورت جدایی طارمی، زوج منشا و علیپور در خط حمله به کار گرفته شوند و وحید امیری هم سر جای دلخواهش یعنی بال چپ باقی بماند. همه اینها در حالی است که تلاش باشگاه پرسپولیس برای حفظ طارمی تا دیشب هم ادامه داشت.