اعتصاب چند باره!

تیم فوتبال استقلال خوزستان در این فصل فرازو‌نشیب‌های فراوانی داشت. این تیم که فصل قبل قهرمان لیگ برترشده بود، در این فصل درگیر مشکلات مالی بود و ازاین ناحیه ضربه‌های زیادی خورد. بازیکنان این تیم در طول فصل چند بار به‌خاطر عدم دریافت مطالبات خود اعتصاب کردند و حتی در نیم فصل مسابقات نیز برخی از بازیکنان این تیم قصد ترک باشگاه را داشتند که در آن مقطع با تزریق مقداری پول از سوی استانداری خوزستان به این تیم، بازیکنان راضی به ماندن در ادامه فصل شدند. اما با ادامه مشکلات مالی، بازیکنان این تیم دیروز نیز برای چندمین بار دست به اعتصاب زده و تمرین نکردند. دردیگر کشورها شرایط به گونه‌ای است که وقتی تیمی قهرمان لیگ فوتبال می‌شود ازدریافت پاداش قهرمانی خود می‌تواند حداقل تا چندسالی از پس هزینه‌های تیم خود بر بیاید اما در سیستم معیوب باشگاهداری و مدیریت ورزشی در ایران هیچ تضمینی دراین خصوص وجود ندارد.

سیداکبر پورموسوی سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان روز شنبه در مصاحبه با «ایسنا» با انتقاد نسبت به اینکه سازمان لیگ تاکنون پاداش قهرمانی این تیم را پرداخت نکرده است، گفت: «سازمان لیگ به ما گفته که دادن پاداش حرام است، چرا تا به ما رسید این گونه شد؟» اما سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز دیروز پاسخ صحبت‌های پورموسوی را به این شکل داد: «چنین چیزی نشنیده‌ام. پاداش قهرمانی از محل درآمد باشگاه‌ها به آنها داده می‌شود. ۵۰ درصد آن به‌طور مساوی میان تیم‌های اول تا شانزدهم تقسیم شده و ۵۰ درصد دیگر براساس رتبه تیم‌ها به آنها پرداخت خواهد شد. وقتی تیمی به مقام اول می‌رسد، قطعا پول بیشتری می‌گیرد که همان پاداش قهرمانی است. این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد و مبلغ اضافه‌ای وجود ندارد که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. دوستان باید بگویند چه کسی این صحبت را انجام داده است، سازمان لیگ خودش زبان ندارد که این حرف را زده باشد.»از سوی دیگرقائم مقام باشگاه استقلال خوزستان بانک ملی را مقصر شرایط بد مالی تیمش می‌داند.

علی پورکیانی درخصوص مشکلات مالی تیمش و اعتصاب بازیکنان به خبرگزاری تسنیم گفت: «حرف پورموسوی کاملا درست بوده و بازیکنان ما هیچ‌گونه دریافتی نداشته‌اند. تا چه زمانی می‌شود بازیکن را با وعده و وعید و در مسابقات و تمرینات نگه داشت؟ هیچ‌کس به فکر تیم نیست و پورموسوی و بازیکنان همه‌گونه همکاری با ما دراین مدت و به خصوص یک ماه اخیر داشتند. تمرینات ما تعطیل است و باید واقعا مشخص شود چه زمانی قراراست مطالبات این بازیکنان پرداخت شود. تنها یک ماه به پایان مسابقات مانده و باید بازیکنان ما حق و حقوق خود را دریافت کنند.» قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان با تمجید از استاندار خوزستان گفت: «استاندار همه تلاش خود را برای حفظ تیم انجام می‌دهد اما مگر مسوول این تیم استانداری است؟ مالکان این باشگاه در قبال این تیم مسوول هستند. مسوولان بانک ملی و گروه ملی به هیچ عنوان گوششان به مشکلات ما بدهکار نیست. بازیکنان ما غیر از این ۵ درصد هیچ دریافتی نداشته‌اند و پورموسوی نیز یک ریال دریافت نکرده است. بانک ملی توانمندی مالی دارد تا مشکلات ما را پرداخت کند اما ظاهرا دلشان نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.»

مالک باشگاه مشخص نیست!

بهمن روشنایی سرپرست استقلال خوزستان نیز تاکید می‌کند مالک این باشگاه مشخص نیست: «ما نمی‌دانیم باید از چه کانالی وارد شویم و به کجا اعتراض کنیم. وضعیت مالکیت باشگاه هم مشخص نیست و نمی‌دانیم زیرمجموعه گروه ملی هستیم یا بانک ملی. شرکت ملی هم مشکلات مالی دارد و در پرداخت حقوق کارکنان خودش هم با مشکل مواجه شده است. تنها پولی که از ابتدای فصل دریافت کردیم ۳ میلیارد کمک استانداری بوده است که ۳۰ درصد آن مطالبات فصل گذشته بوده است و به جز این مبلغ دیگر هیچ پولی به باشگاه تزریق نشده است.»