از لوزانو بهتر است

هیات رئیسه فدراسیون والیبال در جلسه خود برنامه‌های استویچف و کولاکوویچ را بررسی کردند و در نهایت تصمیم به جذب مربی مونته‌نگرویی گرفتند. به این ترتیب کولاکوویچ برای ۴ سال مربی تیم‌ملی والیبال ایران شد. سرپرست فدراسیون والیبال فرآیند انتخاب کولاکوویچ را تشریح کرد. محمدرضا داورزنی پس از این انتخاب گفت: «جلسه مفصل و سه ساعته‌ای را برگزار کردیم و پس از آن تصمیم گرفتیم. براساس برنامه ۴ ساله و بررسی گزینه‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که کولاکوویچ را به‌عنوان سرمربی در راس کار قرار دهیم. پروژه ۲ به علاوه ۲ به شکلی طراحی شده که تا المپیک ۲۰۲۰ بتوانیم تیم‌ملی قدرتمندی را بسازیم. گزینه‌های اصلی ما استویچف و کولاکوویچ بودند.»

داورزنی درباره علت رد استویچف گفت: «با توجه به اینکه استویچف برنامه‌ای ارائه داده بود که در نظرداشت مدیریت تیم را از دور برعهده بگیرد و سال ۲۰۱۸ در راس کادر قرار بگیرد، ما به این نتیجه رسیدیم که از بین این مربیان کولاکوویچ را انتخاب کنیم. ما برنامه‌ای را انتخاب کردیم که به‌عنوان یک مدل روز می‌تواند ما را به موفقیت برساند. در همین راستا برای آمادگی بازیکنان و قرار گرفتن در میان بهترین‌های جهان تا سال ۲۰۱۸ تحت پروژه ۲‌به علاوه ۲ با کولاکوویچ همکاری می‌کنیم و پس از ارزیابی عملکرد دوطرفه تصمیم می‌گیریم که بعد از سال ۲۰۲۰ همکاری ادامه داشته باشد یا نه.» سرپرست فدراسیون والیبال قرار گرفتن در بین بزرگان والیبال جهان را از این مربی می‌خواهد: «پروژه ۴ ساله برنامه مدونی است که در صورت اجرا شدن درست آن می‌تواند ما را به موفقیت و قرار گرفتن در تیم‌های مدعی جهان برساند. البته ما ادعای حضور در بین ۴ تیم برتر جهان را داریم و به همین بهانه می‌خواهیم با پروژه ۲ به علاوه ۲ در بین قدرت‌های جهان قرار بگیریم و برای این امر باید بتوانیم با ۴ تیم اول جهان رقابت و خواسته‌ مردم را برآورده کنیم. براساس نتایجی که او در تیم‌های باشگاهی و تیم‌ملی صربستان در ۱۰ سال گذشته کسب کرده است به این جمع‌بندی رسیدیم که او را انتخاب کنیم.» اودر پایان در مورد دستیاران کولاکوویچ نیزگفت: «دستیاران او از بین مربیان خارجی و ایرانی انتخاب می‌شوند.»

دبیر فدراسیون والیبال نیز پس از معرفی سرمربی جدید تیم‌ملی اطمینان می‌دهد وی از مربی قبلی بهتر است. محمود افشاردوست در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «روند اقدامات ما برای این تغییرات یک هفته بعد از المپیک ریو آغاز شد و با بررسی‌های جامع به این نتیجه رسیدیم که باید سرمربی تیم‌ملی را تغییر دهیم. در این راستا مذاکرات و رایزنی‌ها با مربیان و گزینه‌های تراز اول جهان شروع شد که این مربیان در وهله اول باید از کارنامه قوی برخوردار می‌بودند. استویچف قصد داشت به‌عنوان مدیر پروژه تا دو سال در والیبال ایران فعالیت کند و سپس با رسیدن به استانداردهای مورد نظرش به‌عنوان سرمربی معرفی شود که ما به توافق نرسیدیم.» وی با مقایسه کولاکوویچ با «لوزانو» گفت: «اولین برتری کولاکوویچ نسبت به لوزانو برقراری ارتباط بهتر با بازیکنان از لحاظ زبان انگلیسی و همچنین ایجاد انگیزه است. ما در زمان لوزانو به وضوح شاهد این مشکل بودیم و ارتباط لازم و مطلوب بین وی و بازیکنان به‌دست نیامد. کولاکوویچ از این شرایط از لوزانو بهتر است.»