از ایرانی‌ها لباس کردی هدیه گرفتم

کشتی‌گیر مطرح آمریکا بعد از سفر به ایران تاکید کرد اگر رئیس‌جمهور آمریکا به کشورمان سفر می‌کرد،‌ بدون شک ایرانیان را ستایش می‌کرد. به‌ گزارش «‌ایسنا» جردن باروس، کشتی‌گیر پرآوازه آمریکایی بعد از بازگشت به آمریکا در مصاحبه‌ای با سایت GQ از تجربه خود در سفر به ایران گفت‌.

چه مدت در ایران بودید و چه زمانی برگشتید؟

ما هشت روز در ایران بودیم و من یکشنبه شب به نبراسکا بازگشتم.

تیم ایران شرایط خوبی داشت که توانست تیم آمریکا را شکست بدهد؟

من در هفت سال کار در سطح بین‌الملل، هرگز به یک کشتی‌گیر ایرانی نباختم اما آنها در سطح تیمی همیشه بهترین هستند. این پنجمین جام‌جهانی من بود. در همه این مسابقات، ما به ایرانی‌ها باختیم. این نشان می‌دهد آنها در سطح بسیار بالایی هستند. آنها بسیار منضبط و باروحیه ورزشی هستند. آنها می‌دانند چطور در یک مسابقه شرایط خوب را حفظ کنند.

این برتری ارتباطی به غرور فرهنگ ایران دارد؟

بدون شک همین‌طور است. به غیر از آمریکا، آنها کشوری هستند که من عشق آنها به ورزش را حس می‌کنم و می‌دانم که این عشق، با هویت ملی آنها درآمیخته است. آمریکایی‌ها این عشق را به راگبی، بسکتبال و بیسبال دارند. ما برای این ورزش‌ها زندگی می‌کنیم و این ورزش‌ها نشان‌دهنده هویت ما هستند. در ایران این حس، به کشتی وجود دارد.

چقدر برای شما به‌عنوان یک آمریکایی سخت بود که بعد از چند دهه دشمنی بین این دو کشور به ایران بروید؟ با توجه به قانون اخیر آقای ترامپ اوضاع چطور بود؟

خودم را یک ناسیونالیست نمی‌دانم اما کشورم را دوست دارم. آنچه دوست داشتم مردم ایران بدانند و گوش بدهند این است که در آمریکا دموکراسی وجود دارد. ما به مسوولان دموکرات رای می‌دهیم اما گاهی اوقات آنها پیروز نمی‌شوند. هنوز هم می‌توانم کشورم را دوست داشته باشم. با وجود اینکه با برخی از سیاست‌های آن مخالفم. دونالد ترامپ و من، نظرات مختلفی نسبت به ایرانی‌ها داریم. مطمئنم اگر او به ایران سفر کرده بود و درباره ایرانی‌ها بیشتر می‌دانست، پس از بازگشت به آمریکا، ایرانی‌‌ها را می‌ستود.

این اظهارنظر جسورانه‌ای است.

تا به حال دو بار به ایران رفتم. می‌توانم صادقانه بگویم ایرانیان یکی از مهربان‌ترین و مهمان‌نوازترین مردم دنیا هستند. از اظهار نظر خودم مطمئنم و مشکلی هم با واکنش‌ها ندارم.

آیا زمانی که در ایران بودید، احساس کردید که فرد شناخته شده و مشهوری هستید؟

صادقانه بگویم که استقبال مردم مرا شگفت‌زده کرده بود. انگار که تمام مردم ایران کاملا از مسابقات آگاه بودند. شبکه ورزشی آنها نیز چیزی شبیه به ESPN بود هر روز به‌صورت کامل گزارش می‌داد و درمیلیون‌ها خانه، گزارش‌ها دیده می‌شد. زمانی که من به فرودگاه رفتم، صفی از تماشاگران و هواداران به استقبال ما آمدند و بعد از مسابقات نیز ما را بدرقه کردند. در آمریکا نیز چنین استقبالی ندیده بودم.استقبال در ایران چیز دیگری بود. نام‌های ما فریاد زده می‌شد. این دیوانه‌کننده است نه؟ ما در قلب ایران احساس می‌کردیم در خانه هستیم.

شما برای آمریکایی‌هایی که به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، چه حرفی دارید؟

آنچه در رسانه‌ها و فیلم‌ها از ایران به نمایش گذاشته می‌شود، درست نیست. این فیلم‌ها به هیچ‌وجه ایران واقعی را نشان نمی‌دهد. فکر می‌کنم شناخت درست از ایران زمانی حاصل می‌شود که شما به آنجا سفر کنید و آنچه من حس کردم را تجربه کنید.

آیا شما زمانی که آنجا بودید به مشکلی برخوردید؟

نه به هیچ‌وجه. عشق و حمایتی که ما دریافت کردیم باعث دلگرمی ما شد. برای مسابقه خود را آماده می‌کردیم. آنها با ما عکس می‌گرفتند و مدت زیادی صبر می‌کردند با آنها عکس بیندازیم. حتی بعد از مسابقات، افرادی عادی برای من هدایایی همچون لباس‌های کردی، کتاب شعر ایرانی، عروسک، زعفران و سوهان فرستادند.