تیمداری در«جم» وظیفه نفت است، نه درتهران

دنیای اقتصاد: روزگار، روزگار خوشی است برای منطقه ویژه پارس‌جنوبی. بعد از تساوی در میزان برداشت از میدان گازی مشترک با قطر که به دغدغه بزرگ صنعت نفت کشور تبدیل شده بود حالا تیم فوتبال این منطقه هم به لیگ برتر صعود کرده است. اتفاقی که البته نگرانی‌هایی راهم به همراه داشته است که مبادا این تیم هم به سرنوشت نفت تهران دچار شود و وزارت نفت از حمایت آن دست بکشد. به همین بهانه و البته بررسی دلایل حضور صنعت و دولت درفوتبال حرفه‌ای با مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه پارس‌جنوبی گفت‌وگو کردیم.

همه از پارس‌جنوبی یک مجموعه خشن صنعتی در ذهن دارند اما حالا این مجموعه یک تیم فوتبال لیگ برتری دارد. چرا باید مجموعه پارس‌جنوبی به فوتبال علاقه‌مند شود.

۱۲۰ میلیارد دلار ارزش سالانه منطقه ما است و دردوسه سال اخیرهم بیشترین صادرات را درکشور داشتیم. تولید ما در این منطقه با قطر برابر شده و حدود ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز در این منطقه تولید می‌شود. ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفرهم آنجامشغول کارهستند و تاثیرش هم به اندازه ۶ شهرستان استان بوشهر است. درچنین منطقه عظیمی ما از دوجنبه به موضوع نگاه می‌کنیم اول امنیت پایدار تولید و دیگری توسعه پایدار که بدهی اجتماعی است. یعنی همین‌قدرکه پول مهم است مردم هم مهم هستند و محیط‌زیست. چون اگر پول در بیاورید و محیط‌زیست را از بین ببرید خودتان هم از بین می‌روید. برآوردهای ما نشان می‌دهد رضایتمندی‌ که درمردم منطقه ایجاد کردیم کافی نبود. مردم می‌گویند نفت چه کرد؟ تحقیقات انجام شد ومن هم به‌عنوان یک بوشهری از خودم پرسیدم برای ایجاد این رضایتمندی چه کنیم؟ احساس کردم کارهای حوزه ورزش خوب بود مثل حمایت از شاهین بوشهر. البته موانع مقرراتی هم بود بنابراین آقای رضاییان مدیرعامل باشگاه پیشنهاد داد تیم جم را از دسته دو زیر پوشش بگیریم و حمایت کنیم. درووشو و فوتبال ساحلی هم سرمایه‌گذاری کردیم. وقتی وارد لیگ یک شدیم موجی از شادی درمردم جنوب استان ایجاد شدکه باعث انگیزه بیشتر شد. مطالبه ایجاد کردیم و با چیدمان صحیح به سمت موفقیت پیش رفتیم. مردم شهر حالا به من پیغام می‌دهند که شهر جم را کل ایران می‌شناسند.

از نظر احساسی امروز این تیم دلمشغولی چه جمعیتی است؟

جمعیت شهرجم و اطراف آن به ۳۰ هزار نفر نمی‌رسد اما جالب اینکه نصف این جمعیت به استادیوم می‌روند با فرض اینکه خانم‌ها نمی‌توانند بیایند و بازی را ببینند معنی‌اش این است هرکس می‌توانسته راه برود آمده به ورزشگاه. اما درتهران اگر ۱۰۰ هزار نفر هم بیاید ضریب آن نسبت به جمعیت ناچیز است. استان بوشهر استان بزرگی است. ازجم تا بوشهر ۳۰۰ کیلومتر فاصله است. بچه‌های جنوب استان که نمی‌توانستند از شاهین و ایرانجوان لذت ببرند با این بعد مسافت. بنابراین ما می‌خواستیم یک تناسب ایجاد شود. در بازی ما از دیر و کنگان هم آمدند وحمایت کردند. پدرمن از بوشهر در مراسم شرکت کرد. خب اگر پرسپولیس و استقلال به این شهر بیایند از بوشهر و برازجان و دیگر نقاط هم مثل شیراز برای تشویق ما می‌آیند. اصلا موضوع ما این است که ۶۰هزارنفری که آنجا برای ما درآن محیط سخت کار می‌کنند، تفریح می‌خواهند. این جمعیت احساس می‌کنند یک نمادی ایجاد شده که مایه غرور و افتخارشان است.

بعد از اینکه سوت پایان بازی از سوی داور زده شد و شما لیگ برتری شدید این شایعه به‌وجود آمد که این تیم هم به سرنوشت نفت تهران دچارخواهد شد. با این تفاوت که نفت تهران دغدغه مردمی ندارد، اما شما حالا دارای طرفدار هستید و تبعات رها کردن تیم از سوی وزارت نفت بیشتر است.

