روزگار برزخی آقای مربی!

شوک باخت وحشتناک ۶ بریک به العین آنقدر سنگین بود که تبعات شکست همچنان ادامه دارد. این هم از شانس منصوریان بود که سنگین‌ترین باخت را برای بازی آخر کنار گذاشت تا منتقدانش تمام تعطیلات بین فصل را فرصت سرزنش داشته باشند. البته که کیفیت پایین بردهای گذشته هم به تشدید این فضا و به تشدید روزگار برزخی او دامن زد. حالا دقیقا کسی نمی‌داند منصوریان را با برد در دربی‌اش بسنجد یا شکست در جام حذفی. با بردهای پیاپی در لیگ و جوانگرایی قضاوت کند یا اشتباهات فاحش تاکتیکی در بازی بزرگ آسیایی که گواهی بر کم‌تجربگی این مربی بود. حالا در دیوار مستحکم حمایت از او ترک‌هایی دیده می‌شود.

در این میان حسن زمانی، عضو هیات‌مدیره که مدت‌ها است نقش منتقد خانوادگی او را ایفا می‌کند فرصت را برای تاخت وتاز به او مناسب دیده و از بررسی شکست در جلسه هیات‌مدیره خبر می‌دهد: «به هیچ‌وجه این نتیجه را قبول نداریم. حد تیم اماراتی این نبود که حتی بیش از دو گل به استقلال بزند. منتظر هستیم هیات‌مدیره باشگاه تشکیل شود تا موضوع جلسه را به شکست استقلال در آسیا اختصاص دهیم.» این درحالی‌ است که افتخاری از گرفتن لیست از منصوریان خبر داده بود تا تلویحا او را ابقا کرده باشد. زمانی درجواب به سوالی درمورد حضور مربی خارجی و تغییرات احتمالی، آن را رد نکرده و به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «همه افراد یک روز می‌آیند و یک روز می‌روند، آنچه می‌ماند استقلال است. استقلال نباید از این رفت‌و‌آمدها لطمه ببیند. پیش‌بینی من برای فصل آینده انتخاب یک هیات‌مدیره قوی و توانمند است تا مسائل و مشکلات را حل کند. سرمربی خارجی هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. هیات‌مدیره پس از اینکه کامل شد، مدیرعامل را منصوب می‌کند و مدیرعامل جدید هم می‌تواند پیشنهاد سرمربی خارجی را بدهد.»

این تفکر اما منتقدانی درون باشگاه هم دارد. نصرالله عبداللهی سرپرست تیم با برجسته کردن نقاط قوت حریف دستاوردهای گذشته را یادآوری کرده و می‌گوید: «همه چیز روی روال بود و استقلال در لیگ دوم شد و نتایج بسیار خوبی گرفت. به‌خاطر یک باخت نباید همه چیز عوض شود و عملکرد تیم زیر سوال برود. شما ببینید آنها چه بازیکنان گران‌قیمتی داشته‌اند و سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌اند. شما بازیکنان خارجی آنها را با ما مقایسه کنید. من فکر می‌کنم هر ۴۰ سال یک بار بازیکنی مثل عبدالرحمن در امارات ظهور کند. این تیم نایب قهرمان فصل گذشته آسیا است و به نظرم صعود استقلال به دور بعد کار بزرگی بود. تیم‌های بزرگ دنیا هم این‌گونه شکست می‌خورند ولی به نظرم اصلا لازم نیست تغییرات صورت بگیرد. شکست استقلال نباید جنبه بنیادی پیدا کند. در تمامی تیم‌های دنیا همین اتفاقات رخ می‌دهد.» اما به‌نظر می‌رسد حداقل با ابقای منصوریان هم تغییرات اجتناب‌ناپذیر باشد. تغییراتی مثل عبور از رحمتی، کاپیتان تیم که گویا اختیاراتی فرابازیکنی برای خود می‌خواهد و این رفتار به مذاق سرمربی هم خوش نیامده است. اگرچه این شایعات از سوی برخی مدیران باشگاه تکذیب شده اما سکوت منصوریان قابل تامل است. بی‌شک او که حالا تنها امتیاز کارنامه‌اش اعتماد به جوانان است حاضر نیست موفقیت‌های احتمالی آینده را با یک بازیکن قدیمی تقسیم کند.