در پایان نیم‌فصل اول لیگ شانزدهم پرسپولیس با یک شوک ناگهانی مواجه شد. در شرایطی که بسیاری عقیده داشتند در این فصل دست برانکو روی نیمکت بسته بود، ناگهان دو بازیکن مهم این تیم نیز مشمول خدمت سربازی شدند و از پرسپولیس به تراکتورسازی کوچ کردند. امید عالیشاه که حتی کاپیتان دوم قرمزها هم بود و احمد نوراللهی که در میانه میدان پشتوانه قرمزها محسوب می‌شد هر دو با هم مشمول شدند و رفتند. در آن زمان حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت در مورد اینکه عالیشاه و نوراللهی می‌توانستند مدتی صبر کنند و با ادامه استفاده از معافیت تحصیلی، حداقل تا پایان فصل در خدمت پرسپولیس باشند، اما ظاهرا فشار نیمکت‌نشینی آنها را مجاب کرد تیم را ترک کنند. همین مساله، انتقادات زیادی را متوجه این دو بازیکن به‌خصوص عالیشاه کرد؛ تا جایی که حتی مدیران باشگاه به آنها لقب «بی‌تعصب» هم دادند. تراکتورسازی رقیب مستقیم پرسپولیس در کورس قهرمانی به شمار می‎‌رفت و برای هواداران خیلی سخت بود که انتقال این دو وزنه مهم به تبریز را تاب بیاورند؛ اما به هر حال این اتفاق رخ داد و تراکتور هم به‌دلیل محرومیتش از جذب بازیکن نتوانست از این نفرات استفاده کند. حالا اما گفته می‌شود هر دو بازیکن به زودی به جمع قرمزهای پایتخت باز خواهند گشت. در مورد نوراللهی از همان ابتدا این زمزمه وجود داشت که خدمت سربازی‌اش بسیار کوتاه و چیزی حدود هفت ماه خواهد بود، اما مساله پایان قریب‌الوقوع سربازی امید عالیشاه که دیروز در رسانه‌ها مطرح شد، هواداران پرسپولیس را سورپرایز کرد.

امید برمی‌گردد؟

از قرار معلوم امید عالیشاه به‌خاطر سوابق خودش و پدرش شرایط مناسبی برای استفاده از کسری خدمت دارد. خبرگزاری فارس دیروز گزارشی در این زمینه منتشر کرد و البته مدعی شد محتوای آن مورد تایید خود این بازیکن قرار گرفته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «عالیشاه به‌دلیل سپری کردن دوران خدمت سربازی پدرش در منطقه کردستان با ۵ تا ۶ ماه کسری از خدمت روبه‌رو شده و از طرفی به‌دلیل عضویت در بسیج شامل کسری خدمت از این قسمت هم شده و با توجه به چند ماهی که از آغاز دوران سربازی او سپری شده به احتمال فراوان این بازیکن حدود ۳ ماه دیگر سربازی‌اش به پایان خواهد رسید و قادر خواهد بود مجددا به پرسپولیس بازگردد.» اگر این روایت درست باشد، برانکو از هفته‌های نخستین لیگ هفدهم می‌تواند روی استفاده از عالیشاه حساب کند. این بازیکن زمانی پرسپولیس را ترک کرد که هنوز نیم‌فصل دیگر از مدت قراردادش با قرمزهای پایتخت باقی‌مانده بود.

مشکل لیست بزرگسالان

ظاهرا هم امید عالیشاه و هم احمد نوراللهی برگه کسر خدمت‌شان را دریافت کرده‌اند و بنابراین به زودی در تمرینات پرسپولیس حاضر خواهند شد. خبرگزاری تسنیم با طرح این ادعا، از مشکل جدید قرمزها مبنی بر کمبود جا در لیست بازیکنان بزرگسال پرسپولیس خبر داده: «با بازگشت عالیشاه و نوراللهی به‌نوعی لیست پرسپولیس برای فصل آینده بسته خواهد شد. در حال حاضر با آمدن گادوین منشا و شجاع خلیل‌زاده به جمع سرخپوشان لیست این تیم فقط یک جای خالی دارد و برانکو باید برای بازگشت بازیکنان سرباز تیمش نام یک بازیکن دیگر را هم از لیست بزرگسالان خارج کند، البته به‌شرطی که سروش رفیعی و کمال کامیابی‌نیا قراردادشان را تمدید کنند.»

خوب است یا بد؟

یادمان باشد هر دوی این بازیکنان زمانی پرسپولیس را ترک کردند که با مشکل نیمکت‌نشینی مواجه بودند. در آغاز فصل جدید اما شرایط می‌تواند برای آنها بدتر هم شده باشد. عالیشاه حالا در فاز هجومی با یک رقیب سرسخت و غیر قابل چشم‌پوشی به نام گادوین منشا مواجه است. در مورد نوراللهی هم همین دیروز اعلام شد کمال کامیابی‌نیا برای تمدید قرارداد با سرخ‌ها به توافق نهایی دست یافته است. بنابراین از حالا نمی‌توان تشخیص داد که آیا بازگشت این دو نفر به پرسپولیس منجر به افزایش پشتوانه تیم خواهد شد یا صرفا به تنش‌ها و دلخوری‌های داخل زمین دامن خواهد زد؟