روسفیدها در یک قدمی روسیه

دنیای اقتصاد: دیدار با ازبکستان برای تیم‌ملی ایران می‌تواند آخرین گام برای صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه باشد. آخرین گام برای اولین صعود زودهنگام و البته دومین صعود پیاپی به جام‌جهانی؛ راحت‌ترین و البته بی‌دردسرترین صعود تاریخ فوتبال ایران، که زحمات زیادی برای آن کشیده شد اما از صدقه‌سر کی‌روش و شاگردانش چنان مقتدرانه رقم خورد که برخلاف تمام دوره‌های قبل که درچنین مقاطعی به‌دنبال بسیج همه و همه برای نهایی کردن صعود بودیم حالا با حداقل حساسیت و تنها با نگرانی امنیتی به واسطه اتفاقات اخیرتهران به استقبال آن می‌رویم. با این حال تیم‌ملی در شرایطی که سه بازی به پایان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی مانده، با رکوردی استثنایی به مصاف ازبکستان خواهد رفت. ۱۰ بازی رسمی در انتخابی جام‌جهانی (به ترتیب دیدار با تیم‌های گوام، هند، عمان، قطر، چین، ازبکستان، کره‌جنوبی، سوریه، قطر و چین) بدون گل خورده، آماری است که از تیم‌ملی با هدایت کارلوس کی‌روش به جا مانده است و بازی با ازبکستان می‌تواند این رکورد را جاودانه‌تر بکند.

تیم ایران در دوره قبلی انتخابی جام‌جهانی هم با ازبکستان همگروه بود که در دیدار رفت در تاشکند با یک گل به برتری رسید و در دیدار برگشت، شکست خورد. تیم‌ملی در این دوره هم در تاشکند با تک‌گل سیدجلال حسینی ازبکستان را شکست داده و دوشنبه شب باید در ورزشگاه آزادی دیدار برگشت را برگزار کند. دیداری که اهمیت فراوانی برای فوتبال ایران دارد و برتری در این دیدار می‌تواند تیم‌ملی را به جام‌جهانی برساند. اتفاقی که اگر رخ دهد برای اولین بار خواهد بود که فوتبال ایران دو بار پیاپی به جام‌جهانی می‌رسد و البته پس از برزیل دومین تیم صعود‌کننده به جام‌جهانی نیز خواهد بود.

ملی‌پوشان ایران پس از یک فصل موفق حسابی خود را برای این دیدار آماده کرده‌اند. از آنجا که ترکیب تیم‌ملی را بیشتر بازیکنان لژیونر و چند بازیکن پرسپولیس تشکیل می‌دهند، می‌توان گفت ترکیب اصلی تیم‌ملی در بالاترین سطح آمادگی روحی و بدنی خود قرار دارد. لژیونرهایی مانند سردار آزمون، رضا قوچان‌نژاد، کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی و... که فصل موفقی را در تیم‌های خود پشت‌سر گذاشتند و بازیکنان پرسپولیس که قهرمانی در لیگ و رسیدن به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده‌اند. البته این دیدار برای ازبکستان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و از همین جهت کار برای ملی‌پوشان ایرانی بسیار سخت خواهد بود. علاوه بر اینکه ازبک‌ها می‌خواهند انتقام شکست خانگی‌شان را بگیرند، در صورتی که بار دیگر شکست بخورند، کارشان برای صعود بسیار سخت خواهد شد و به نوعی راه را برای صعود کره‌جنوبی هموارتر می‌کنند. از همین‌رو آنها تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا اولین شکست ایران را رقم بزنند که با حضور تماشاگران ایرانی در ورزشگاه آزادی، کار ساده‌ای پیش‌رو نخواهند داشت. در همین راستا فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای حماسی خواستارحضور تماشاگران و حمایت از تیم‌ملی شد: «در همه این روزهای حساس و سرنوشت‌ساز، هواداران تیم‌ملی در ورزشگاه آزادی فراتر از رنگ‌ها برای موفقیت تیم‌ملی نقش اساسی ایفا کردند و تصاویر خاطره‌انگیزی را به ثبت رساندند. کیست فراموش کند آن سیل خروشان حضور حامیان تیم‌ملی را در ۱۱ شهریور سال گذشته و در بازی قطر؟چه کسی هست حماسه ۲۰ مهر و بازی ایران و کره‌جنوبی را از یاد ببرد؟ دیدار خاطره‌ساز ایران و چین در ۸ فروردین امسال را مگر می‌توان تا سال‌ها از یاد برد؟ صحنه‌های جوش و خروش مرد محبوب پرتغالی، در کنار زمین و تب و تاب شاگردان متعصبش را چه زمان می‌توان از ذهن دور کرد؟ امروز، بار دیگر و در آستانه خلق شب خاطره‌انگیز دیگری به ویترین روزهای آفتابی پرزرق و برق فوتبال کشورمان قرار گرفته‌ایم.»

دیدار ایران و ازبکستان از ساعت ۲۱:۱۵ دوشنبه شب در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و آمال خیلی از بازیکنان تیم‌ملی که همان رسیدن به جام‌جهانی است، می‌تواند در این بازی به تحقق برسد. دیگر دیدارهای این گروه سه‌شنبه برگزار خواهد شد که برنامه آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

سه‌شنبه، 23 خردادماه

سوریه........................................چین، ۱۸:۱۵

قطر ................................. کره‌جنوبی، ۲۳:۳۰

رکورد ایران منحصربه‌فرد شد

با باز شدن دروازه جو هارت، حالا ایران تنها تیمی است که در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود شده است. شنبه‌شب انگلیس و اسکاتلند به مصاف هم رفتند و بالاخره دروازه تیم ساوت گیت هم باز شد تا رکورد ایران منحصربه‌فرد شود. ابتدا انگلیس با گل دقیقه ۷۰ چمبرلین از اسکاتلند پیش افتاد اما طی ۲ دقیقه و با ۲ ضربه آزاد فوق‌العاده گریفتس دروازه خود را باز شده دید تا اسکاتلند از حریف پیش افتد. البته این پایان کار نبود و هری کین موفق شد در دقیقه ۹۱ بازی را به تساوی بکشاند؛ اما با این نتیجه، ایران تبدیل به تنها تیم مقدماتی جام‌جهانی شد که هنوز گلی دریافت نکرده است. حالا تیم‌ملی کشورمان این فرصت را دارد تا با بسته نگه داشتن دروازه خود در بازی برابر ازبکستان، علاوه بر افزایش شانس صعود به جام‌جهانی، رکورد فوق‌العاده خود را افزایش دهد.

روسفیدها در یک قدمی روسیه