هجوم  پرسپولیس به رویای دیرینه

دنیای اقتصاد: پرسپولیس از آب و آتش گذشت و به شکلی معجزه‌وار به اینجا رسید؛ به این نقطه که تا همین یک ماه پیش دست‌نیافتنی و رویایی به نظر می‌رسید. وقتی سرخ‌ها از دو بازی متوالی رفت و برگشت با الریان قطر فقط یک امتیاز گرفتند و الهلال را هم در مسقط نبردند، دیگر «صعود» به معجزه‌ای دور از دسترس شباهت پیدا کرده بود. با این وجود معادلات روز آخر مرحله گروهی برای پرسپولیس به شدت رویایی رقم خورد؛ جایی که شکست الریان برابر الهلال باعث شد پیروزی پرگل سرخپوشان برابر الوحده امارات حکم صعود این تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را امضا کند. حالا پرسپولیس به جایی رسیده که هوادارانش در مقطعی از دستیابی به آن کاملا ناامید بودند.

امشب سرخپوشان تهرانی باید به مصاف تیمی بروند که مثل خود پرسپولیس در قطر قهرمان شده و وضعیت فنی بسیار خوبی دارد. اگر سرخ‌ها در مجموع دو بازی رفت و برگشت برنده این دوئل نباشند، از دور مسابقات کنار می‌روند و وضع‌شان هیچ فرقی با یک ماه پیش نخواهد کرد. روی دیگر سکه اما رویایی است؛ چیره شدن بر لخویا می‌تواند پرسپولیس را به جمع هشت تیم برتر آسیا برساند. مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی پاییز امسال و در فصل جدید فوتبالی برگزار خواهد شد. بنابراین پرسپولیس فرصت دارد با جذب بازیکنان جدید خودش را کاملا برای مراحل بعد تقویت کند. امشب و از ساعت ۱۹:۳۰ مسابقه‌ای در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود که شاید بیراه نباشد اگر آن را دشوارترین و سرنوشت‌سازترین دیدار فصل سرخ‌ها بخوانیم. همان‌طور که می‌دانید، بزرگترین مشکل قرمزها برای این بازی غیبت هواداران‌شان است. پرسپولیس دو سال پیش به خاطر تخلف در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا یک جلسه از حضور هوادارانش محروم شده بود که جنبه تعلیقی داشت. در حالی که فقط هفت روز به پایان این دو سال باقی بود، برخی از تماشاگران بازی این تیم با الوحده امارات تخلفاتی انجام دادند که آن یک جلسه تعلیق شده شکل فعال گرفت و قرار است امشب اجرا شود؛ البته اگر در آخرین ساعات کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست تجدیدنظر پرسپولیس موافقت نکند.

غایبان کلیدی

پرسپولیس برای این بازی همه نفراتش را در اختیار دارد، غیر از یک بازیکن غیرقابل جایگزین؛ کمال کامیابی‌نیا! سرخپوشان بعد از جدایی احمد نوراللهی نتوانستند گزینه مناسبی به‌عنوان بازیکن ذخیره برای پست هافبک دفاعی پیدا کنند و خیلی از این ناحیه ضربه خوردند. مهمترین لطمه‌ای که پرسپولیس خورد مربوط به دربی تهران بود که غیبت کمال به قیمت یک شکست ناباورانه تمام شد. حالا کتف این بازیکن جراحی شده و او در هیچ‌کدام از دو بازی رفت و برگشت برابر لخویا حاضر نخواهد بود. در حال حاضر برانکو برای جایگزینی کمال دو گزینه دارد؛ یکی شهاب کرمی است که فعلا در حد انتظارات ظاهر نشده و احتمال جدایی‌اش در پایان فصل وجود دارد، دیگری هم محسن ربیع‌خواه است که احتمالا امشب فیکس خواهد بود. در سمت مقابل لخویا هم با دو غایب مهم به تهران سفر کرده. یوسف العربی، مهاجم آماده و با تجربه لخویا با آسیب‌دیدگی مواجه شده و نمی‌تواند تیمش را در ورزشگاه آزادی همراهی کند. العربی در فصل جاری از آمادگی بالایی برخوردار بود و یکی از اصلی‌ترین عوامل قهرمانی لخویا در لیگ ستارگان قطر به شمار می‌آمد. غایب دیگر لخویا در دیدار برابر پرسپولیس، المعز عبدالله است که به‌عنوان بهترین بازیکن جوان فصل قبل لیگ ستارگان قطر انتخاب شد. او به خاطر محرومیت نمی‌تواند تیمش را همراهی کند.