ما مطالب مطرح شده در آن مقطع را پای شیطنت گذاشتیم. ما به دلایل مختلف بنای فروش و واگذاری این باشگاه را نداریم چون صنعت محتاج ۲۰ میلیارد تومان نیست. کار ما فوتبال نیست که بخواهیم با آن تجارت کنیم اما مورد دوم اینکه همان‌قدر که صنعت دلیلی ندارد درتهران هزینه کند، در مناطق نفتخیز و محروم ما مکلف به حمایت هستیم، در منطقه زمخت وصنعتی باید نفت هزینه کند. البته ما موظف هستیم روش‌های قانونی راهم مورد توجه قراردهیم که آن هم تاثیری درکار تیم ندارد و مشکل ما است.

بعداز ماجراهای نفت تهران و بیانیه بازیکنان این تیم و مصاحبه منصوریان سرمربی وقت این تیم علیه آقای زنگنه وزیر نفت این تصور به‌وجود آمد که ایشان هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در فوتبال حرفه‌ای ندارد.

مثل این می‌ماند که من الان بگویم وزیر ورزش نگرانی‌اش برای صادرات نفت کم است. خب چه ربطی به او دارد؟ اصلا قرار نیست نفت درتهران تیمداری کند. من سخنگوی وزیر نیستم اما این ایراد ناواردی است. اما آقای زنگنه در سال‌های گذشته در پارس‌جنوبی در مواردی که وظیفه نفت هم نیست، مثل ساخت مدرسه، جاده و بیمارستان بیشترین کمک را کرده است. ما بزرگ‌ترین خیر مدرسه‌ساز در منطقه هستیم. آقای روحانی هم درسخنرانی خود در منطقه جمله مهمی گفتند. عربی هم گفتند که معنی آن می‌شود. «آنکه نزدیک‌تر است حقش بیشتر از آنی است که دورتر است.» یعنی برسید به مردم. آقای زنگنه در کنکور بچه‌های منطقه هم ورود کرد. ما حمایت کردیم و بچه‌ها در بهترین رشته‌ها در تهران قبول شدند.

در لیگ برتر، مناسبات و هزینه‌ها متفاوت است. پارس‌جنوبی می‌آید که بماند یا قرار است آسانسوری به لیگ یک برگردید.

ما آمده‌ایم که بمانیم و نمی‌خواهیم زنگ تفریح دیگران باشیم. اگر قرار به سقوط بود این‌قدر نمی‌جنگیدیم و همین‌جا که هستیم می‌ماندیم. ما باید درشأن استان ظاهر شویم. باید جزو تیم‌هایی باشیم که شمرده می‌شوند.

درمورد شرایط سخت‌افزاری شما درجم هم حرف و حدیث زیاد است و اینکه ورزشگاه شما استانداردهای لیگ برتری را ندارد و به همین دلیل ممکن است محل بازی‌های شما به مرکز استان یا حتی شیراز منتقل شود آیا تمهیداتی در این زمینه داشتید تا تیم از شهر خود خارج نشود.

رضاییان مدیرعامل باشگاه:درحال حاضر چمن ورزشگاه ما زیرکشت است و اسکوربرد و نور ورزشگاه راهم ترمیم می‌کنیم. ورزشگاه ما از نظر سخت‌افزاری یکی از بهترین ورزشگاهای ایران است. بارها هم اعلام کردم و پرسیدم آیا چمن خود استادیوم آزادی نیاز به ترمیم ندارد؟

یوسفی: ما اصلا اگر در لیگ برتر هم نباشیم باید این مسائل راحل کنیم و امکاناتمان را درست کنیم. تعبیر دکتر روحانی بود که هرجا نفت بوده همه چیز هم بهترین بوده است. نفت درطول ۱۰۰ سال گذشته هرجا بوده بهترین امکانات را به‌وجود آورده است. همین ورزشگاه هم متعلق به سال ۷۵ است. در آن زمان که ما تیمی نداشتیم نفت ورزشگاهی به این عظمت ساخته است. درکنار آن سینما و استخر هم ساخته است. ما درلیگ هم نباشیم این مشکلات راحل خواهیم کرد.

اما موضوع زمان هم مطرح است چون شما در آینده کوتاه‌مدت با بازرسی فدراسیون مواجه خواهید بود؛ آیا قطعا وعده شما در کوتاه‌مدت عملی می‌شود و جم میزبان لیگ برتر خواهد بود؟

اصلا ممکن نیست که از جم خارج شویم و چنین چیزی برای ما تعریف نشده است. خیلی شفاف می‌گویم یا هستیم و درجم بازی می‌کنیم یا نیستیم و هیچ کجای دیگر بازی نخواهیم کرد. تیم به هیچ قیمت جابه‌جا نمی‌شود. ما فوتبال را برای مردم حاشیه صنعت می‌خواهیم. ما بلیت‌فروشی هم نداشتیم تا به مردم سرویس بدهیم.

درمورد انتخاب آقای تارتار هم صحبت کنیم. با ایشان صعود کردید و او را حفظ کردید.

