شور جوانی و غافلگیری شیرین

دنیای اقتصاد: ایران لیگ جهانی والیبال را اصلا خوب شروع نکرد و خیلی دور از انتظار نشان داد. تیمی که توقعات را حسابی بالا برده بود، در نخستین بازی از هفته اول تن به شکست ۳ بر صفر برابر ایتالیا داد و در بازی دوم هم ۳ بر یک مغلوب برزیل شد. این نتایج حتی با در نظر گرفتن غیبت ستاره‌هایی مثل شهرام محمودی و موسوی هم نمی‌توانست قابل قبول باشد. به این ترتیب تیمی که در چند سال گذشته همیشه محور تحسین‌ها و تمجیدهای هواداران ورزش در ایران بود ناگهان سوژه انتقاد کاربران در فضای مجازی شد و خیلی‌ها آن را متهم به غرور بیش از حد و حتی پایان عصر طلایی کردند. تیم کشورمان در پایان دو مسابقه نخست در قعر جدول قرار گرفت تا کار برای کولاکوویچ، سرمربی جدید تیم‌ملی والیبال در همان آزمون اول بسیار دشوار شود. وقایع بازی سوم اما باورکردنی نبود. وقتی خبر رسید سعید معروف هم به‌دلیل مشکلات گوارشی حضور در بازی با لهستان را از دست داده، خیلی‌ها یقین کردند کار تیم والیبال ما ساخته است و باید با سه شکست تلخ ایتالیا را ترک کنیم. با وجود این آنچه یکشنبه‌شب در مصاف با لهستان دیدیم، حیرت‌انگیز بود؛ یک جشن کامل و بزرگ که شاید حتی نوید آغاز یک دوران تازه را در والیبال ایران می‌داد.

جوانان گل کاشتند

تیم‌ملی ایران در آخرین بازی هفته نخست لیگ جهانی والیبال و با استفاده از بازیکنان جانشین خود موفق به شکست تیم قدرتمند لهستان با نتیجه ۳ بر یک شد. با توجه به بیماری سعید معروف،‌ پاسور و کاپیتان تیم‌ملی والیبال ایران، ایگور کولاکوویچ برای بازی مقابل لهستان از ترکیب فرهاد سال‌افزون، سامان فائزی، مسعود غلامی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور،‌ امیر غفور، مهدی مرندی (برای دریافت) و مصطفی حیدری (توپ‌گیری) استفاده کرد. ست نخست بازی با حملات موثرتر بازیکنان لهستان با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به‌سود این تیم تمام شد. بازیکنان ایران در ست دوم، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردند و بازی را بهتر شروع کردند. برخورد دست سامان فائزی با صورت مجتبی میرزاجانپور باعث خونریزی چشم این بازیکن شد و دریافت‌کننده ایران زمین را ترک کرد تا جواد معنوی‌نژاد جای او را بگیرد.

بازیکنان ایران در حمله و سرویس توانستند عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهند و پابه‌پای حریف پیش بیایند ولی این بار امتیازات نهایی ست دوم به ایران رسید و شاگردان کولاکوویچ ۲۵ بر ۲۳ در این ست برنده شدند. بازیکنان ذخیره ایران عملکرد فوق‌العاده‌ای در ست دوم داشتند. اعتماد کولاکوویچ به بازیکنان جوان و کم‌تجربه تیم در ست سوم هم نتیجه خوشایندی در پی داشت. دریافت‌های جواد معنوی‌نژاد و میلاد عبادی‌پور به‌خوبی به‌دست فرهاد سال‌افزون رسید و مدافعان وسط هم روی تور به‌خوبی از پس وظایف خود برآمدند. اشتباهات بازیکنان حریف و اسپک‌های قدرتمند امیر غفور نیز مزید بر علت شد تا تیم ایران در ست سوم هم ۲۵ بر ۲۳ برنده شود. برتری در ابتدای ست چهارم نیز با سرویس‌های خوب، متعلق به بازیکنان ایران بود. آنها پس از گرفتن ۲ ست از بازیکنان نامدار لهستان و خارج شدن از سایه بزرگان تیم‌ملی ایران به این باور رسیدند که می‌توانند برنده این بازی حیثیتی باشند. در نهایت تیم ایران در گیم چهارم با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به برتری رسید تا سه امتیاز این بازی مهم را از آن خود کند.

ملاقات با شیربچه‌ها در تهران

هفته نخست لیگ جهانی والیبال با قرار گرفتن ایران در رده دهم جدول رده‌بندی به پایان رسید. هفته نخست لیگ جهانی والیبال با برگزاری ۱۸ بازی به پایان رسید و تیم‌ها از روز جمعه رقابت خود را در هفته دوم آغاز می‌کنند. تیم‌ملی والیبال ایران در پایان سه بازی خود دو شکست برابر ایتالیا و برزیل و یک پیروزی برابر لهستان به دست آورد. بنابراین ایران با یک پیروزی و ۳ امتیاز در رده دهم قرار گرفت. آمریکا هم بدون امتیاز و با سه شکست قعرنشین هفته نخست شد. تیم‌ملی فرانسه نیز با سه پیروزی و ۹ امتیاز صدرنشین است. همچنین بلژیک شگفتی‌ساز و برزیل با دو پیروزی و ۶ امتیاز دوم و سوم هستند. تیم‌ملی در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه هفته آینده در هفته دوم لیگ جهانی و در تهران به مصاف بلژیک،‌ صربستان و آرژانتین خواهد رفت.

اظهارنظرها

درخشش خیره‌کننده جوانان والیبال ایران اما واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشت. مثلا ستاره سرشناس والیبال لهستان از این باخت ابراز تعجب کرده است. کوبیاک گفته: «نمی‌دانم چه شد که شکست خوردیم؛ شاید فکر می‌کردیم ایران را راحت می‌بریم. در ست اول به راحتی پیروز شدیم. شاید فکر کردیم که به همین راحتی می‌توانیم بر ایران غلبه کنیم که متاسفانه این‌گونه نشد و نتیجه مورد انتظار رقم نخورد.» به گزارش «ایسنا» کولاکوویچ، سرمربی تیم‌ملی والیبال کشورمان هم بعد از این پیروزی بزرگ گفت: «بازی بسیار خوبی بود و تیم ایران توانست قهرمان جهان را ۳ بر یک شکست دهد. این پیروزی در حالی به‌دست آمد که سعید معروف به‌دلیل بیماری در مسابقه حضور نداشت و مجتبی میرزاجانپور نیز در طول مسابقه مصدوم شد.

سال‌افزون در تمام طول مسابقه با لهستان بسیار خوب بازی کرد. من به توانایی‌های او باور دارم. امیدوارم آنچه امروز در زمین به همه نشان داد، تداوم داشته باشد و در آینده هم همین‌طور بازی کند. این بازی و این پیروزی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشحالم که بازیکنان جوان ایران خوش درخشیدند.» البته درخشش جوانان ایران در سایت فدراسیون جهانی والیبال هم بازتاب داشت. این سایت در گزارشی به درخشش غفور اشاره کرد و نوشت: «تیم‌ملی والیبال ایران در سومین بازی خود در لیگ جهانی برابر لهستان قهرمان جهان به برتری رسید. این تیم با درخشش امیر غفور موفق شد قهرمان جهان را شکست بدهد. او در این بازی ۱۹ امتیاز و معنوی‌نژاد ۱۷ امتیاز برای ایران کسب کردند.»