بزنگاه تعصب

دنیای اقتصاد: باشگاه پرسپولیس این روزها با همه وجود در تلاش است تا بتواند مبلغ طلب مانوئل ژوزه را جور کند و مجموعه سرخپوشان را از خطر کسر امتیاز یا حتی سقوط به دسته پایین‌تر برهاند. در حال حاضر به‌خاطر اتفاقاتی که در دوران مدیران پیشین رخ داده چاره‌ای جز تهیه و پرداخت این مبلغ هنگفت وجود ندارد و کار به‌جایی رسیده که پرسپولیسی‌ها حتی با اعلام شماره حساب، از هواداران‌شان هم کمک مستقیم خواسته‌اند. آن طور که سایت رسمی باشگاه گزارش داده، در دو روز اول اجرای این طرح چیزی حدود ۴۰۰میلیون تومان پول جمع شده که اگرچه با اصل بدهی پرسپولیس تفاوت فاحشی دارد، اما به خودی خود رقم قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. به هر حال بسیاری از هواداران فوتبال از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند و همین که در ایام پایانی سال بخشی از دارایی‌شان را به باشگاه موردعلاقه‌شان اختصاص می‌دهند جای تقدیر دارد. درست در همین شرایط، اما برخی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس به صرافت پیگیری وصول مطالبات قدیمی‌شان افتاده‌اند و با حضور چشمگیر در رسانه‌ها تلاش می‌کنند پول‌شان را بگیرند.

احتمال تجمع 24ساعته

موج اعتراض پیشکسوت‌ها به عدم وصول مطالبات معوقه‌شان، با مصاحبه مرتضی فنونی‌زاده استارت خورد. مدافع اسبق باشگاه پرسپولیس که مدتی در تیم‌های پایه کار کرده و از این جهت طلبکار است با ادبیاتی تند به انتقاد از مدیران فعلی باشگاه پرداخته و در بخشی از سخنانش گفته است: «ما در سرما و گرما کار کردیم تا بچه‌های این مملکت فوتبالیست شوند و الان فقط حق‌مان را می‌خواهیم و پول دیگری نمی‌خواهیم. حتی برای رسیدن به پول خودمان وکیل هم گرفته‌ایم، اما متاسفانه طاهری به وکیل ما گفته که کارهای واجب‌تر از پیشکسوتان دارد. متاسفانه طاهری و دارودسته‌اش فکر می‌کنند فقط خودشان در پرسپولیس بوده‌اند. این درحالی است که ما بازیکنان دهه ۶۰ سال‌ها جان کندیم تا پرسپولیس جام و قهرمانی بیاورد. زمانی که محمد پنجعلی در باشگاه بود از پیشکسوتان دهه ۶۰ به‌خوبی استفاده می‌کرد، اما الان کسانی در تیم‌های پایه پرسپولیس کار می‌کنند که برخی از آنها حتی یک روز هم لباس این تیم را نپوشیده‌اند.»

بهروز سلطانی هم دیگر پیشکسوت باشگاه پرسپولیس است که به منظور احیای مطالباتش اقدام به انجام مصاحبه کرده. گلر پیشین سرخ‌ها در گفت‌وگو با ورزش‌سه حتی از احتمال تجمع خبر می‌دهد: «این همه پول در این باشگاه ردوبدل می‌شود، اما طلب من و دوستانم که ۲-۳ سال از آن گذشته و با جان و دل برای تیم‌های پایه کار کرده‌ایم را نمی‌دهند. اگر پول نبود چرا در آخرین سفر پرسپولیس ۱۰۰ نفر را همراه خود بردند؟ ضمن اینکه آقایان پشت بردهایی که برانکو برای پرسپولیس می‌آورد خود را قایم می‌کنند. طلب ژوزه را ندادند تا امروز به جز اصل طلب ۵ برابرش جریمه بدهند، اما ما‌انگار نه انگار این جا وجود داشته‌ایم. اگر من و دوستانم نبودیم، پرسپولیسی نبود که آقایان به روی مبل شهرتش تکیه بزنند. از آقای جعفر کاشانی هم سوال کردیم و ایشان گفتند طلبتان داده می‌شود. به فدراسیون شکایت کردیم، اما برای ما راهی جز تجمع وجود ندارد. اگر شده یک شبانه‌روز مقابل وزارتخانه اجتماع می‌کنیم تا شب عیدی حق‌مان را از باشگاه بگیریم.»

معمایی به نام پیشکسوت

با حرفه‌ای شدن فوتبال ایران و افزایش چشمگیر پول هزینه شده در آن، مساله بازیکنانی که سال‌ها قبل برای باشگاه‌های پرهوادار بازی می‌کردند به یک بحران بزرگ و دنباله‌دار تبدیل شد. گروه زیادی از بازیکنان پیشین پرسپولیس یا استقلال در همه این سال‌ها مدعی بوده‌اند در حق‌شان اجحاف شده، چراکه با توانایی بالا و عشق و علاقه برای تیم‌شان توپ زده‌اند و البته پولی هم در بساط نبوده که از نظر مالی زحمات و استعداد آنها را جبران کند. برای خیلی از این بازیکنان نامدار قابل هضم نیست که بازیکنان امروز با توانایی به مراتب کمتر در باشگاه آنها توپ می‌زنند و درآمدهای بالایی دارند. این شکاف اقتصادی و البته عاطفی، از پیشکسوتان فوتبال ایران انبار باروت ساخته که ممکن است هر روز به یک بهانه منفجر شود. شاید در بسیاری از این موارد حق با بازیکنان قدیمی باشد، اما واقعیت آن است که با جبر زمانه نمی‌توان جنگید. امروز حفظ حرمت پیشکسوت‌ها ضروری است، اما باشگاه‌هایی که تا خرخره درگیر مشکلات مالی هستند و راه و بیراه با محرومیت‌های داخلی و خارجی دست به گریبان می‌شوند، امکانات کافی برای تجلیل از پیشکسوتان در اختیار ندارند. شاید توقع حداقلی این گروه این باشد که در تیم‌های پایه مشغول به کار شوند و در دوران بازنشستگی هم مشغله‌ای داشته باشند.

فارغ از اینکه آیا دوستان در این زمینه «مهارت» کافی دارند یا نه، هر زمان هم که چنین پست‌هایی بین آنها تقسیم می‌شود دو اتفاق ناگوار رخ می‌دهد؛ یکی اعتراض بقیه پیشکسوت‌ها است که سرشان بی‌کلاه مانده و دیگری اعتراض همین آقایان است وقتی که دوران فعالیت‌شان به پایان می‌رسد و پول‌شان را به‌طور کامل دریافت نمی‌کنند. در شرایط فعلی اتفاق دوم برای کسانی مثل فنونی‌زاده و سلطانی رخ داده است، البته که آنها هم حق دارند مطالبات‌شان را به‌طور کامل دریافت کنند، اما وقتی می‌بینند وضع باشگاه پرسپولیس اینقدر وخیم است و شمشیر طلبکار خارجی بیخ گردن آنها و هواداران قرار گرفته، شاید بهتر باشد کمی بیشتر مدارا کنند. فراموش نکنیم بسیاری از مواقع بازیکنان قدیمی غیرت و تعصب خودشان را به رخ بازیکنان امروزی می‌کشیده‌اند. ستاره‌های فعلی پرسپولیس به هر حال رضایت دادند یک درصد از رقم قراردادشان به نفع پرداخت بدهی‌های خارجی کسر شود. کاش پیشکسوت‌های گرامی در بزنگاه تعصب از نسل فعلی عقب نمانند و حداقل از تجمع و اینجور چیزها حرف نزنند!