خوش استقبال، بد بدرقه

دنیای اقتصاد: سرمربی سابق تراکتورسازی تبریز واستقلال تهران برای کار در لیگ هفدهم دوباره به اصفهان بازگشت تااحتمالا خاطرات خوش با سپاهان دراین شهر را تکرار کند. امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان صبح دیروز درحالی وارد فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شد که استقبال چندانی از وی صورت نگرفت.البته باشگاه اصفهانی گفته قرار است مراسم رسمی معارفه امیر قلعه‌نویی با حضور بازیکنان، کادرفنی و جمعی ازمدیران استانی برگزار شود و پس از آن تمرینات این تیم در ورزشگاه ملت اصفهان با حضور وی رسما آغاز خواهد شد با این حال این موضوع ماجرای استقبال کم فروغ از قلعه‌نویی در فرودگاه را تحت شعاع قرار نخواهد داد. استقبالی که درحضور دو مدیر میانی باشگاه و یک دسته گل خلاصه می‌شد، اما امیر قلعه‌نویی زمانی روی کول هوادارانش مورد استقبال قرارمی گرفت. اصلا داستان استقبال و بدرقه از او در سال‌های اخیر به داستان جالبی تبدیل شده است.

امیر قلعه‌نویی با کسب ۵ قهرمانی (۳ بار با استقلال و ۲ بار با سپاهان) پرافتخارترین مربی لیگ برتر فوتبال ایران است.وی در لیگ سوم به استقلال تهران پیوست و توانست در فصل ۸۵-۸۴ این تیم را قهرمان کند. همان‌جا بود که استارت موفقیت‌های امیر درفوتبال ایران زده شد. به‌واسطه همین قهرمانی بود که این مربی موفق شد سکان هدایت تیم‌ملی را نیز به‌دست بگیرد. اما تیم‌ملی نیز با حذف در جام ملت‌ها برای امیر تمام شد تا وی به مس کرمان بپیوندد. بعد ازاینکه استقلال با مربیان دیگر مدتی به موفقیت چشمگیر نرسید آنها باز هم سراغ قلعه‌نویی رفته و با استقبال گسترده‌ای که هواداران این تیم برای وی تدارک دیده بودند امیر به جمع آبی‌ها بازگشت وحتی جلوی پایش گاو قربانی کردند تا خوشامدگویی باشکوهی برای این مربی ترتیب داده باشند. استقلالی‌ها با ژنرال خود قهرمانی بعدی در لیگ برتر را دو سال بعد تجربه کردند و در سال ۸۸-۸۷ استقلال بار دیگر با این مربی قهرمان لیگ برتر شد.

در این شرایط بود که محبوبیت قلعه‌نویی نزد هواداران استقلال بیشتر شد. اما قلعه‌نویی پس از این موفقیت‌ها در استقلال بعد از مدتی مجبور شد از این تیم جدا شود و به این ترتیب وی در سال ۸۸ و در لیگ نهم به تیم سپاهان پیوست. قلعه‌نویی درآن زمان نیز مورد استقبال بی‌نظیر اصفهانی‌ها قرار گرفت و از بدو ورودش به این شهر در فرودگاه تا شروع تمرینات و بازی‌های این فصل مورد وثوق هواداران و مسوولان زردپوشان اصفهانی بود. در پایان همین فصل سپاهان توانست با این مربی قهرمانی را تجربه کند. همین موضوع باعث شد وی قرارداد خود را با این تیم تمدید کند. جالب اینکه قلعه‌نویی توانست چهارمین عنوان قهرمانی خود را در لیگ دهم بازهم با سپاهان تجربه کند. پس از آن، امیر قلعه‌نویی که یک مربی فاتح بود بازهم با اختلاف و دعوا با مدیران باشگاه از تیم جداشد تا بدرقه مناسبی برای او برگزار نشود.او این بار در نقش یک قهرمان پای به تبریز گذاشت.

