روز «فینال» فصل

دنیای اقتصاد: رسیدیم به نقطه جوش، به نقطه اوج؛ به جایی که شاید بیش از ۷۰درصد از تکلیف صعود یا عدم صعود پرسپولیس به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا در آن مشخص شود. قطعا بیراه نخواهد بود اگر از بازی امروز پرسپولیس برابر الریان قطر به‌عنوان «فینال فصل» یاد کنیم. سرخپوشان در لیگ داخلی فصلی خارق‌العاده را پشت‌سر گذاشته و در آستانه قهرمانی مقتدرانه قرار گرفته‌اند. با این وجود در آسیا کار آنها گره خورده است. گره را همین الریان زد. تیم قطری در آخرین مسابقه رسمی پرسپولیس در سال گذشته خورشیدی با نتیجه ۳ بر یک پرسپولیس را شکست داد، آن‌هم در روزی که شاید واقعا سرخپوشان استحقاق پذیرفتن چنین باختی را نداشتند. حالا کسی که گره را انداخته، خودش هم می‌تواند آن را باز کند. پرسپولیس امروز این فرصت را دارد که با جبران شکست بازی رفت برابر الریان، خودش را ۷امتیازی کند و بار دیگر در مسیر صعود به مرحله بعد قرار بگیرد. در این صورت و به‌خصوص با توجه به اینکه مسابقات پرسپولیس با بازی خانگی برابر الوحده امارات به پایان می‌رسد، آنها به‌شدت به صعود خوش‌بین خواهند شد. ناکامی در بازی امروز اما به همین اندازه می‌تواند برای پرسپولیس کابوس‌وار باشد. فصلی که پرسپولیس در آن در آستانه قهرمانی قرار گرفته، طبعا با صعود به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان می‌تواند شیرین‌تر شود.

برنده‌ها علیه بازنده‌ها

پرسپولیس بعد از دو باخت رسمی متوالی برابر الریان و نفت آبادان، توانست پیکان را شکست بدهد و بار دیگر خودش را از نظر روحی بازسازی کند. این پیروزی ارزشمند کمک کرد سرخ‌ها با حداکثر روحیه پا به بازی امروز بگذارند. پرسپولیس در این بازی فقط فرشاد احمدزاده را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت. غیبت احمدزاده در بازی قبلی باعث شد علی علیپور زوج مهدی طارمی در خط حمله بشود و وحید امیری یک خط عقب‌تر، وینگرچپ بازی کند. این توفیق اجباری انرژی امیری را آزاد کرد و او بعد از مدتی افت، یک نمایش درخشان دیگر ارائه داد. به این ترتیب به احتمال فراوان این اتفاق در بازی امروز هم تکرار خواهد شد.

شاید تنها تفاوت ترکیب امروز پرسپولیس با ارنج این تیم برابر پیکان، جایگزینی حسین ماهینی با محسن ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاعی باشد؛ البته فقط شاید! در سمت مقابل اما الریان حال و روز خوشی ندارد. این تیم کمتر از ۱۰روز پیش در ال‌کلاسیکوی قطر با نتیجه ۴بر یک برابر السد شکست خورد و تحقیر شد. آنها هفته بعدش هم برابر العربی یک بر یک متوقف شدند تا از صدر جدول فاصله بگیرند. بین دو نیمه بازی معروف با السد، سباستین سوریا در اعتراض به تعویضش استادیوم را ترک کرد(!) تا یک جنجال بزرگ راه بیفتد، هرچند میشل لادروپ اقتدار برانکو در مواجهه با رامین رضاییان را نداشت و ناچار شد سوریا را ببخشد. مسلما اما این شرایط برای رقیب پرسپولیس چندان خوشایند نیست و شاید اگر پرسپولیس امروز مثل بازی رفت به یک گل زودهنگام دست پیدا کند، شیرازه الریان از هم بپاشد.

حماسه با اهداف اقتصادی

بازی امروز با الریان اما نخستین میزبان آسیایی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. آنها در بازی با الهلال هم میزبان بودند، اما به حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا این بازی در زمین بی‌طرف برگزار شد. سرخ‌ها در بازی امروز نیاز مبرم به پر‌شدن سکوهای ورزشگاه آزادی دارند تا بتوانند حریف عربی را تحت‌تاثیر قرار بدهند. فوتبالیست‌های لیگ قطر معمولا عادت به بازی در مقابل انبوه تماشاگران را ندارند و این مساله می‌تواند کمک حال پرسپولیس باشد. البته سرخ‌ها از رهگذر میزبانی در این بازی به‌دنبال تحقق اهداف اقتصادی هم هستند. با وجود همه تلاش‌های پرسپولیس برای گرفتن حق بلیت‌فروشی در مسابقات داخلی، هنوز این امکان برای سرخ‌ها فراهم نشده است. پرسپولیس که معمولا بیشترین تعداد تماشاگران در لیگ ایران را در اختیار دارد، به دلیل این محدودیت قادر نیست سود چندانی از این رهگذر به‌دست بیاورد.

در آسیا اما شرایط فرق دارد و سرخ‌ها خودشان بلیت‌فروشی می‌کنند. به این ترتیب این تیم در تلاش است با افزایش قیمت بلیت، درآمد خوبی کسب کند تا بلکه بخش دیگری از طلب مانوئل ژوزه پرتغالی فراهم شود. نرخ بلیت‌های امروز ورزشگاه آزادی ۱۵، ۲۵ و ۳۵هزار تومانی خواهد بود و البته آن دسته از هوادارانی که از کارت شتاب موسسه قرض‌الحسنه طرف قرارداد باشگاه استفاده کنند، می‌توانند با ۳۰درصد تخفیف بلیت بخرند. به این ترتیب حضور هواداران پرسپولیس در ورزشگاه برای تماشای بازی امروز می‌تواند درآمدی حداقل یک میلیارد تومانی هم برای باشگاه پرسپولیس به‌دنبال بیاورد که در شرایط فعلی واقعا کارگشا خواهد بود. برنامه مسابقات نمایندگان ایران در دیدارهای هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا به این شرح است:

دوشنبه، 21 فروردین

پرسپولیس .......................الریان قطر (ساعت ۱۹)

لخویای قطر....... استقلال خوزستان (ساعت۲۰)

سه‌شنبه، 22فروردین

لکوموتیو تاشکند ........ استقلال (ساعت ۱۵:۳۰)

ذوب‌آهن............................... بنیادکار (ساعت ۲۰)