کار پرسپولیس ناجوانمردانه بود؟

دنیای اقتصاد: نکته ویژه مسابقات هفته سی‌ام و پایانی لیگ شانزدهم، سقوط صبای قم به دسته پایین‌تر و بقای سیاه‌جامگان در لیگ برتر بود. روی کاغذ تیم مشهدی کار بسیار سختی برای بقا داشت. آنها باید پرسپولیس را می‌بردند و منتظر ناکامی صبا می‌ماندند. در نقطه مقابل صبای قم فقط با پیروزی برابر استقلال خوزستان بدون توجه به هیچ نتیجه دیگری می‌توانست در لیگ برتر باقی بماند. آنها روز پنج‌شنبه نیمی از این مسیر را هم پیمودند و گل اول را به ثمر رساندند، اما در ادامه دو گل خوردند تا به واسطه شکست دور از انتظار پرسپولیس برابر سیاه‌جامگان، به دسته پایین‌تر سقوط کنند.

حالا آنچه در مشهد رخ داده به سوژه‌ای برای انتقاد از سرخ‌ها تبدیل شده است. برانکو با توجه به دیدار بسیار حساس روز دوشنبه برابر الوحده امارات تصمیم گرفت در این بازی از تیم دومش استفاده کند و از بین بازیکنان اصلی فقط علیپور و ماهینی را به میدان بفرستد. حالا صبایی‌ها سخت به این موضوع معترض هستند و می‌گویند پرسپولیس قوانین بازی جوانمردانه را نقض کرده است. بلافاصله بعد از بازی حنیف عمران‌زاده در این مورد سخن گفت و البته دیروز هم مدیرعامل صبا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این مساله را گوشزد کرد. محمدرضا کشوری‌فرد در این مورد گفته است: «سوال من این است چرا پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن با ترکیب نصفه به زمین نرفت. آیا این‌ها شائبه نیست؟ وقتی گلر اصلی این تیم بیرون است و ۷ بازیکن را بازی نمی‌دهند یعنی شائبه‌هایی وجود دارد. سه ماه پیش به آقای تاج نامه نوشتم که جام قهرمانی را زودتر به تیم قهرمان ندهید که اگر این کار را بکنید شائبه به‌وجود می‌آید.»

اگرچه باشگاه پرسپولیس هنوز به‌طور رسمی به این موضوع واکنش نشان نداده است، اما به نظر می‌رسد اتهام‌زنی‌های صبای قم بیشتر ناشی از عصبانیت و خشم باشد. باید توجه کرد که پرسپولیس روز دوشنبه حساس‌ترین دیدار فصلش را پیش‌رو دارد و واقعا طبیعی نیست تیمی که در تمام طول سال از کمبود بازیکن رنج برده، همه دارایی‌اش را برای یک بازی تشریفاتی روی میز بریزد. بارها دیده شده که در چنین شرایطی بزرگ‌ترین تیم‌های جهان مثل بارسا و رئال هم با نفرات ذخیره به میدان آمده‌اند. همین حالا کتف کمال کامیابی‌نیا به‌خاطر حضور کوتاه مدتش در بازی مشهد در رفته و احتمال عدم حضورش برابر الوحده هم وجود دارد. به علاوه شرایط این بازی با مسابقه برابر ذوب‌آهن فرق دارد؛ چه اینکه اولا قرار نبود بعد از آن بازی مسابقه مهمی پیش روی پرسپولیس باشد و در ثانی اعتصاب سه روزه سرخ‌ها باعث شده بود برانکو به آن دیدار به چشم یک جلسه تمرینی جدی برای نفرات اصلی‌اش نگاه کند.

در نهایت ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. بد نیست بدانید پرسپولیس در هفته نوزدهم و در بازی برگشت با همین صبا هم با کلی غایب راهی قم شد. سرخ‌ها قرار بود بعد از آن بازی با تراکتور و استقلال مصاف بدهند، پس خیلی از بازیکنان این تیم به شکلی عجیب برابر گسترش سه‌کارته شدند و حضور برابر صبا را از دست دادند. با این وجود تیم قمی نتوانست پرسپولیس را بدون جلال حسینی، فرشاد احمدزاده، مهدی طارمی و... ببرد. سیاه‌جامگان اما این کار را کرد و در لیگ برتر باقی ماند!