دنیای اقتصاد: چه کسی باور می‌کند این پرسپولیس با این حال پریشان و خرابش تیمی بوده که بهترین عملکرد تاریخ لیگ برتر را به جا گذاشته و به شکلی مقتدرانه و بی‌نظیر قهرمان لیگ شانزدهم شده است؟ در روزهایی که سراپای باشگاه محبوب تهرانی باید غرق در شعف و غرور باشد و همین انرژی، پتانسیلی برای یک صعود دراماتیک در لیگ قهرمانان آسیا بسازد، وضع سرخپوشان کاملا برعکس است. ماجرا این است که بازیکنان پرسپولیس بعد از پایان بازی با الهلال در اعتراض به عدم وصول مطالبات مالی‌شان دست به اعتصاب زدند و تحریم تمرینات را سه روز کش دادند که در تاریخ باشگاه بی‌سابقه بود. به این ترتیب آنها بدون برگزاری حتی یک جلسه تمرین به مصاف ذوب‌آهن اصفهان رفتند. جالب اینجاست که سرخپوشان حتی حاضر نشدند طبق روال معمول شب قبل از مسابقه در هتل المپیک حاضر شوند. به این ترتیب آنها فقط ظهر روز بازی برای ناهار خوردن راهی هتل شدند و از آنجا به استادیوم آزادی رفتند؛ اتفاقی که در دهه ۶۰ معمول بود و مدت‌ها است که حتی در تیم‌های لیگ یکی هم رخ نمی‌دهد!

فلسفه اینکه بازیکنان شب بازی در هتل دور هم جمع شوند این است که کاملا تحت کنترل باشند و استراحت کافی داشته باشند، اما وقتی هرکس از خانه خودش راهی ورزشگاه می‌شود، معلوم نیست که چه اتفاقاتی رخ داده و بازیکنان محترم شب قبل از بازی را چطور گذرانده‌اند! از قضا آنچه در طول بازی با ذوب در زمین مسابقه دیده شد، حاکی از عدم آمادگی جسمانی و روانی قرمزها بود. پرسپولیس خیلی سریع ظرف یک ربع اول بازی دو گل خورد و خوش‌شانس بود که گل‌های بیشتری دریافت نکرد. در ادامه آنها یکی از گل‌های خورده را جبران کردند، اما اشتباه وحشتناک علیرضا بیرانوند دوباره فاصله را به دو گل افزایش داد. سپس پرسپولیسی‌ها که به هیچ وجه نمی‌خواستند بازنده این دیدار باشند و به حجم حواشی تیم بیفزایند، توسط طارمی گل‌های خورده را جبران کردند و بازی را به تساوی کشاندند، اما حتی همین بازگشت تحسین‌برانگیز هم کمکی به بهبود فضای ورزشگاه نکرد.

پرسپولیس که امسال با فاصله بیشترین تعداد تماشاچی را بین تیم‌های لیگی داشته، روز شنبه فقط ۱۰هزار نفر را روی سکوها دید؛ جماعتی که آنها هم بازیکنان را تحریم کردند و در اعتراض به اعتصاب ستاره‌های فعلی، به تشویق نسل قبلی پرسپولیسی‌ها مثل مجتبی محرمی، رضا شاهرودی و احمدرضا عابدزاده پرداختند. همچنین تشویق شدید مرحوم هادی نوروزی که آخرین قراردادش با پرسپولیس را به شکل معروف «سفید» بسته بود، طعنه دیگری به نفرات حاضر در میدان بود. بازی به پایان رسید، اما هیچ‌کدام از پرسپولیسی‌ها حتی مهدی طارمی که آقای گلی‌اش را قطعی کرده بود از سوی مردم تشویق نشدند. در این میان شعارهایی نیز دال بر پولکی بودن یا بی‌غیرتی بازیکنان سر داده شد که خشم شدید آنها را به‌دنبال داشت. ایران شاید تنها کشور دنیا باشد که بازی‌های تشریفاتی قهرمان مقتدرش، در چنین فضای عصبی و پرتنشی برگزار می‌شود؛ بازیکن در زمین یقه می‌گیرد و هوادار روی سکو پول نشان می‌دهد!

پست مشترک، قضاوت‌های متفاوت

بازیکنان پرسپولیس که از فضای ورزشگاه آزادی و نوع برخورد هواداران به شدت خشمگین شده بودند، در پایان مسابقه پست مشترکی را روی صفحه اینستاگرام‌شان به انتشار رساندند. در این پست به طعنه نوشته شده بود که بی‌غیرت‌ها تاریخ‌ساز شدند و مقتدرانه‌ترین قهرمانی ادوار لیگ را رقم زدند. در انتها نیز بازیکنان ادعا کرده بودند صرفا به‌دنبال وصول نیمی از مطالبات‌شان هستند و بعضا حتی از فصل قبل هم طلبکارند. با این وجود حتی انتشار این پست هم نتوانست به تغییر نگاه هواداران کمک کند؛ به‌طوری‌که آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنان به گله از بازیکنان مشغول هستند. دیروز صبح قرار بود بالاخره طلسم تمرین نکردن سرخ‌ها بشکند و آنها در زمین خیریه عمل پا به توپ شوند، اما بارش باران این جلسه تمرینی را به بعدازظهر موکول کرد.

معمای بیرانوند

همه اتفاقات شنبه خشمگین یک طرف و مصاحبه بحث‌برانگیز و غیرمنتظره علیرضا بیرانوند هم یک طرف. در شرایطی که سرخپوشان قرار گذاشته بودند هیچ‌کس در مورد اعتصاب با رسانه‌ها حرف نزند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس تک‌روی کرد و در مصاحبه‌ای عجیب به انتقاد از پرسپولیسی‌ها پرداخت. او مدعی شده بود هواداران این تیم ۱۰سال خواب قهرمانی را می‌دیدند و چون به بازیکنان لقب «بی‌غیرت» داده‌اند، دیگر حاضر نیست فصل بعد برای سرخ‌ها توپ بزند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بیرانوند به تازگی قراردادش با سرخپوشان را تا سال۱۴۰۰ تمدید کرده! در عین حال برخی‌ها عقیده دارند به تازگی چند پیشنهاد خارجی از جمله از ترکیه به‌دست گلر سرخ‌ها رسیده که او را هوایی کرده و بیرانوند هم با بهانه کردن شعارها، ساز جدایی کوک کرده است.

البته جلال حسینی چند ساعت بعد از بازی در مصاحبه‌ای گفت بیرانوند عصبی بوده و حرف‌هایش از سر هیجان است، اما آنچه بین هواداران پرسپولیس دیده می‌شود خشم شدید نسبت به مصاحبه دور از شأن آقای دروازه‌بان است. یادمان باشد همه این داستان‌ها در حالی است که پرسپولیس یک بازی مهم برابر الوحده امارات دارد و اگر از گروهش صعود کند، اواخر ماه جاری و اوایل ماه آینده دو بازی سرنوشت‌ساز با لخویای قطر خواهد داشت؛ اما آیا در سیمای کنونی این تیم، نشانی از دورخیز برای فتح این قله‌ها دیده می‌شود؟