موج بی‌سابقه امیدواری

دنیای اقتصاد: تیم‌ملی کشورمان در یک قدمی صعود به مسابقات نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه قرار گرفته است. شاگردان کارلوس کی‌روش که در هفت بازی نخست خود در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی هیچ گلی دریافت نکرده‌اند و با ۱۷امتیاز در صدر جدول رده‌بندی قرار دارند، تا صعود به روسیه فقط یک پیروزی فاصله دارند؛ بردی که می‌تواند دوشنبه‌شب برابر ازبکستان از راه برسد و کار را تمام کند. شاگردان کی‌روش با کسب این پیروزی احتمالی، ۲۰امتیازی می‌شوند و در فاصله دو بازی به پایان رقابت‌های مقدماتی، صعودشان به جام‌جهانی را قطعی می‌کنند. باورکردنی نیست که دو بازی پایانی تیم کشورمان در راه صعود به جام‌جهانی جنبه تشریفاتی پیدا کند و ما مثلا در حالی راهی کره‌جنوبی شویم که این بازی فقط برای حریف نامدارمان حائز اهمیت باشد. تیم‌ملی ما همیشه به صعود در لحظات آخر عادت داشته، اما حالا در شرایطی بسیار متفاوت قرار گرفته‌ایم. تیم مقتدر کارلوس کی‌روش که اخیرا حتی بازی تدارکاتی اروپایی‌اش با مونته‌نگرو را هم با کسب پیروزی در خانه حریف پشت‌سر گذاشت، حالا به چنان سطحی از خودباوری رسیده که همه ایران را با خیالی راحت کنار خودش می‌بیند.

در انتظار دوشنبه سرنوشت

هرچه به ۲۲خرداد، یعنی زمان برگزاری بازی ایران و ازبکستان نزدیک‌تر می‌شویم، موج حمایتی از تیم‌ملی فوتبال کشورمان رنگ و بوی جدی‌تر می‌گیرد. دیروز بسیاری از بزرگان فوتبال ایران در مصاحبه‌های جداگانه به حمایت از تیم‌ملی پرداختند و برای شاگردان کی‌روش آینده‌ای درخشان تصور کردند. به‌عنوان مثال علی پروین در این مورد گفته است: «تیم‌ملی در این دوره با تفکرات کی‌روش مسیر مقتدرانه‌ای را پیش گرفته و خیلی خوشحالم که تا اینجا ملی‌پوشان شایستگی‌های خود را به بهترین شکل نشان داده‌اند. جا دارد به کارلوس کی‌روش، دستیارانش و ملی‌پوشان بابت این نتایج تبریک بگویم. آفرین به این تیم شایسته که کسی نمی‌تواند به دروازه‌اش نزدیک شود، چه برسد به اینکه گل بزند.»

کارلوس کی‌روش هرگونه جشن و شادی قبل از بازی با ازبکستان را قدغن کرده و برای توجیه بازیکنانش، این مسابقه را فینال جام‌جهانی برای ایران توصیف کرده است. حالا سلطان هم از این رویکرد کی‌روش تقدیر می‌کند: «من در صحبت‌های اخیر کی‌روش متوجه شدم که او تاکید کرده تا قبل از کسب نتیجه‌موردنظر در بازی ازبکستان، کسی حق شادی ندارد و این اوج حرفه‌ای‌گری او را می‌رساند.» دیروز همچنین علی دایی هم که از ابتدای حضور کی‌روش در ایران حامی مربی پرتغالی بود، به تمجید از تیم‌ملی ایران پرداخت و گفت: «تیم‌ملی نشان داده چقدر خوب است و همه دیدیم که در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی خیلی خوب کار کرده است. ما این فرصت را داریم که به صورت مستقیم به جام‌جهانی صعود کنیم و جشن صعود را در ایران بگیریم. همه ایران می‌خواهند این تیم به جام‌جهانی برود. واقعیت این است که آنچه در جامعه می‌بینیم این است که همه عاشق تیم‌ملی هستند و ما مدیون کارلوس کی‌روش هستیم که تیم بزرگی ساخته است. تیم‌ملی حتی در جام‌جهانی هم راحت گل نخواهد خورد.» ازهمه جالب‌تر اما مصاحبه حمایتی امیر قلعه‌نویی بود. سرمربی پیشین تراکتورسازی و استقلال که زمانی به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کارلوس کی‌روش شناخته می‌شد، این‌بار به شکلی ویژه از او ستایش کرده است: «خوشحالم که تیم‌ملی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و توانسته نتایج خوبی بگیرد.

عملکرد موفقیت‌آمیز تیم‌ملی در رقابت‌های نهایی انتخابی جام‌جهانی هم فوتبال ما را در جایگاه خوبی در این مسابقات قرار داده و امیدوارم با تدابیر کارلوس کی‌روش و تلاش بازیکنان بتوانیم مقابل ازبکستان هم با دست پر‌از زمین خارج شویم. این مسابقه، یک بازی مهم و تاریخی است و امیدوارم کل ایران پشت تیم‌ملی باشند. هرچند نباید فراموش کنیم ازبکستان هم تیم باکیفیتی است و حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود.» اگر مخاطب جدی و قدیمی فوتبال ایران باشید، حتما تصدیق می‌کنید که این ادبیات امیدوارانه و همه‌گیر چقدر در فوتبال ملی ما کم‌سابقه و یا حتی بی‌سابقه است. همیشه حرف اول را نگرانی و استرس و منفی‌بافی می‌زده، اما حالا ما تیمی داریم که همه به توانایی‌هایش اطمینان دارند و با همین سرمایه می‌توان در جام‌جهانی نیز کارهای بزرگی انجام داد.