تور تهرانگردی علی دایی!

دنیای اقتصاد: همان‌طور که انتظار می‌رفت بلافاصله پس از پایان مسابقه فینال جام حذفی، علی دایی خبر خداحافظی‌اش از نفت تهران را اعلام کرد. او در لیگ شانزدهم روزهای بسیار سختی را در نفت گذراند و در شرایطی که مدت‌ها از مالکان و مدیران باشگاه خبری نبود، خودش مجبور شد به تنهایی تیم را اداره کند. البته که پایان فصل با کسب عنوان قهرمانی جام حذفی تا حدی از تلخی این ماه‌های آخر کاست، اما به هر حال شرایط نفت طوری نبود که دایی بخواهد همکاری‌اش را با این تیم ادامه بدهد. در شرایطی که از چند روز قبل از پایان فصل شایعه شده بود که دایی سرمربی سایپا خواهد شد، این زمزمه‌ها زودتر از حد تصور به حقیقت تبدیل شد و شهریار ظهر دیروز رسما هدایت نارنجی‌پوشان تهرانی را بر عهده گرفت. سایپا در لیگ شانزدهم با فرکی نتایج خوبی به‌دست نیاورد و در روز آخر مسابقات در لیگ برتر ماندنی شد. حالا مسوولان این باشگاه امیدوارند با دایی روزهای بهتری در پیش داشته باشند. سایپا اولین باشگاهی بود که شهریار در آن مربیگری کرد. او اوایل لیگ ششم در سایپا جای ورنر لورانت آلمانی را گرفت و مربی- بازیکن شد. دایی همان سال سایپا را قهرمان لیگ برتر ایران کرد و پس از آن سرمربی تیم‌ملی شد.

فقط تهران و اطراف

بسیاری بر این باورند که علی دایی به‌خاطر دغدغه‌های تجاری‌اش حاضر نیست از تهران دل بکند و کار در سایر شهرهای ایران را تجربه کند. مروری بر تجارب شهریار به‌عنوان بازیکن و مربی، شاید این مساله را ثابت می‌کند. دایی در دوران بازیگری در ایران برای باشگاه‌های پرسپولیس، صباباتری و سایپا توپ زد که هر سه آنها در تهران بودند. او در دوران مربیگری‌اش هم به ترتیب هدایت تیم‌های سایپا، پرسپولیس، راه‌آهن، دوباره پرسپولیس، صبای قم، نفت تهران و حالا دوباره سایپا را بر عهده گرفت که تمامی آنها یا در پایتخت بودند یا فاصله چندانی با تهران نداشتند. تنها تیم تهرانی که دایی هنوز هدایت آن را بر عهده نداشته و احتمالا دیر یا زود روی نیمکت آن نیز خواهد نشست، پیکان است؛ البته اگر هدف غیرممکنی به نام «استقلال» را در نظر نگیرید!

پیشنهاد ترکیه‌ای چه شد؟

طی روزهای گذشته اما برخی رسانه‌ها که در میان آنها اسم خبرگزاری‌های رسمی هم به چشم می‌خورد، اخباری در مورد پیشنهاد یک میلیون دلاری یک باشگاه از سوپرلیگ ترکیه به علی دایی را منتشر کردند. لحن این شایعات بسیار جدی بود و حتی نوشته بودند قرار است مدیرعامل این باشگاه اوایل هفته جاری برای مذاکره با دایی به تهران سفر کند. در نهایت اما این اتفاق رخ نداد و توافق فوری دایی با سایپا نشان داد شاید این خبر از بیخ و بن مشکل داشته است. سال‌ها است که در مورد پیشنهادهای خارجی مربیان ایرانی شایعاتی منتشر می‌شود، اما تقریبا هیچ‌کدام از آنها هنوز عملی نشده است.

سریال شکایت

علی دایی همین الان بابت عدم پرداخت برخی از مطالباتش و از جمله مبلغ مالیاتش از پرسپولیس شاکی است و این شکایت روند حقوقی‌اش را دنبال می‌کند. او امروز در شرایطی از نفت تهران جدا شده که شرایط مالی این باشگاه هم برای تسویه‎‌حساب با بازیکنان و مربیان مناسب به نظر نمی‌رسیده و بنابراین احتمالا در این مورد هم کار به شکایت و پیگیری حقوقی خواهد کشید. بین این دو باشگاه، دایی مدتی را هم در صبای قم کار کرد که آنجا هم مشکلات مالی شدید وجود داشت؛ طوری که بعد از جدایی شهریار، اخباری مبنی بر شکایت او از صبا نیز منتشر شد. در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که سریال شکایت‌های دایی از تیم‌های سابق همچنان ادامه دارد، اما جذابیت کار در تهران برای او آن‌قدر زیاد است که حتی ریسک مالی را هم در این زمینه قبول می‌کند!