معجزه امید

دنیای اقتصاد: دوشنبه‌شب فوتبال بار دیگر نشان داد چرا پدیده‌ای تا این حد جذاب، حیرت‌انگیز و دوست‌داشتنی است. در شبی که پرسپولیس به یک سلسله اتفاقات پیچیده نیاز داشت تا از گروهش صعود کند، در نهایت همه چیز مو به مو به خواست قرمزها پیش رفت و شاگردان برانکو از وقوع یک «پایان تلخ» در بهترین فصل تاریخ معاصرشان جلوگیری کردند. در این شب رویایی، پرسپولیس بارها حذف شد و صعود کرد، حذف شد و دوباره صعود کرد تا اینکه در نهایت توانست جواز صعود به جمع ۱۶تیم برتر آسیا را پیدا کند. پرسپولیسی‌ها نیاز داشتند در تهران الوحده سختکوش و غیرمنتظره را ببرند و البته در انتظار توقف الریان در خانه‌اش برابر الهلال عربستان باقی بمانند. سرخپوشان بازی را تهاجمی شروع کردند و ظرف ۲۰دقیقه اول دو بار دروازه حریف را گشودند. این‌طور به نظر می‌رسید که حداقل ۵۰درصد ماجرا حل شده و حالا فقط باید نگران قطر باشیم.

شاید همین فراغ بال بیش از حد هم کار دست سرخپوشان داد و باعث شد آنها کمی بازی را رها کنند. تاوان این اشتباه دریافت یک گل استثنایی در آخرین دقایق نیمه نخست و یک گل مبتدیانه در اولین دقایق نیمه دوم بود. بنابراین بازی برای پرسپولیس گره خورد. همزمان در قطر هم الهلال عربستان که در نیمه اول یک گل به حریف زده بود، در دقایق آغازین نیمه دوم دو گل متوالی دریافت کرد تا پرسپولیسی‌ها از افلاک به خاک سقوط کنند. حالا نتیجه هر دو بازی به ضرر قرمزها رقم خورده بود و آنها برای صعود به تغییر نتیجه در هر دو استادیوم نیاز داشتند. پرسپولیس که پارسال در هفته آخر لیگ برتر در بازی‌های همزمان تمرکزش را از دست داد و نتوانست با کسب نتیجه لازم جام قهرمانی لیگ پانزدهم را بالای سر ببرد، این بار اشتباه تاریخی‌اش را اصلاح کرد. آنها بی‌تفاوت به اتفاقات بازی قطر دوباره میدان را به دست گرفتند و روی دروازه حریف فشار آوردند.

نتیجه این استراتژی، به ثمر رسیدن گل سوم بود. سرخ‌ها هنوز داشتند گل برتری‌شان را جشن می‌گرفتند که خبر رسید الهلال هم کار را به تساوی کشانده است. این خبر موجی از امیدواری را در آزادی راه انداخت و باعث شد پرسپولیس بلافاصله به گل چهارم دست پیدا کند و کار بازی خودش را به پایان برساند. از حالا به بعد آنها با پاهای‌شان میدان‌داری می‌کردند و با چشم و گوش‌شان نتیجه بازی همزمان را پی می‌گرفتند؛ جدال دیوانه‌واری که ابتدا ۳بر۲ به سود الهلال شد، سپس ۳-۳ به تساوی کشیده شد و در نهایت با گل چهارم الهلال به پایان رسید. گروه مرگ، سخت‌ترین گروه غرب آسیا پایانی کاملا برازنده داشت؛ به ثمر رسیدن ۱۳گل در دو بازی و نهایتا صعود دو تیمی که سزاوارتر به نظر می‌رسیدند، نیمی از آسیا را به وجد آورد. پرسپولیس و الهلال که هر دو از محبوب‌ترین تیم‌های آسیا هستند حالا در مرحله بعد حضور خواهند داشت.

پرسپولیس روز دوم خرداد در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی میزبان لخویا، قهرمان قطر خواهد بود و روز نهم خرداد نیز در خانه حریف بازی برگشت را برگزار می‌کند. به امید خدا اگر صعودی در کار باشد، ادامه مسابقات در فصل آینده و پس از ترمیم تیم‌ها برگزار خواهد شد. نکته بسیار مهم به جا مانده از این شب رویایی اما، بازی جوانمردانه و جدی الهلال بود. نماینده عربستان پیش‌تر صعودش به مرحله حذفی را قطعی کرده بود و تنها تفاوت نتیجه بازی با الریان می‌توانست در اول یا دوم شدن این تیم باشد. همین مساله باعث شده بود به‌ویژه در فضای فوتبال ایران شایعات زیادی در مورد احتمال عدم جدیت الهلالی‌ها مطرح شود، اما این تیم ریشه‌دار در قطر قرص و محکم بازی کرد و با کسب پیروزی جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشت.

حذف دردناک ذوب‌آهن

دوشنبه‌شب اما همزمان با صعود به یادماندنی پرسپولیس به دور بعد، دیگر نماینده کشورمان از دور رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شد تا جشن فوتبال ایران کامل نشود. ذوب‌آهن در بازی قبلی با پذیرفتن شکست خانگی برابر العین امارات کار بسیار سختی برای صعود پیدا کرده بود و تنها به شرط پیروزی برابر الاهلی عربستان در زمین بی‌طرف می‌توانست به دور بعد صعود کند، اما در نهایت شاگردان مجتبی حسینی این بازی را هم با دو گل واگذار کردند تا با هفت امتیاز روی پله سوم قرار بگیرند و از دور مسابقات حذف شوند.