پرسپولیس نقره‌داغ شد

دنیای اقتصاد: در شرایطی که این روزها حواس خیلی از مردم ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف است، دیروز سایت رسمی باشگاه پرسپولیس خبر شوکه‌کننده‌ای را منتشر کرد که قطعا برای هواداران این تیم بسیار ناگوار است. بر اساس این خبر، سرخپوشان از به همراه داشتن هواداران‌شان در بازی با لخویای قطر در مسابقه رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند. آنها که به شکلی دراماتیک به این مرحله رسیده بودند و از قضا باید با موفق‌ترین تیم غرب آسیا مصاف می‌دادند، حالا با مشکلی جدید مواجه شده‌اند و ناچارند بدون انبوه هواداران‌شان پنجه در پنجه تیم قطری بیندازند. سایت باشگاه پرسپولیس در این مورد نوشت: بنابر اعلام پندار خمارلو مدیر روابط‌عمومی باشگاه، صبح چهارشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه‌ای را برای فدراسیون فوتبال ارسال کرد که براساس آن، تماشاگران پرسپولیس از حضور در بازی با لخویا محروم شدند و سرخپوشان بدون حمایت هواداران برابر تیم قطری قرار خواهند گرفت.

این حکم در پی آن صادر شد که در بازی قبلی پرسپولیس، تعدادی از تماشاگران بدون توجه به هشدارها و تذکرهایی که داده شده بود دست به اقداماتی زدند که در نهایت منجر به گزارش بخشی از آنها از سوی ناظر مسابقه شد. در این گزارش استفاده از مواد آتش‌زا مورد توجه قرار گرفته بود. در نامه کنفدراسیون با اشاره به اینکه باشگاه پرسپولیس در سال ۲۰۱۵ به‌خاطر رفتارهای مشابه تماشاگران خود با محرومیت تعلیقی روبه‌رو بوده است، آن حکم را پس از دو سال برای بازی با لخویا اعمال کرد. باشگاه پرسپولیس منتظر دریافت نامه ارسالی است تا با مطالعه دقیق آن بررسی شود که آیا امکانی برای تجدیدنظرخواهی وجود خواهد داشت یا نه. باشگاه پرسپولیس امیدوار است، این تجربه باعث شود در آینده با وجود تلاش‌های فراوان ماموران برای برقراری نظم و امنیت، هواداران و تماشاگران ضمن خودمراقبتی، با مسوولان برای جلوگیری از این‌گونه اقدامات که به پرسپولیس و هواداران لطمه می‌زند، همکاری کنند.

آیا امیدی هست؟

درست از همان زمانی که خاویر آگیره، سرمربی الوحده در کنار زمین بهانه‌جویی می‌کرد و رفتار برخی از هواداران را مورد اعتراض قرار می‌داد، می‌شد فهمید که صابون کنفدراسیون فوتبال آسیا به تن سرخ‌ها خواهد خورد، اما تصور اینکه مجازات در نظر گرفته شده در حد محرومیت از حضور تماشاچی باشد، بسیار دشوار بود. آن‌طور که در اطلاعیه سرخ‌ها آمده، آنها در جست‌وجوی راهی برای برگرداندن حکم هستند، اما از دو جهت امکان تغییر این حکم بسیار اندک به نظر می‌رسد؛ نخست آنکه کمتر از یک هفته به برگزاری این دیدار زمان باقی مانده و بعید است در این مهلت بتوان مقامات مربوطه را متقاعد کرد، دیگر اینکه اگر محرومیت پرسپولیس از حضور تماشاگران یک جریمه تعلیقی باشد که بعد از دو سال به اجرا درمی‌آید، برگرداندن حکمی که یک بار تعلیق شده در حد غیرممکن خواهد بود.

همیشه اشد مجازات

به‌طور کلی مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا بسیار سختگیرانه است و بیشتر از آنچه بازتاب‌دهنده نرمش و مدارا باشد، جدیت و عدم انعطاف این مجموعه را به رخ می‌کشد. به‌عنوان مثال یک نکته جالب دیگر در مورد لیگ قهرمانان آسیا به نرخ پاداش‌های این مسابقات مربوط می‌شود. در حال حاضر و طبق مصوبه سال۲۰۱۶، هر تیمی که از مرحله گروهی صعود کند مبلغ ۸۰هزار دلار پاداش دریافت می‌کند که این رقم چیزی حدود ۳۰۰میلیون تومان می‌شود. مسلما این عدد اصلا چنگی به دل نمی‌زند و کمک چندانی به اقتصاد باشگاه‌ها نمی‌کند، اما نکته جالب‌تر به جریمه‌های شدید و هنگفت کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط می‌شود. AFC مثلا باشگاه استقلال را به‌خاطر تخلفات هوادارانش در بازی پلی‌آف با السد قطر ۳۹هزار دلار جریمه کرد که خیلی رقم زیادی است. یعنی تخلف در یک بازی، نصف رقم پاداش صعود از کل مرحله گروهی جریمه دارد! استقلالی‌ها همچنین ۱۲هزار دلار هم به‌خاطر لیزراندازی هواداران در بازی با لکوموتیو جریمه شده‌اند و این در حالی است که پرسپولیس با از دست دادن هوادارانش در بازی با لخویا، سنگین‌ترین تاوان ممکن را پرداخت.

ضرر مالی

گذشته از همه معادلات فنی و احساسی مربوط به محرومیت تماشاگران پرسپولیس، این ماجرا برای باشگاه زیان مالی قابل توجه و غیرمنتظره‌ای هم به‌دنبال خواهد داشت. پرسپولیسی‌ها به‌خاطر جور کردن پول طلب ژوزه، خیلی روی بحث بلیت‌فروشی حساب می‌کردند و از قضا در دو بازی گذشته آسیایی هم با وجود انتقادهای فراوان، قیمت بلیت‌های ورزشگاه آزادی را بالا بردند. قرار بود این افزایش قیمت کم‌وبیش در بازی با لخویا هم اعمال شود تا بلکه درآمدی حداقل نیم‌میلیاردی در اختیار باشگاه قرار بگیرد، اما حالا این مساله هم منتفی است. پرسپولیس و استقلال که در مسابقات لیگی حق بلیت‌فروشی ندارند، فقط می‌توانند روی درآمد صددرصدی مسابقات آسیایی حساب کنند که حالا در این مورد هم حداقل مساله بازی با لخویا برای پرسپولیس منتفی است.