احترامی برای فوتبال قائل نیستند

زخم کهنه اختلافات فوتبال و تلویزیون دوباره سرباز کرد. دیروزرسانه‌ها از قول سازمان لیگ فوتبال کشور اعلام کردند که ورود دوربین‌های فیلمبرداری به ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال لیگ برتر ممنوع شده است و فقط واحد سیار صدا و سیما برای پخش مستقیم مسابقات اجازه ورود به استادیوم‌ها را دارد.این پروسه وکشمکش البته سال‌ها است که بین این دو نهاد ادامه دارد. در حال حاضراین تنها راه استیناف حق فوتبالی‌ها از صداوسیما است که حاضر به پرداخت حق پخش مسابقات نمی‌شود و فوتبال را از اصلی‌ترین محل درآمد خود محروم کرده است. اما این تنها ظلمی نیست که صدا و سیما این روزها در حق اهالی فوتبال روا می‌دارد. دردو سال اخیر و با ورود سامانه‌های هواداری به فوتبال ایران شرایط مالی باشگاه‌ها رو به بهبود بوده است. دراین میان سه باشگاه بزرگ ایران یعنی پرسپولیس، استقلال و تراکتور سازی و البته چند باشگاه دیگراز وجود سامانه ۳۰۹۰ و حمایت مادی هوادارانشان سود‌های خوبی برده‌اند اما صداوسیما از تبلیغ این سامانه نیز خودداری کرده یا رقم بزرگی برای تبلیغ آن طلب کرده است. با این شرایط این سازمان خواسته یا ناخواسته به ورشکستگی باشگاه‌ها کمک می‌کند.

مسوول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون دلیل راه ندادن دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌ها را تشریح کرد. امیرعابدینی به خبرگزاری مهر گفت: «چند ماه است که از مسوولان صدا و سیما درخواست و خواهش کردم تا جلسه‌ای با مسوولان فوتبال برگزار کنند و حق باشگاه‌ها را بدهند اما هیچ حرکتی از سوی آنها انجام نشد و هیات‌رئیسه فدراسیون نیز مصوب کرد فقط به خاطر اینکه مردم اذیت نشوند پخش زنده از مسابقات لیگ صورت بگیرد و به هیچ وجه دوربین‌های محتوایی و مختلف به ورزشگاه راه داده نشوند. برنامه‌های محتوایی صداوسیما از فوتبال درآمدزایی می‌کنند و سامانه تشکیل می‌دهند و بعد علیه فوتبال برنامه می‌سازند. به همین خاطر هیات رئیسه نیز مصوب کرد به هیچ عنوان دوربین‌های محتوایی به ورزشگاه راه داده نشوند.»مسوول کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال به مشکلات مالی سرخابی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «نباید تیم استقلال در اوج مسابقات آسیایی و لیگ با مشکلات مالی مواجه شود، نباید پرسپولیس دراین شرایط با بحران مالیاتی روبه‌رو شود، باید حق تمام باشگاه‌ها مانند استقلال صنعتی، سیاه‌جامگان و... از محل حق پخش تلویزیونی پرداخت شود.

نکته جالب این است که صدا وسیما، فوتبال را پخش مستقیم می‌کند اما پول آن را نمی‌دهد. برای مثال اگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بخواهند در زمان پخش بازی خودشان سامانه هواداریشان را تبلیغ کنند باید ۱۵۰ میلیون تومان پول بدهند.» امیر عابدینی در ادامه به حضور رئیس جدید در سازمان صداوسیما هم اشاره کرد که البته کمکی به رفع مشکل نکرده است: «دلمان خوش بود علی عسگری مدیر صدا و سیما می‌شود و این مشکلات درست می‌شود اما بعد از حضور ایشان هم این مشکل حل نشد.» با این شرایط برنامه‌هایی مثل ۹۰، شبکه ورزش و... که برنامه‌هایشان حول محور فوتبال است با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهند شد و تصاویر اختصاصی از حواشی فوتبال نخواهند داشت.