اظهار نظر مربیان

دیروز سرمربی لخویا از تلاش برای پیروزی در تهران حرف زد و در ادعایی که باورش سخت است، گفت حضور یا عدم حضور هواداران پرسپولیس اهمیتی برایش ندارد. سخنان بلماضی را بخوانید: «ما به غیبت هواداران پرسپولیس اهمیت نمی‌دهیم. تیم ما برای هر شرایطی آماده شده و خودمان را برای انجام بازی خوب مهیا کرده‌ایم. همان‌طور که تیم پرسپولیس به دنبال آنالیز ماست ما هم آنها را آنالیز می‌کنیم و به دنبال کسب بهترین نتیجه در بازی فردا هستیم.» از سوی دیگر برانکو هم در نشست خبری پیش از این بازی گفت: «لخویا در ۵ سال اخیر سه بار قهرمان قطر شده و مستمرترین کار را داشته و طبیعی است تیمی که قهرمان شده تیم بدی نیست چرا که همیشه قهرمانان تیم‌های خوبی هستند. بازیکن کره‌ای این تیم ۲ روز قبل بهترین بازیکن قطر شده و آنها بهترین بازیکن دفاعی را در اختیار دارند. با این حال مشخص است که ما ترسی از حریف نداریم و فقط برای آنها احترام قائلیم.»

استقلال خوزستان- الهلال

امشب اما دیگر نماینده فوتبال ایران یعنی استقلال خوزستان هم از ساعت ۲۰:۳۰ در عمان به مصاف الهلال عربستان خواهد رفت. این بازی کلکسیونی از مصائب برای نماینده کشورمان بوده است. آنها به واسطه رویارویی با تیمی از عربستان سعودی ناچارند در زمین بی‌طرف با حریف مصاف بدهند. با این وجود حاشیه اصلی استقلال خوزستان برای این بازی، مشکلات شدید مالی باشگاه بود که کار را به اعتصاب کشاند. بازیکنان تیم اهوازی حتی از برنامه اولیه برای اعزام به عمان هم سرپیچی کردند تا در یک قدمی اعلام انصراف از بازی با الهلال قرار بگیرند، اما نهایتا با هر مشقتی بود زمینه برگزاری بازی امشب فراهم شد. نیازی به توضیح نیست که استقلال خوزستان چه کار سختی برابر قهرمان عربستان دارد؛ تیمی با انبوهی از ستاره‌ها که مقتدرانه صدرنشین گروهش شد و حالا برای حضور در مراحل بالاتر به حذف استقلال خوزستان فکر می‌کند. در نقطه مقابل ما هم فقط می‌توانیم به تلاش، تعصب و جنگندگی بازیکنان استقلال خوزستان دل خوش کنیم. باید دید این مولفه‌های شرقی، جای خالی تمرینات حرفه‌ای و آرامش روانی بازیکنان را پر می‌کند یا نه؟

دعوای تیم اول پایتخت!

علیرضا منصوریان در نشست خبری پیش از بازی دیشب تیمش برابر العین امارات جمله‌ای عجیب و جنجالی به زبان آورد که در ۲۴ساعت گذشته انبوهی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. سرمربی استقلال در توصیف محرومیت هواداران پرسپولیس از حضور در ورزشگاه گفت: «متاسفم که تیم دوم پایتخت برای این بازی تماشاگرانش را ندارد.» مطابق انتظار این جمله به شدت به سرخ‌ها بر خورد و بسیاری از هواداران و پیشکسوتان باشگاه به این مساله واکنش نشان دادند. دیروز هم برانکو در نشست خبری پیش از بازی با لخویا به طعنه از استقلال به‌عنوان «بهترین تیم دوم ایران» نام برد و البته مهدی طارمی هم مدعی شد پرسپولیس بهترین تیم پایتخت است. به نظر می‌رسد این دعوای کاذب و بیهوده، تازه شروع شده و در روزهای آینده بیش از این سر و صدا خواهد کرد.