جنجال در دقیقه 90

دنیای اقتصاد: بازگشایی مسابقات لیگ برتر در سال نوی خورشیدی با حاشیه‌های زیادی همراه بود. در رقابت‌های هفته بیست‌وپنجم، پرسپولیس صدرنشین سومین باخت فصلش را تجربه کرد و برابر نفت آبادان تن به شکست یک بر صفر داد. همین مساله باعث شد تراکتورسازی و استقلال به لطف مساوی و بردی که به‌دست آوردند به ۹ امتیازی این تیم برسند و اندکی موقعیت سرخپوشان در صدر جدول را تهدید کنند. با این وجود باخت پرسپولیس در آبادان حاشیه‌های فراوانی داشت که چندان به مسائل فنی مربوط نمی‌شد. در شرایطی که سرخ‌ها طبق اعلام قبلی فدراسیون فوتبال آماده برگزاری بازی در ورزشگاه بدون تماشاگر می‌شدند، بخشودگی ناگهانی هواداران تیم میزبان همه معادلات آنها را به هم ریخت و چونان یک برگ برنده ناگهانی برای میزبان طلایی‌پوش عمل کرد. حالا پرسپولیسی‌ها به شدت از این موضوع خشمگین هستند. در سه روز گذشته مسوولان این باشگاه چهار بار بیانیه داده‌اند و علی‌اکبر طاهری هم چند مصاحبه تند علیه فدراسیون فوتبال انجام داده است.

ماجرا چه بود؟

روز دهم اسفند سال گذشته کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد باشگاه صنعت نفت آبادان در دو بازی خانگی از همراه داشتن هوادارانش محروم خواهد بود. این حکم در پی تخلف هواداران آبادانی در بازی با پدیده مشهد صادر و قرار شد نفت دو بازی با پیکان و پرسپولیس را در ورزشگاه خالی از تماشاگر برگزار کند. جریمه مزبور در مسابقه اول اجرا شد، اما در شرایطی که همه چیز آماده برگزاری بازی دوم بود درست چند ساعت پیش از شروع مسابقه کمیته استیناف هواداران نفت را بخشید و تماشاگران این تیم توانستند روی سکوها بیایند! به تاریخ‌ها توجه کنید؛ حکم اولیه ۱۰ اسفند صادر شده، اما رسیدگی به تجدیدنظرخواهی نفت آبادان ۳۲روز طول کشیده و ظهر ۱۲فروردین۹۶ به پایان رسیده است! این فرآیند در نهایت تنها ساعاتی به برگزاری بازی به پایان رسیده و تیم میهمان را شوکه کرده؛ تیمی که طبعا نتوانست هیچ هواداری را از تهران یا شهرهای همجوار آبادان به ورزشگاه بکشاند و کاملا تنها و غریبه به میدان رفت. طبعا این شرایط باعث عصبانیت تیمی می‌شود که در آخرین لحظات متضرر شده و حالا هم این پرسپولیسی‌ها هستند که شدیدا شکایت دارند.

موضع‌گیری پرسپولیس، واکنش فدراسیون

در چند روز گذشته پرسپولیسی‌ها به دفعات خشم‌شان را نسبت به اتفاق اخیر نشان داده‌اند. از جمله علی‌اکبر طاهری که غالبا سعی کرده کار را با سکوت و آرامش پیش ببرد از کوره در رفته و در مصاحبه‌ای تند به «ایسنا» گفته است: «من خطاب به هواداران تیم‌مان می‌گویم با وجود اختلاف ۹ امتیازی که با تیم دوم جدول داریم،‌ امیدی به قهرمانی نداشته باشند. همان‌طور که سال قبل عنادی در کار بود و با اشتباه‌های داوری نگذاشتند به حق‌مان برسیم و قهرمان شویم، الان هم روی به کارهایی آورده‌اند تا پرسپولیس نتیجه نگیرد. گویا صدرنشینی ما و اختلاف امتیازی‌مان با تیم دوم باعث ناراحتی برخی‌ها در فدراسیون فوتبال شده است. یادم می‌آید سال قبل که آقای تاج رئیس سازمان لیگ بود، با من تماس گرفت و گفت علیه اشتباه‌های داوری موضع بگیرید چون من هم اشتباه‌ها را می‌بینم اما الان چرا این اشتباه‌ها را نمی‌بینند؟ جالب است بدانید تیم در آبادان زمانی که به هتل رسید، آن‌قدر شرایط ناامن بود که بازیکنان بیش از ۳۰ دقیقه در اتوبوس محبوس شدند.

