امیر آرامش منصوریان را به هم زد

دنیای اقتصاد: عصر پنج‌شنبه مسابقات باقی مانده از هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر، به‌طور همزمان برگزار شد. در این میان در مهم‌ترین دیدار، دوئل بزرگ نایب‌قهرمانی با پیروزی خانگی تراکتورسازی برابر استقلال به پایان رسید. دیدار سرخابی‌های تبریزی و تهرانی از دیدگاه‌های مختلف حائز اهمیت بود. از یک‌سو نامعلوم بودن شرایط سهمیه‌های ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان باعث می‌شد هر دو تیم برای قرار گرفتن روی پله دوم و تسهیل امکان حضورشان در مسابقات آسیایی فصل آینده تلاش کنند و از سوی دیگر این نبرد، برای منصوریان و قلعه‌نویی جنبه دفاع از حیثیت فنی و حرفه‌ای‌شان را داشت. در نهایت هم بعد از ۹۰دقیقه بازی کسالت‌بار که چندان در شأن ۴۵هزار تماشاگر حاضر روی سکوها نبود، تراکتورسازی مسابقه را با یک گل دیرهنگام برد.

تنها گل این بازی را محمد ابراهیمی، ستاره محبوب تبریزی‌ها روی یک شوت از راه دور با پای چپ به ثمر رساند و البته بی‌انصافی است اگر در مراحل ثبت این گل به اشتباه آشکار مهدی رحمتی اشاره نکنیم. تراکتورسازی با این پیروزی ۵۳امتیازی شد و با دو امتیاز بیشتر از استقلال روی پله دوم قرار گرفت. به این ترتیب شاگردان قلعه‌نویی یک گام به سمت کسب عنوان نایب‌قهرمانی نزدیک‌تر شدند، اما همه چیز در این مورد در دو هفته آینده مشخص خواهد شد؛ جایی که تراکتور ابتدا یک بازی خارج از خانه برابر سپاهان برگزار می‌کند و سپس در هفته سی‌ام باید میزبان نفت تهران باشد؛ مسابقه مهمی که به نوعی پیش‌درآمد تقابل دو تیم در فینال جام حذفی هم خواهد بود. استقلال هم در دو هفته پایانی ابتدا باید به میهمانی پدیده مشهد برود و هفته سی‌ام هم باید در ورزشگاه آزادی با سپاهان سرپنجه کرانچار مصاف بدهد. جالب اینجاست که تفاضل گل دو تیم هم بسیار به هم نزدیک است و همین مساله باعث می‌شود نتوان هیچ چیز را در مورد سیمای نایب‌قهرمان لیگ شانزدهم حدس زد.

فراز و نشیب علیمنصور

علیرضا منصوریان فصل را در استقلال به بدترین شکل ممکن آغاز کرد و سپس به بهترین شکل ممکن ادامه داد! در حالی که در نیم‌فصل نخست لیگ شانزدهم به دفعات شایعه برکناری منصوریان منتشر شد، این مربی روی نیمکتش دوام آورد و در نهایت در نیم‌فصل دوم تیمی را ساخت که هواداران استقلال را خوشحال و به آینده بهتر امیدوار کرد. ظهور چند بازیکن جوان در ترکیب استقلال و نتایج بسیار خوب این تیم از جمله پیروزی برابر السد قطر و برتری در دربی تهران باعث شد همه دوباره به منصوریان اعتماد کنند و خواهان ابقای او تا پایان قرارداد سه ساله‌اش شوند. با این وجود استقلال مدل۹۶ هنوز نتوانسته تیم قبراق زمستان سال گذشته باشد. این‌طور به نظر می‌رسد که استقلالی‌ها هنوز از باد تعطیلات نوروزی خارج نشده‌اند. شاگردان منصوریان در سال جدید تا اینجا ۵بازی رسمی انجام داده‌اند که حاصل آن تنها کسب دو پیروزی خفیف بوده است. بعد از برد سخت یک بر صفر برابر فولاد، استقلال با ارائه یک بازی ضعیف برابر گسترش‌فولاد یک - یک متوقف شد، پس از آن آبی‌ها تیم ۱۰نفره صبا را شکست دادند و بازی با تراکتورسازی را هم باختند. استقلال در آسیا هم در تاشکند به مصاف لکوموتیو رفت و تنها توانست در دقایق پایانی شکست را با مساوی عوض کند. برای تیمی که در مقطعی از نیم‌فصل دوم به پیروزی‌های سه‌گله برابر حریفان خو گرفته بود، این نمایش‌ها و این نتایج چندان رضایتبخش نیست. استقلال برابر تراکتورسازی بعد از ۲۱بازی متوالی لیگی موفق به گلزنی نشد و همین مساله باعث شد پس از مدت‌ها عنوان بهترین خط حمله لیگ را به پرسپولیس واگذار کند. علیرضا منصوریان اگر می‌خواهد همچنان در حاشیه امنیت قرار داشته باشد، باید بیش از این روی تیمش تمرکز کند. او در نیم‌فصل اول به خوبی فهمید که فاصله عرش و فرش در فوتبال چقدر کم است. خودش صرفا با کسب چند پیروزی از آن شرایط کابوس‌وار ابتدایی رها شد و حالا هم ممکن است با چند ناکامی دوباره وضعیت مثل قبل شود. در این مقطع از فصل به‌ویژه بازی سه‌شنبه برابر الاهلی امارات که نقش مهمی در صعود استقلال از مرحله گروهی خواهد داشت، می‌تواند به شدت حائز اهمیت باشد.

برزیلی‌ها ماندند

وضعیت قعر جدول اما از بالای جدول هم جذاب‌تر است. روز پنج‌شنبه نفت آبادان با برتری دوگله برابر سایپا بقایش در مسابقات لیگ برتر را قطعی کرد تا فوتبال حرفه‌ای ایران برای فصل بعد هم برزیلی‌ها را میهمان خودش ببیند. با این باخت سایپا شدیدا خطر سقوط را حس کرده و در دو هفته آینده باید برای بقا بجنگد. از سوی دیگر دو فانوس به‌دست اصلی باقی‌مانده در لیگ هم هر دو شکست خوردند. صبای قم به سپاهان باخت و سیاه‌جامگان مغلوب پیکان شد. از لیگ امسال دو تیم به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند. ماشین‌سازی که رفته و احتمالا از بین صبا و سیاه‌جامگان هم یکی اوت خواهد شد. نکته جالب در مورد تیم مشهدی این است که در دو بازی بعدی باید به مصاف قعرنشین و صدرنشین لیگ برود؛ ابتدا ماشین‌سازی که سقوطش مسجل شده و سپس پرسپولیس که قهرمانی‌اش قطعیت یافته است! صبا هم در دو بازی آخر باید با نفت تهران و استقلال خوزستان مصاف بدهد.