در مورد گذشته اینکه آقای تارتار را بسیار با‌اخلاق دیدیم که فوق‌العاده حرفه‌ای رفتار کرد. او مطلقا وارد هیچ حاشیه‌ای نشد؛ من از او تشکر می‌کنم. ما دنبال ستاره‌بازی نیستیم. ارزش‌هایی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم این است که در لیگ باشیم تا مردم آن منطقه شوروحالی پیداکنند. کما اینکه از نیروهای بومی هم استفاده می‌کنیم. سهم آنها محفوظ است تا علاقه‌مندی مردم به این تیم بیشتر شود. ما معیار را به مربی می‌گوییم اما درمصداق دخالت نمی‌کنیم.

رضاییان: تارتار در لیگ برتر شرایط برایش فراهم نبود و هرجا بود مشکلاتی داشت. اوکمتر درلیگ برتر بود اما تارتار از ابزارش استفاده کرد و حتی از مربیان لیگ یک باز هم موثرتر بود. او بعد از برد شیرین ما هم در هواپیما بازی را با موبایلش دوباره تماشا می‌کرد و همان‌جا به بازیکنانش تذکر می‌داد. همه نکات فنی را می‌نوشت. ساعت سه صبح در کوچه‌های جم پیاده می‌رفت و به بازیکنانش سرمی‌زد. او تلاش کرد و مزد تلاشش را گرفت.

پارس‌جنوبی می‌تواند زمینه و بستر کشف و ظهور ستاره‌های بوشهری مثل مهدی طارمی، حسین ماهینی و بازیکنانی از این دست باشد؟

با کاری که مجموعه ما درحال انجام آن است دور از ذهن نیست و اصلا اگر نباشد بد است. آقای رضاییان مدیرعامل باشگاه می‌داند که سفارش من همیشه افزایش سهم مردم استان در تیم بوده. مهدی طارمی هم از آسمان نازل نشده. از همین استان بلند شده است پس ماهم می‌توانیم نمونه‌های مشابه را به فوتبال کشور معرفی کنیم.

تصور عمومی برای پیشرفت در فوتبال این است که بخش‌خصوصی وارد آن شود. شما در آینده با این نقد روبه‌رو خواهید بود که به‌خاطر منابع دولتی امکان رقابت برای شما ساده‌تر است تا باشگاه‌های خصوصی و این، عدالت را برای باشگاه‌هایی که برای منابع درآمدی با مشکل مواجه هستند زیر سوال می‌برد.

شاید این حرف در تهران درست باشد اما ما باید عدالت را برای تمام ایران ببینیم. مگر می‌شود ما به تیمی در جم بگوییم تو برو مثل تیم تهرانی خودت پول دربیاور. تیم تهرانی اگر یک شماره اس‌ام‌اس اعلام کند یک‌چهارم از هوادارانش هم در آن شرکت کنند خرجش در می‌آید. اما ما چنین امکانی نداریم. مگر می‌شود اگر دنبال توازن در کشور هستیم تیم جم را به حال خودش رها کنیم. در تمام دنیا همین است. در برزیل هم در بنادرش مالیات قرار می‌دهند اما درمناطق مرکزی آن را برمی‌دارند تا توسعه را متوازن گسترش دهد. برخلاف تصورات این‌طور نیست که ما پول اضافه داشته باشیم که ندانیم آن را چه کنیم بنابراین خرج فوتبال کرده باشیم. با قدرت می‌گویم در طول ۱۱۰ سال گذشته صنعت نفت سالی را به بدی سال ۹۵-۹۴ نداشته است. روی این کلمه بدترین تاکید می‌کنم. ما از هزینه‌های جاری خود وزارتخانه صرفه‌جویی کردیم. برای حقوق کارمندان و تعمیر تجهیزات و... به صنعت نفت پولی می‌دهند ما در آن مبلغ صرفه‌جویی می‌کنیم و درزمینه‌هایی به این شکل هزینه می‌کنیم وگرنه پول اضافه‌ای وجود ندارد. من دفاع می‌کنم از اینکه نفت برای مناطق محروم باید مشوق بگذارد نسبت به مناطقی که رفاه بیشتری وجود دارد.

آیا این اطمینان را می‌دهید که پارس جم با مشکل مالکیتی مواجه نشود و نفت همچنان به حمایت از آن ادامه دهد؟

تیم صنعت نفت آبادان هم مشغول کار خودش است. پس من این نگرانی را ندارم.

مساوی شدن در برداشت گاز با قطر برای صنعت کشور اتفاق مهمی بود و آیا در روزی که به لیگ برتر صعود کردید همین میزان شادی در شما ایجاد شد.

به لحاظ حرفه‌ای هر توفیقی که صنعت نفت داشته باشد باعث غرور است. ورزش هم همین‌گونه است. مثلا وقتی تیم‌ملی برنده می‌شود یا یک ورزشکار در المپیک می‌درخشد. قطعا خوشحالی آن برای من زیاد است. یکی از معیارهایم پیامک‌های تبریک است که این بارهم موجش بسیار زیاد بود.

تیمداری در«جم» وظیفه نفت است، نه درتهران