بحران مالکیت!

دنیای اقتصاد: لیگ برتر شانزدهم هنوز به خواب نرفته که بحران برای لیگ هفدهم از خواب بیدار می‌شود. بحران مالکیت، بحران بی‌پولی و بحران حساب و کتاب مدت‌ها است که فوتبال ایران را در برگرفته و فقط از نقطه‌ای به نقطه دیگر و از شهر و باشگاهی به شهر و باشگاهی دیگر منتقل می‌شود. این شاید منحصربه‌فرد‌ترین اتفاق در دنیای فوتبال باشد که قهرمان جام حذفی یک کشور که در آستانه موقعیتی ممتاز وحضور در مسابقات قاره‌ای قرار دارد در معرض فروپاشی است و صاحب ندارد.

باشگاه‌های بلاتکلیف از این دست در فوتبال ایران کم نیستند اما نفت گل سرسبد آنها است. علی دایی فردای قهرمانی از این تیم جدا شد و به سایپا رفت و بازیکنانش هم یک به یک قصد رفتن کرده‌اند تا نماینده ایران در آسیا در بحران مطلق قرار گیرد. در همین راستا، حرف‌های یک مقام مسوول در برنامه نود معادلات را پیچیده‌تر کرد. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر عنوان کرد در صورت عدم رفع مشکل مالکیت نفت، صبا به لیگ برتر بازمی‌گردد و این یعنی تغییر آرایش لیگ برتر و یک اتفاق بی‌سابقه در دنیای فوتبال. فتاحی با اشاره به مشکلات مالی نفت گفت: «اگر تیم نفت مشکل خود را حل نکند، آخرین تیمی که سقوط کرده به لیگ برتر برمی‌گردد. در این صورت صبای قم به لیگ برتر می‌آید چون در حال حاضر نفت مشکل مالک دارد و امسال با همت آقای دایی و بازیکنان خود قهرمان شد.»

سپیدرود سیاه‌بخت

عین همین داستان اما به شکلی دیگر در مورد سپیدرود تیم قدیمی رشت که به لیگ برتر صعود کرده هم وجود دارد. آنها بدون صاحب لیگ برتری شدند و این موضوع در سرنوشت آنها تاثیر مستقیم دارد. جالب اینکه تلاش‌ها برای به فروش رفتن این تیم که کم هم طرفدار ندارد و از مرکز یک شهر متمول هم پا گرفته بی‌نتیجه مانده است. رادنی دیدار، مدیر روابط‌عمومی باشگاه سپیدرود رشت در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه همه مسوولان ورزش گیلان برای فراهم کردن اسپانسر و منابع مالی برای این تیم تلاش می‌کنند، درباره مراحل واگذاری سپیدرود گفت: «سال گذشته دادستانی تهران قیمت ۱۸ میلیارد تومان را برای راه‌آهن تعیین کرد. در حال حاضر الماسخاله به هر فردی که به‌عنوان خریدار مراجعه کرده، اعلام داشته که با پرداخت ۷-۶ میلیارد تومان بدهی این تیم می‌تواند باشگاه را در اختیار بگیرد، یعنی یک سوم قیمت یک تیم لیگ برتری! اما الماسخاله به‌دلیل اینکه رئیس هیات فوتبال استان گیلان است و باید فردا پاسخگوی هواداران باشد، از افراد خریدار وثیقه مالی یا تضمین معتبر می‌خواهد تا مطمئن شود آنها توان پرداخت حدود ۱۰ میلیارد هزینه‌های یک تیم لیگ برتری را هم داشته باشند.» قربانعلی الماسخاله رئیس هیات فوتبال استان از تصمیم مالک قبلی برای واگذاری می‌گوید: «در فصل گذشته سپیدرود دچار مشکل شد و نتوانست ادامه دهد و از سوی اداره کل تربیت‌بدنی به هیات فوتبال استان گیلان واگذار شد. ما با افرادی که خواهان این باشگاه بودند نشست‌هایی داشتیم ولی یک‌سری مشکلات وجود داشت. ما اختیار واگذاری باشگاه را نداشتیم. غلامی مالک اصلی باشگاه چون فوتبالی نبود برای واگذاری باشگاه مردد بود و بالاخره اعلام کرد که باشگاه را به ما واگذار می‌کند به شرط اینکه تعهد دهیم هیچ‌گونه بدهی برعهده او نباشد و باشگاه را به من واگذار کرد. این جریان در کوران مسابقات بود و ما نمی‌خواستیم تیم تحت‌تاثیر این مسائل قرار گیرد.»

او در ادامه مصاحبه با رادیو ورزش از شرایط بلاتکلیف تیم تا بعد از انتخابات شورا خبر داد، اتفاقی که می‌تواند زمان را از این تیم لیگ برتری بگیرد: «اعضای شورای شهر رشت مصوب کرده بودند یک میلیارد تومان به سپیدرود کمک شود. در این رابطه با شهرداری صحبت کردیم و شهرداری نیز پرداخت این مبلغ را پذیرفت. تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که تا قبل از پایان فصل یک میلیارد پرداخت شود و در صورتی که این تیم به لیگ برتر صعود کند اولویت واگذاری تیم با شهرداری باشد. بعد از اینکه تیم به لیگ برتر صعود کرد نامه‌ای به شهرداری زدیم که طبق تفاهم‌نامه حاضریم باشگاه را به شهرداری واگذار کنیم، ضمن اینکه با افراد دیگری هم در حال‌ مذاکره هستیم. قرار است شهرداری بعد از انتخابات شوراها به ما جواب دهد که باشگاه را می‌خواهد یا خیر؟»

بلاتکلیف‌های دیگر

پارس‌جنوبی جم با مشکلات سخت‌افزاری مواجه است و درحالی‌که خبرها از تکرار سرنوشت نفت تهران درمورد آنها حکایت داشت مسوولان مجموعه پارس‌جنوبی از ادامه حضور تیم در این شهر و حمایت از آن خبر دادند. البته سازمان لیگ هم شرط و شروطی دارد و آن اینکه آنها هرچه سریع‌تر به وضعیت ورزشگاه خود سروسامان دهند. اتفاقی که اگر تا شروع لیگ رخ ندهد این تیم را هم با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد. حال به این ترکیب اوضاع و احوال خراب باشگاه استقلال خوزستان را هم اضافه کنید. تیمی که با وجود مشکلات عدیده مالی ازگروه آسیایی خود هم بالا آمد اما کماکان هیچ نهاد مشخصی به‌عنوان متولی و گرداننده این تیم شناخته نشده است و بی‌شک اداره آن هم با معضلات جدی مواجه است.