«قهرمان» را حفظ کن!

دنیای اقتصاد: پرسپولیس در لیگ هفدهم فصل بسیار موفقی را پشت‌سر گذاشت و بنابراین مهم‌ترین چالش این باشگاه در حال حاضر باید مربوط به حفظ اسکلت تیم قهرمان باشد. با توجه به سبک خاص مدیریتی علی‌اکبر طاهری، در حال حاضر عمده بازیکنان پرسپولیس قراردادهای طولانی‌مدت بسته‌اند و پیشاپیش برای فصل بعد هم در خدمت این تیم خواهند بود. با این حال همچنان مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آنها مربوط به دو بازیکن خاص یعنی مهدی طارمی و سروش رفیعی است. طارمی ابتدای لیگ شانزدهم قراردادی دوساله با پرسپولیس بست که هنوز یک فصل از آن باقیمانده، با این وجود این روزها شایعات زیادی در مورد پیشنهادهای خارجی آقای گل به گوش می‌رسد که پرونده جدایی احتمالی او را همچنان مفتوح نگه می‌دارد. سروش رفیعی هم بعد از توافق کمال کامیابی‌نیا با باشگاه پرسپولیس به تنها بازیکن سرخپوشان تبدیل شده که هنوز قراردادش را با این تیم تمدید نکرده است.

طارمی از گذشته درس می‌گیرد؟

مهدی طارمی برای دومین فصل متوالی آقای گل لیگ برتر ایران شد و در حال حاضر تا پایان مرحله گروهی، بهترین گلزن لیگ قهرمانان آسیا هم به شمار می‌آید. بنابراین دوباره شایعاتی در مورد جدایی احتمالی او به‌وجود آمده که حتی برانکو را هم به واکنش وا داشته است. سرمربی پرسپولیس در این مورد گفته اگر طارمی پیشنهاد خوبی داشته باشد و واقعا بخواهد برود، مانع او نخواهد شد. نکته مهم اما همین عبارت «پیشنهاد خوب» است. طارمی هم در پایان لیگ چهاردهم و هم در پایان لیگ پانزدهم بارها در کانون شایعات قرار گرفت و در موردش گفتند پیشنهادهای متعدد آسیایی و اروپایی دارد و باید تیم را ترک کند. این حرف و حدیث‌ها به‌خصوص در پایان فصل گذشته که او آقای گل هم شد، به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. در مقطعی نزدیکان طارمی به رسانه‌ها گفتند او از پنج کشور اروپایی پیشنهاد دارد که این وسط اسپانیایی‌ها خیلی سماجت به خرج می‌دهند!

در آن مقطع حتی از لگانس به‌عنوان جدی‌ترین مشتری طارمی نام برده شد و خلاصه این‌طور به نظر می‌رسید که قرار است فوتبال ایران بعد از سال‌ها یک نماینده در پنج لیگ برتر اروپا داشته باشد. با این وجود وقتی طارمی تصمیم نهایی‌اش را اعلام کرد، موجی از شگفتی در جامعه به‌وجود آمد. او به ریزه‌اسپور که تیمی ناشناس در ترکیه بود، پیوست و خیلی زود پشیمان شد؛ بنابراین بهتر است اگر واقعا پیشنهاد «مهمی» وجود دارد، در خفا و آرامش بررسی شود و اگر هم پیشنهادی در کار نیست، آقای گل لیگ به یک فصل باقیمانده از قراردادش با پرسپولیس احترام بگذارد و جو را به هم نریزد. همه اینها در حالی است که بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان پرسپولیس به طارمی توصیه می‌کنند بعد از جام‌جهانی به فکر ترانسفر باشد و شانس خودش برای اروپایی شدن را پس از درخشش در روسیه محک بزند.

داستان دنباله‌دار سروش

همین چند ماه پیش بود که سروش رفیعی در پی ماه‌ها حرف و حدیث و گمانه‌زنی رسما با پرسپولیسی‌ها به توافق رسید و قراردادش را با سرخپوشان به امضا رساند. شاید آن روزها آن‌قدر مدیران پرسپولیس نگران عدم جذب سروش بودند که با شرط او برای انعقاد یک قرارداد ۶ ماهه موافقت کردند، اما حالا اثرات آن تصمیم عجولانه خودنمایی می‌کند. در حالی که پرسپولیس دو بازی بسیار حساس برابر لخویا پیش رو دارد، رسانه‌ها مدام در مورد احتمال جدایی رفیعی حرف می‌زنند و خودش هم می‌گوید هنوز تصمیمی نگرفته. شماره هفت پرسپولیس احتمالا در انتظار دریافت پیشنهاد خوب خارجی است؛ آنچه سال‌هاست اثری از آن در فوتبال ایران دیده نمی‌شود. به‌طور کلی به نظر می‌رسد خود رفیعی هم از اینکه در کانون توجه باشد و مدام در موردش حرف بزنند لذت می‌برد. به این ترتیب بعید است تکلیف او با سرخ‌ها حداقل تا یک ماه آینده روشن شود!