در بدو ورود به این شهر در فرودگاه مورد استقبال بیست هزار نفری طرفداران تراکتور‌سازی قرار گرفت. شال تراکتور را برگردنش انداختند و لقب امیر پاشا به او دادند. در پایان این فصل قلعه‌نویی و تراکتور‌سازی به نایب قهرمانی لیگ برتر بسنده کردند. در همان سال استقلال نتایج خوبی در لیگ نمی‌گرفت و مسوولان این باشگاه به‌دنبال بازگشت مجدد قلعه‌نویی به این تیم بودند. در نهایت نیز این اتفاق افتاد و پس از ۳ فصل دوری از استقلال، او سرانجام در سال ۱۳۹۱ به این تیم بازگشت. اتفاقی که زمزمه آن قبل از پایان لیگ شروع و باعث شد تبریزی‌ها به شدت از او شاکی شوند و بازهم کسی برای بدرقه امیر نرود.

اوضاع قلعه‌نویی اما پس از سومین قهرمانی در استقلال، دگرگون شد. در سال بعد این مربی با استقلال نتایج دور از انتظاری گرفت. روزهای وحشتناک فرا رسید و ژنرال با استقلال دو فصل پنجم و ششم شد تا ناکامی‌های وی کلید بخورد. همه آن افتخارات یک شبه درهم ‌شکست و آخرین رکورد ژنرال یعنی شکست‌ناپذیری مقابل رقیب دیرینه در دربی نیز با «رفت و برگشت شدن» درهم شکست. حالا تماشاگران استقلال دراستادیوم شعار«حیا کن، رها کن» را علیه این سرمربی سر می‌دادند. همین موضوع باعث شد تا قلعه‌نویی در اوایل لیگ پانزدهم بار دیگر به‌عنوان سرمربی تراکتور‌سازی انتخاب شود.

قلعه‌نویی اما این باردر حالی در اواسط لیگ پانزدهم وارد تبریز می‌شد که مثل دوره قبل خبری از استقبال باشکوه نبود. حتی برخی از هواداران تراکتور‌سازی نیز مخالف بازگشت مجدد وی بودند. با این حال وی در پایان این لیگ با سرخ‌پوشان مقام چهارم را کسب کرد. شرایط اما برای این مربی در سال بعد به مراتب بدتر شد.در لیگ شانزدهم قلعه‌نویی در سمت خود ابقا شد و در هفته‌های ابتدایی لیگ نتایج خوبی هم گرفت، اما در پایان فصل این تیم رقابت بر سر نایب قهرمانی را به استقلال باخت و فینال جام حذفی را نیز به تیم بحران زده نفت تهران واگذار کرد تا شرایط این مربی در لیگ برتر وخیم‌تر شود. او فصل را با دوستی با آجرلو آغاز کرد و بازهم با اختلاف به پایان برد. در نهایت نیز قلعه‌نویی از این تیم جدا شد و در شرایطی که احتمال داده می‌شد این مربی برای فصل آینده بدون تیم خواهد بود اما بعد از پروسه‌ای چند روزه هدایت باشگاه ذوب‌آهن به او سپرده شد.

انتخاب قلعه‌نویی در شرایطی بود که به نظر می‌رسد سعید آذری مدیرعامل این باشگاه موافق این انتخاب نبوده است. آذری قبل از انتخاب قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای گفته بود: «در حالی‌که شایعه شده بود که در هیات‌مدیره اسامی مربیان مختلفی مطرح شده و یکی از آنها امیر قلعه‌نویی بوده باید بگویم که در هیات‌مدیره به‌طور کارشناسی و به‌طور عمیق فقط در مورد مجتبی حسینی بحث و گفت‌وگو شده و تمامی مسائل مطرح شده شایعه است. حتی امیر قلعه‌نویی براساس همین شنیده‌ها ظاهرا از دست ما ناراحت شده و در جایی در این مورد گلایه هم بیان کرده است.» اما ظاهرا آذری بعد از انتخاب قلعه‌نویی هم دلخوری خود را به نحو دیگری نشان داده است؛ چراکه در هنگام ورود قلعه‌نویی به اصفهان مدیر عامل ذوب‌آهن به استقبال این مربی نرفته و قلعه‌نویی با استقبال بسیار کمی در اصفهان مواجه شده است. او در باشگاه‌هایی که روز اول با استقبال مواجه بود با اختلاف و بدون بدرقه جدا شد، حالا سرانجام کار در ذوب که از همان ابتدا اختلافات خود را نشان داده چه خواهد بود؟