بدون توپ، با نتیجه

دنیای اقتصاد: روز اول مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای ایرانی‌ها بسیار دلچسب بود. در شبی که حدود ۶۵هزار نفر راهی ورزشگاه آزادی شده بودند تا نبرد استقلال برابر العین امارات را تماشا کنند، اشتباه وحشتناک مدافع حریف یک لحظه کلیدی را در بازی خلق کرد و باعث شد استقلال به لطف یک پنالتی بادآورده با نتیجه یک بر صفر از سد حریفش بگذرد و به مرحله بعد نزدیک‌تر شود. در بازی رفت مسلما مساله کلیدی برای منصوریان این بود که گل نخورد. تیم او برای عملی کردن این هدف با یک مشکل بزرگ مواجه بود؛ اینکه دو هافبک دفاعی اصلی‌اش را در اختیار نداشت. امید ابراهیمی مصدوم بود و امید نورافکن هم همراه تیم‌ملی جوانان در کره‎‌جنوبی به سر می‌برد. در این شرایط منصوریان ناچار شد از زوج فرشید باقری و مجید حسینی در میانه میدان استفاده کند که از قضا آنها هم شب موفقی را پشت سر گذاشتند. در حالی که همه نگران خلاقیت عمر عبدالرحمن، فوق ستاره اماراتی العین بودند، این بازیکن در مواجهه با ساختار دفاعی متراکم استقلال توفیق چندانی پیدا نکرد.

به‌طور کلی نبرد دوشنبه‌شب خیلی کم‌حادثه و کسل‌کننده پیش رفت. سبک بازی کاملا نشان می‌داد که استقلال سعی داشت در خانه گل نخورد و العین هم از نتیجه مساوی راضی بود. در این شرایط طبعا امید اصلی دو تیم برای گلزنی معطوف به اتفاقات و حوادث بود که یکی از آنها در آخرین دقایق بازی به سود تیم کشورمان رخ داد. حوالی دقیقه۹۰ ارسال خسرو حیدری در شرایطی که خطر خاصی دروازه العین را تهدید نمی‌کرد با اشتباه مرگبار بازیکن این تیم همراه شد. مدافع تیم اماراتی روی آسمان بلند شد تا ضربه سر بزند، اما اشتباه کرد و توپ بعد از فرود آمدن به دست او برخورد کرد. به این ترتیب ضربه پنالتی اعلام شد تا کاوه رضایی آن را خیلی راحت وارد دروازه کند. در نهایت استقلال با نتیجه‌ای امن و مطمئن بازی رفت را به پایان رساند و حالا کافی است در مسابقه برگشت یک نتیجه مساوی کسب کند تا خودش را به جمع هشت تیم برتر قاره برساند. آبی‌ها حتی در صورت پذیرفتن شکستی با اختلاف یک گل هم می‌توانند به دور بعد صعود کنند یا حداقل بازی را به وقت اضافه بکشانند. توجه داشته باشید که این تیم در هر ۶ مسابقه مرحله گروهی و همین بازی رفت با العین موفق به گلزنی شده و اصلا دور از ذهن نیست که در امارات هم این تجربه را تکرار کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد استقلال نیمی از راه صعود را طی کرده و ارائه یک بازی کم‌اشتباه در امارات همه چیز را تمام خواهد کرد.

انتقادها

اما نمایش دوشنبه‌شب استقلال که سبکی شبیه بازی این تیم در کل فصل داشت، با انتقادهایی هم مواجه شده است. اگرچه عمده هواداران فوتبال در ایران بابت نتیجه کسب شده خوشحال هستند، اما بسیاری بر این باورند که تیم منصوریان فوتبال را خوب و چشم‌نواز بازی نمی‌کند. پیش از آنکه کارشناسان مستقل یا هواداران سایر تیم‌ها در این مورد لب به سخن بگشایند، این پیشکسوتان خود استقلال بودند که موضوع را در رسانه‌ها باز کردند. در طول ۲۴ ساعت گذشته مصاحبه‌های زیادی از استقلالی‌های قدیمی منتشر شده که حاوی ابراز نارضایتی آنها از فرم بازی شاگردان منصوریان بوده است. استقلال مدت‌ها است که قید فوتبال مالکانه را زده و سعی می‌کند از کمترین فرصت‌ها به گل برسد. مثلا در مرحله گروهی در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر التعاون عربستان، استقلال فقط ۳۵ درصد از مالکیت توپ را بر عهده داشت، ۹ کرنر کمتر زد و ۵۰۰ پاس کمتر از حریفش داد.

با این وجود ۵ ضربه از ۶ ضربه استقلالی‌ها به سمت دروازه حریف به گل تبدیل شد تا آبی‌ها هر دو بازی را ببرند و صعود کنند! در مصاف با العین هم شرایط مشابهی تکرار شد تا انتقادها از سر گرفته شود. خود منصوریان اما در نشست خبری بی‌واهمه اعتراف کرد تیمش از عمد توپ را به العین داده تا فرصت پیروزی به دست بیاورد. به هر حال فعلا استراتژی «ضد توپ» منصوریان جواب داده. یادمان باشد آنها دربی تهران را هم فقط با سه شوت به سمت چارچوب دروازه پرسپولیس بردند تا هواداران راضی باشند. طبیعی است که تا وقتی «نتیجه» حاصل شود، کسی ناراحت نخواهد بود. درست به‌خاطر همین است که دیروز بهتاش فریبا در واکنش به انبوه انتقادها گفته: «منصوریان به سبک بارسا و رئال استقلال را مدیریت می‌کند.»