ایران تضمین امنیتی داد

حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران خیلی‌ها را در شوک فرو برد. در شرایطی که کشورمان میزبان لیگ جهانی والیبال است و روز ۲۲ خرداد نیز تیم ازبکستان برای بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی به ایران سفر می‌کند، مسوولان ذی‌ربط اطمینان داده‌اند که این مسابقات در امنیت کامل برگزار خواهد شد. آن‌طور که وب‌سایت برنامه ۹۰ خبر داده بعد از حوادث تروریستی تهران فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران از مسوولان درخواست کردند ضمانت‌های لازم را برای تامین امنیت در تهران بدهند. در همین حال مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال کشورمان نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

حمیدرضا آصفی، درباره نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران در مورد اینکه مسائل اتفاق افتاده در تهران دیدار تیم‌های ایران و ازبکستان را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد، به خبرگزاری فارس گفت: «بالاخره فیفا نیز برای خود یک رسالتی را قائل است و طبق آن، این نهاد فوتبالی خود را مسوول سلامت بازی‌ها و حفظ جان بازیکنان می‌داند. در اتفاقات مشابه گذشته نیز که یا بمب‌گذاری بود یا مسائل دیگر، حتی فیفا بازی‌ها را به تعویق انداخت که نمونه آن بازی دورتموند و موناکو بود که چند وقت پیش در لیگ قهرمانان اروپا برگزار شد.» وی در مورد اینکه آیا فیفا به همه این کشورها درخصوص مسائل امنیتی نامه‌نگاری می‌کند یا خیر، گفت: «این اتفاقات در همه جای دنیا می‌افتد و فیفا هم به همه کشورها نامه می‌دهد و فقط ایران نبوده که مورد خطاب فیفا قرار گرفته است. فیفا چون در ایران امنیت کامل برقرار است و هیچ‌گاه چنین حوادثی به لطف مردم و مسوولان امنیتی و اطلاعاتی رخ نداده بود، شوکه شده و این نامه را زده است.

این درحالی است که از همان روز که این نامه به فدراسیون رسید، ریاست فدراسیون با مسوولان مختلف و نهادهای ذی‌ربط صحبت کرد و تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شد. فیفا اعلام کرده بود تدابیر فدراسیون فوتبال برای بازی ایران و ازبکستان چگونه است و فدراسیون هم در این خصوص فعال شد و اقدامات لازم را انجام داد و با ارسال مدارک از نهادهای ذی‌ربط نسبت به رفع نگرانی فیفا در این خصوص اقدام کرد.» مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال اطمینان می‌دهد این بازی در سلامت کامل برگزار خواهد شد: «جای نگرانی نیست. بالاخره دنیا به امنیت ایران اذعان دارد و فقط در این بین تماشاگران باید هوشیارتر باشند و طوری عمل کنند که برخی جرایم مثل محرومیت‌ها شامل حال ما نشود. تماشاگران باید هوشیاری و متانتی که همیشه داشتند را باز هم بیشتر از همیشه نشان دهند تا اتفاق تلخ دیگری رخ ندهد. همان‌طور که به‌خاطر اقدام نابجای یک تماشاگر و تخلف او پرسپولیس در لیگ قهرمانان از حمایت طرفدارانش محروم شد و این اصلا خوب نیست. بنابراین تماشاگران باید بیشتر مراقبت کنند تا ان‌شاءالله شأن و جایگاه تماشاگران ایرانی بیش از پیش حفظ و نشان داده شود.» وی درباره اینکه آیا این اتفاقات روی روند دیدار ایران و ازبکستان و احیانا بدون تماشاگر شدن آن تاثیر نمی‌گذارد، گفت: «اصلا و ابدا جای نگرانی وجود ندارد.»