بی‌حسابی درعملیات نجات

دنیای اقتصاد: سیدرضا افتخاری که از بدو حضورش در باشگاه استقلال تا همین چند هفته پیش تحت فشار انتقادهای مختلف قرار داشت، این روزها و بعد از نتایج خوب آبی‌پوشان شرایط بهتری پیدا کرده است. افتخاری به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار می‌گرفت که مهم‌ترین آن عدم پرداخت به موقع بدهی «عادل شیحی» و محرومیت باشگاه از نقل‌وانتقالات زمستانی بود. این اتفاق هجمه زیادی علیه افتخاری ایجاد کرد چرا که حتی هیات‌مدیره باشگاه را هم در جریان آن قرار نداده بود.

با این حال نتایج خوب استقلال که از بازی با صنعت نفت آبادان شروع شد، در بازی با السد و حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین پیروزی مقابل پرسپولیس در دربی هشتاد و چهارم به اوج رسید تا از فشار انتقادها از مدیرعامل باشگاه کاسته شود. درهمان مقطع گفته می‌شد بعد از حذف احتمالی از آسیا و شکست در دربی او برکنار می‌شود اما عملا این اتفاق رخ نداد تا برکناری مدیری که تیمش اوج گرفته توجیهی نداشته باشد. افتخاری که حالا باید استقلال را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند، درباره شرایط این تیم به خبرگزاری مهرگفت: «علیرضا منصوریان ترکیب تیم را تا حدودی عوض کرده و به ترکیب اصلی و دلخواهش دست یافته است. فکر می‌کنم این تیم با میانگین سنی پایین بتواند در مسابقات آینده هم نتایج بهتری کسب کند.» مدیرعامل باشگاه استقلال تاکید کرداین تیم اوج گرفته و شرایطش روزبه‌روز بهتر می‌شود: «شرایط تیم روز به روز به‌خاطر پوست انداختن و جوانگرایی بهتر می‌شود و اگر بتوانم مشکلات باشگاه را حل کنم، شرایط خوبی در انتظار استقلال خواهد بود.»

پاداش حمایت

اما شاید بتوان گفت او و منصوریان در نجات هم یربه‌یر شده و بی‌حسابند. درمقطع ابتدایی فصل که افتخاری به استقلال آمد این تیم اصلا شرایط خوبی نداشت. تیم منصوریان اگرچه هرازگاهی می‌برد، اما تعداد نتایج ضعیف به مراتب بیشتر بود. نکته‌ای که حتی دوآتشه ترین هوادارانش را هم از پشت او دور کرد و حمایت‌ها را با تردید مواجه ساخت. کیفیت فوتبال استقلال هرگز چنگی به دل نمی‌زد و اتفاقا همزمانی آن با درخشش پرسپولیسی‌ها و بازی روان و تهاجمی رقیب سنتی کار را برای سرمربی استقلال سخت کرده بود. در آن مقطع افتخاری هم به شدت برای برکناری سرمربی تیمش تحت فشار بود حتی برخی اعضای هیات‌مدیره هم فعالیت‌هایی را دراین زمینه انجام دادند و انتقادهای تندی را هم درمورد سرمربی تیم مطرح کردند. زمانی با صراحت گفته بود: «من منتظر جلسه هیات‌مدیره هستم تا ببینم سایر دوستان چه نظری دارند، اما به شخصه اعتقاد دارم که با این کادر فنی نمی‌توان انتظار هواداران را برآورد کرد و استقلال نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد.» این حرف‌های او با واکنش تند منصوریان هم مواجه شد: «در مورد آقای زمانی در چند روز آینده در جلسه‌ای صحبت خواهیم کرد و به حرف‌های ایشان رسیدگی می‌کنیم.

فکر می‌کنم آقای زمانی اشتباهی به هیات‌مدیره رفته است و باید به کادرفنی می‌پیوست. من به آقای جهانیان گفته بودم که او را به‌عنوان دستیار در کادرفنی من قرار دهند!» از همین رویارویی‌های رسانه‌ای مشخص بود که حفظ یا برکناری منصوریان حامیان جدی درمدیریت باشگاه دارد، اما افتخاری وسط این دعوا بیشتر به سمت سرمربی تیم گرایش پیدا کرد. تصمیمی که حداقل امروز و بعد از آن گاف تاریخی و ماجرای محرومیت فیفا باعث بقای او شده است. متوجه باشید که منصوریان انتخاب او نبود و پای حکمش را افشارزاده امضا کرد و در ایران این‌گونه معمول است که مدیران جدیدی که وارد باشگاه‌های بزرگ می‌شوند ترجیح می‌دهند گزینه خود را برسرکار آورند تا موفقیت احتمالی آینده را با مدیرقبل از خود شریک نباشند. اما افتخاری چنین نکرد و اتفاقا چند جلسه‌ای هم با حضور درتمرینات تیم و سخنرانی برای بازیکنان تمام قد از سرمربی تیم حمایت کرد.

همین حمایت‌ها بود که باعث شد بعد ازاعلام حکم فیفا منصوریان در گفت‌وگویی ویدئویی با سایت باشگاه پای مدیران سابق باشگاه راهم وسط بکشد و بخشی از آوار فاجعه را از روی شانه افتخاری برداشته و برسرایشان بریزد. منصوریان با آن مصاحبه و نتایج پس از آن عامل نجات مدیرخود شد. بی‌شک کسی بعد از محرومیت استقلال از نقل‌وانتقالات به وزیر ورزش خرده نمی‌گرفت که چرا مدیرعامل را برکنار کرده است چه بسا که این خواست از سوی هواداران در استادیوم هم شنیده شد، اما بعداز چهار برد۳ گله وپنج برد پیاپی قطعا دیگر دست وزیرهم به برکناری مدیرعامل نمی‌رود، چراکه ناکامی احتمالی بعداز آن و پاره شدن روند موفقیت‌آمیز تیم به حکم وزیر نسبت داده خواهد شد. آنها امروز باهم بی‌حساب هستند و آینده و نتایج استقلال درخصوص ادامه حیات این دو نفر در تیم آبی حکم خواهد داد.