از قبل از بازی چنین شرایط استرس‌زایی را برای بازیکنان ما ایجاد کردند تا آنها بدون تمرکز پا به میدان بگذارند.» این اظهارات طاهری و نیز بیانیه‌های پیاپی باشگاه پرسپولیس سرانجام با واکنش رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال مواجه شد؛ چنانکه صالحی به خبرگزاری فارس گفت: «در تاریخ ۱۰ فروردین سال جاری و در آخرین ساعات وقت اداری پرونده باشگاه صنعت نفت از کمیته انضباطی به کمیته استیناف رسید. شما به من بگویید من عصر پنج‌شنبه چطور می‌توانستم اعضای کمیته استیناف را دورهم جمع کنم؟ اگر این پرونده زودتر به دست‌مان می‌رسید، ما به آن رسیدگی می‌کردیم و در این صورت دست تیم میهمان هم باز بود تا بتواند از تماشاگرانش برای این بازی استفاده کند. پرسپولیسی‌ها حق دارند و می‌توانستند از ۱۰ درصد تماشاگرانشان در این بازی استفاده کنند اما پرونده دیر به دستمان رسید و ما در نهایت سرعت روز شنبه همکاران‌مان را دورهم جمع کردیم و تشکیل جلسه دادیم که حتی عکس حکم و امضاها را هم برای آقای فتاحی تلگرام کردم تا اگر شائبه‌ای پیش آمد، اسناد آن موجود باشد.»

صالحی در ادامه به انتقاد از واکنش‌های تند و تیز مسوولان پرسپولیس پرداخته و می‌گوید: «اگر پرسپولیس بازی را برنده می‌شد آیا این بیانیه‌ها و سوال‌ها مطرح می‌شد؟ هر بازی برد و باخت دارد. مثلا تیمی که مقابل ۱۰۰ هزار تماشاگر شکست می‌خورد، باید بگوید که فلان و بهمان؟ بهتر است باشگاه پرسپولیس برای باخت خود دنبال علت‌های دیگر باشد و توجیه نکند.» همچنین امیر عابدینی هم که قبلا به‌خاطر پیش‌بینی‌های صریحش در مورد قهرمانی پرسپولیس به حمایت از سرخپوشان متهم شده بود، در مورد اتفاق اخیر به سایت کاپ می‌گوید: «مدتی می‌گفتند عابدینی پرسپولیسی است و در فدراسیون نفوذ دارد و همه تصمیمات به سود این تیم است. حالا همه چیز برعکس شده و پرسپولیسی‌ها علیه فدراسیون موضع گرفتند. ما بالاخره نفهمیدیم که فدراسیون پرسپولیسی است یا ضد پرسپولیسی!»

چالش‌های بی‌پایان

واقعیت آن است که کمیته‌های انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال اخیرا روزهای پرتنشی را پشت‌سر گذاشته‌اند. به‌عنوان نمونه در ماجرای دربی جنجالی مازندران، حکم شتاب‌زده کمیته انضباطی در مورد پیروزی سه بر صفر خونه‌به‌خونه بابل به سرعت از سوی کمیته استیناف نقض شد که اصلا وجهه خوبی برای کمیته انضباطی نداشت. از سوی دیگر استقلالی‌ها هم انتظار داشتند آخرین جلسه از محرومیت مهدی رحمتی برابر فولاد به حالت تعلیق در بیاید که چون این اتفاق رخ نداد، وکیل کاپیتان استقلال مصاحبه‌های تندی علیه اسماعیل حسن‌زاده انجام داد. در مجموع جایگاه ارکان مهم قضایی در فدراسیون فوتبال در این هفته‌ها تا حدودی متزلزل به نظر می‌رسد؛ آنچه تا حدی ریشه در عملکرد متناقض و سهل‌انگاری خود آنها در رسیدگی به برخی پرونده‌ها دارد.