بی‌پولی گلوی باشگاه‌های ورزشی ایران را می‌فشارد. اغراق نیست اگر بگوییم ورزش ایران و به‌خصوص باشگاه‌های فوتبال در اثر کمبود منابع مالی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. در این فصل بازیکنان باشگاه‌های زیادی از جمله استقلال خوزستان، نفت تهران، سیاه جامگان و حتی پرسپولیس و استقلال تهران به‌دلیل عدم دریافت حقوق خود دست به اعتصاب زده‌اند. در این میان حال‌ و روز باشگاه‌های خصوصی بسیار اسفناک است. در آخرین نمونه از این اعتصاب‌ها بازیکنان استقلال تهران تمرینات روز یکشنبه خود را تحریم کردند. آنها دلیل این کار را عدم پرداخت به موقع مطالبات‌شان عنوان کرده‌اند. موضوعی که پس از مصاحبه وزیر ورزش درخصوص اینکه هیچ‌گونه پولی به سرخابی‌ها از سوی دولت پرداخت نخواهد شد بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

ما باید معترض باشیم، نه بازیکنان !

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال یکی از کسانی است که به این موضوع واکنش داشته است. حسن زمانی که چند روز پیش گفته بود استقلال امسال مشکل مالی ندارد، درخصوص اعتصاب بازیکنان استقلال به خبرگزاری فارس گفت: «امسال تنها سالی است که باشگاه به تعهداتش عمل کرده و خوشبختانه اکثر بازیکنان ۵۰ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و بعضی‌ها هم به خاطر شرایط‌شان بیش از ۵۰ درصد گرفته‌اند. این صحبت را از روی گزارش مدیرعامل به هیات مدیره و ذی‌حساب باشگاه به شما می‌گویم. آقای افتخاری هم در عمان گفت اگر پول جدیدی برسد به شما پرداخت خواهیم کرد. البته صحبت‌هایی که من انجام دادم مربوط به این فصل است. ممکن است بعضی از بازیکنان از سال‌های قبل مطالباتی داشته باشند ولی با نفراتی که امسال قرارداد بستیم، مطابق قانون عمل کرده و پول آنها را داده‌ایم.»

زمانی در این مورد که بازیکنان استقلال به خاطر کسر شدن مبالغی از حساب باشگاه به هیات مدیره اعتراض کردند و این موضوع را به گوش منصوریان رساندند نیز گفت: «من نمی‌دانم چه صحبتی مطرح شده ولی امسال قراردادهایی با تیم امضا شده بود که اعضای هیات مدیره موافق آن نبودند ولی ما به تعهدات باشگاه عمل کردیم که تیم سر و سامان پیدا کند و این موضوع به احترام مدیریت و کادر باشگاه بود. قرارداد بازیکنی که ۱۰۰‌میلیون بوده ۸۰۰ میلیون به امضا رسیده و از نظر سایر اعضا این قراردادها معقول نبود ولی همان طور که گفتم به احترام کادر فنی ما به تعهداتمان عمل کردیم. اگر اعتراضی هم هست ما باید معترض باشیم نه بازیکنان. ولی در مورد شایعاتی که پیش آمده باید بگویم در ۳ روزی که من در عمان حضور داشتم، کوچکترین بی‌احترامی از طرف بازیکنان و کادر فنی نبوده و چیزی جز ادب ندیدم.»

زمانی به موضوع اسپانسر باشگاه نیز اشاره کرد و درخصوص اینکه شایعه شده اسپانسر به پرسپولیس بیشتر از استقلال پول داده نیز گفت: «به ما هم چنین صحبتی انتقال داده شده ولی هنوز این حرف تایید نشده است. البته این موضوع را به افتخاری منتقل کردیم و او در حال بررسی موضوع است. اتفاقا همین چند وقت پیش با مدیران پرسپولیس ارتباطی داشتیم و آنها خودشان از مسائل مالی نگران بودند.» زمانی درخصوص شرایط فعلی تیم استقلال نیز گفت: «ما در حال آماده‌سازی برای بازی با سایپا هستیم ولی با این فشردگی که سازمان لیگ به وجود آورده معلوم نیست چه بلایی بر سربازیکنان می‌آید. ۴‌باشگاه در آسیا حضور دارند و هرآن ممکن است بازیکنانشان مصدوم شوند. ما دیدیم که در بازی با سیاه‌جامگان خستگی در ساق پای بازیکنان نمایان بود و واقعا نمی‌شد کاری انجام داد.»

انکاراعتصاب!

اما نصرالله عبداللهی، سرپرست استقلال در حالی اعتصاب بازیکنان تیمش را تکذیب می‌کند که اکثر رسانه‌ها عکس‌های خبری این ماجرا را نیز پوشش داده بودند. وی به خبرگزاری مهر گفت: «روز یکشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بازیکنان استقلال دست به اعتصاب زده‌اند. قسم می‌خورم هیچ اعتصابی درکار نبوده و بازیکنان فقط درد دل کرده‌اند و از مشکلات‌شان حرف زدند. مسوولان در تلاش هستند تا بتوانیم تا قبل از پایان سال و برای عید نوروز مطالبات بازیکنان را پرداخت کنیم.»