حساسیت کاذب دربی و غرامت سنگینی که سرخابی‌ها می‎‌دهند

دنیای اقتصاد: همانطور که انتظار می‌رفت کاپیتان‌های جنجال‌ساز پرسپولیس و استقلال در دربی۸۴ با حکم محرومیت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مواجه شدند. این کمیته تنها ۲۴ساعت پس از پایان شهرآورد به جمع‌بندی رسید و آرای مربوط به این بازی را صادر کرد. غیر از جرائم مالی که یک منبع درآمد مهم برای فدراسیون است و در پایان این مسابقه هم برای هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در نظر گرفته شده، مسلما مهم‌ترین بخش آرا مربوط به احکام محرومیت جلال حسینی و مهدی رحمتی می‌شده است. به این ترتیب رحمتی دو جلسه از همراهی تیمش محروم شد و البته یک جلسه محرومیت تعلیقی به جا مانده او که مربوط به بازی پارسال با تراکتورسازی می‌شد دوباره به اجرا درآمد. غیر از این سه جلسه محرومیت، رحمتی یک جلسه هم به خاطر اخراج در دربی به شکل اتوماتیک‌وار از همراهی تیمش محروم شد تا نیمی از بازی‌های باقی‌مانده از لیگ شانزدهم را از دست بدهد! در آن سوی میدان هم جلال حسینی که پیش‌تر به خاطر اعتراضاتش در بازی با گسترش‌فولاد یک تذکر از کمیته انضباطی دریافت کرده بود، از سوی این نهاد به تحمل یک جلسه محرومیت محکوم شد؛ محرومیتی که در بازی پنج‌شنبه با سپاهان اعمال می‌شود و دست برانکو را حسابی لای پوست گردو خواهد گذاشت.

واکنش تند سرخابی‌ها

بعد از اعلام رای نهایی، هر دو بازیکن و برخی از مسوولان پرسپولیس و استقلال به صدور چنین احکامی اعتراض کردند. در این میان جلال حسینی مدعی شد بابت این موضوع شکایت خواهد کرد. او حتی تلویحا مدعی شد صدور این حکم، بخشی از سناریوی زمین زدن پرسپولیس است. به‌طور همزمان باشگاه پرسپولیس هم اعلام کرد موضوع را به‌طور چراغ خاموش دنبال خواهد کرد، هرچند با توجه به فاصله اندک باقی مانده تا بازی فردا بسیار بعید است کوشش آنها به جایی برسد. از اردوگاه استقلال، علیرضا منصوریان نیز این حکم را تند و بی‌رحمانه دانسته است. با این وجود رئیس کمیته انضباطی از حکمش دفاع می‌کند. حسن‌زاده که مدعی است تهدید هم شده، در این مورد به رادیو ورزش می‌گوید: «در فصل جاری سعی کردیم همه احکام را به محض دریافت گزارش صادر کنیم. با توجه به فشردگی مسابقات، اگر قرار است کسی را محروم کنیم نباید به گونه‌ای باشد که محرومیت او به تاخیر بیفتد که در بازی بعدی به میدان برود.

وقتی دو بازیکن بزرگ از دو تیم در گل سرسبد و حساس مسابقات لیگ با پوشش تلویزیونی وسیع بین‌المللی که قطعا تاثیرپذیری آن را بیشتر می‌کند، رفتاری را انجام می‌دهند باید قاطعانه و سریع حکم خود را صادر کنیم. شاید اگر همین رفتار را دو بازیکن از دو تیم شهرستانی در مسابقه‌ای که پخش مستقیم ندارد، انجام بدهند نیازی به عجله در صدور حکم و فکر کردن به الگوبرداری جوانان و تاثیرپذیری حکم در رسانه نباشد. این دو نفر در مقاطعی کاپیتان تیم ملی نیز بودند و رفتاری انجام می‌دهند که ما باید قاطعانه برخورد و حکم صادر کنیم و نگران این نیستیم که عده‌ای مخالف ما باشند و حتی تهدید کنند. از زمانی که حکم را صادر کردیم تهدیدهای بسیار زیادی شنیدم که اگر زمانی فرصت باشد اعلام خواهیم کرد.»

حسن‌زاده در ادامه به سخنان منصوریان هم واکنش نشان می‌دهد: «در آیین‌نامه انضباطی فیفا و ایران ذکر شده اگر داور در یک مسابقه کارت زرد و قرمز داد، کمیته انضباطی هم می‌تواند از یک تا ۶ جلسه بازیکن را محروم کند. وقتی یک سرمربی لیگ برتری آیین‌نامه را نمی‌داند، می‌گوید بازیکنی در زمین تخلف کرده و داور هم او را تنبیه کرده است، کمیته انضباطی در این میان چه کاره است؟ وقتی کسی از این نکته علمی در آیین‌نامه غفلت می‌کند ما با چه منطقی با او صحبت کنیم؟ مگر قاضی بعد از صدور رای مکلف است بیاید و به همه جواب بدهد؟ این رای ما بوده و در این ۶ سال نیز رسم بر این بوده که هر بار علیه قرمز و آبی حکم دادیم تهدید شدیم.»

هزینه هنگفت سرخابی‌ها

به نظر می‌رسد حساسیت بسیار زیاد و خارج از حد نرمال دربی در ایران همیشه باعث می‌شود پرسپولیس و استقلال هزینه‌های گزافی به خاطر این مسابقه بپردازند. در حال حاضر استقلال که فاتح شیرین‌کام دربی است، باید چهار بازی بدون کاپیتانش به مصاف رقبا برود. بعد از نوع برخوردی که منصوریان با حسین حسینی داشت، معلوم نیست که گلر ذخیره استقلال بتواند در بازگشت به قفس توری این تیم عملکرد مناسبی ارائه بدهد. این در حالی است که آبی‌ها به شدت به کسب سهمیه آسیایی امیدوار شده‌اند و این هفته هم باید در اصفهان با رقیب اصلی‌شان یعنی ذوب‌آهن مصاف بدهند. به‌طور قطع اگر پای دربی وسط نبود، رحمتی چنین حرکاتی از خودش نشان نمی‌داد و اینطور محروم نمی‌شد.

آن طرف هم پرسپولیس در حالی روز پنج‌شنبه باید در تهران به مصاف سپاهان برود که سه بازیکن اصلی‌اش را در فاز دفاعی در اختیار ندارد. جلال حسینی، محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا غایبان این تیم خواهند بود که هر سه نفر هم به‌خاطر دربی این بازی را از دست داده‌اند. جلال حسینی که اصلا مقابل استقلال تخلف کرد و محروم شد، محمد انصاری از هواداران استقلال سنگ خورد و آسیب دید، کمال کامیابی‌نیا هم بعد از آنکه مقابل تراکتورسازی کارت گرفت و فهمید دربی را از دست داده، از شدت عصبانیت چنان به داور اعتراض کرد که کارت قرمز هم گرفت و دو جلسه محروم شد! شاید اگر دو تیم و هواداران‌شان نگاه ساده‌تری به دربی داشته باشند و اینقدر سخت نگیرند، چنین هزینه‌های سنگینی به سرخابی‌ها تحمیل نشود و سودش را رقبا نبرند.