امشب آخرین بازی فصل استقلال برگزار خواهد شد؛ فصل بسیار پرفراز و نشیبی که به بدترین شکل ممکن شروع شد، اما حالا می‌تواند بهترین سرانجام قابل تصور را داشته باشد. امشب و در آغاز مسابقات برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، از ساعت ۲۳:۱۵ به وقت تهران العین در امارات میزبان استقلال خواهد بود. بازی رفت دو تیم درست یک هفته پیش در حضور ۶۵هزار هوادار استقلال برگزار شد و با برتری یک بر صفر تیم میزبان به پایان رسید. پیروزی استقلال در بازی رفت در حالی رقم خورد که دو تیم نمایش بسیار نزدیک و کم‌حادثه‌ای ارائه دادند و همین مساله خشم اماراتی‌ها را برانگیخت. آنها که برای کسب حداقل امتیاز به تهران آمده بودند، تا آخرین دقایق فاصله‌ای تا این مهم نداشتند، اما نهایتا اشتباه عجیب مدافع العین یک پنالتی تقدیم استقلال کرد تا این تیم برنده از زمین بیرون بیاید. حالا شاگردان منصوریان توشه بسیار مناسبی برای آغاز بازی برگشت دارند. آنها در تهران گل نخورده‌اند و بنابراین هر زمان از بازی برگشت که در امارات گل بزنند، کل معادلات را به‌هم خواهند ریخت.

پیروزی استقلال و ثبت نتیجه مساوی در این دیدار منجر به صعود آبی‌پوشان تهرانی خواهد شد. تیم منصوریان حتی در صورت قبول شکست دو بر یک، سه بر دو و نتایجی شبیه این هم به دور بعد صعود می‌کند. تکرار نتیجه یک بر صفر به سود العین، بازی را به وقت اضافه می‌کشاند و پیروزی این تیم با اختلاف دو گل یا بیشتر هم همین نتیجه را در پی خواهد داشت. چنانکه می‌بینید شرایط برای صعود استقلال بسیار ایده‌آل است و بازیکنان این تیم تنها باید کمی تمرکز و همت داشته باشند تا به جمع هشت تیم برتر قاره برسند. امشب اگر استقلال همان تیمی باشد که در طول فصل نشان داده و از کمترین موقعیت‌ها به گل رسیده، حتما دروازه العین هم بازشدنی خواهد بود و این یعنی پیمودن ۸۰درصد از راه صعود. به یاد داشته باشید که آبی‌ها در هفت بازی قبلی آسیایی‌شان حداقل یک گل را در هر مسابقه زده‌اند و بنابراین بعید است مقابل العین که قطعا انتحاری و بی‌محابا بازی خواهد کرد، کار سختی برای گلزنی داشته باشند.

غایب بزرگ

داور بازی رفت استقلال و العین قضاوت بسیار ضعیفی داشت. او از هر تیم یک بازیکن را به ناحق اخراج کرد که سهم استقلال هم بازی‌ساز اصلی این تیم بود. فرشید اسماعیلی که به‌خاطر تمارض بازیکن العین کارت قرمز مستقیم دریافت کرد، غایب قطعی امشب استقلال خواهد بود و باید ببینیم آبی‌ها در غیاب او چه خواهند کرد. اسماعیلی در میانه میدان به بازی استقلال طراوت می‌داد، اما حالا منصوریان باید فکری به حال جای خالی این بازیکن کند. در سمت مقابل حسن جمعه، مدافع فیکس العین هم که در بازی رفت با کارت قرمز سختگیرانه و عجیب داور مواجه شد، این دیدار را از دست داده است که این موضوع می‌تواند به سود نماینده کشورمان باشد.

«امید»ها در ابهام

استقلال در بازی رفت بدون زوج اصلی هافبک‌های دفاعی‌اش به مصاف العین رفت. در آن مسابقه امید ابراهیمی مصدوم بود و امید نورافکن هم با تیم‌ملی جوانان در کره‌جنوبی به‌سر می‌برد. حالا اما هر دو بازیکن در دسترس هستند، اما معلوم نیست که بتوان ۹۰دقیقه کامل از آنها استفاده کرد یا نه. پس از اخبار اولیه‌ای که در مورد بهبود امید ابراهیمی منتشر شد، رسانه‌ها اعلام کردند این بازیکن هنوز سلامتی‌اش را به صورت کامل بازنیافته و بعید است بتواند در ترکیب اولیه استقلالی‌ها به میدان برود. امید نورافکن هم که بلافاصله بعد از حذف تیم‌ملی جوانان از مرحله گروهی جام‌جهانی راهی امارات شده، صبح امروز به اردو خواهد رسید و واقعا معلوم نیست با این شرایط بتواند بازی کند یا نه، اگر هیچ‌کدام از امیدها به بازی برگشت نرسند، منصوریان بدون آنها و فرشید اسماعیلی کار سختی برای آرایش خط میانی تیمش خواهد داشت.

پایان سقوط یا ادامه صعود؟

سرمربی تیم اماراتی اما امیدوار است بتواند بر کابوس‌هایی که در چند ماه گذشته تحمل کرده، فائق بیاید. مامیچ به‌دنبال آن است تا فصل سخت خود در العین را با شیرینی صعود به جمع ۸ تیم برتر به پایان برساند. هرچند از کسب عنوان نایب‌قهرمانی آسیا برای العین در فصل جاری مدت زیادی نمی‌گذرد، اما شاگردان مامیچ در این فصل نتایج خوبی در لیگ داخلی کسب نکردند تا تمام امید آنها به مسابقات آسیایی باشد. العین در لیگ پس از سال‌ها در رده چهارم قرار گرفت تا شانس کسب سهمیه مسابقات آسیایی را از دست بدهد. آنها در جام‌حذفی نیز نتوانستند عنوان مناسبی را کسب کنند و از این مسابقات نیز کنار رفتند تا امروز تمام تمرکز آنها روی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد. استقلال بر خلاف العین لیگ ایران را در رده دوم تمام کرد و با نتایجی که در نیم فصل دوم کسب کرد، چهره یک تیم موفق را برای هواداران خود ترسیم کرده است. هرچند عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان برای العینی‌ها دور از دسترس به‌نظر می‌رسد اما مطمئنا حضور در جمع ۸ تیم برتر اتفاقی است که می‌تواند در پایان فصل کارنامه مامیچ را نزد مدیران العین قابل‌قبول‌تر کند.