سلطنت بر دنیای رکوردها

دنیای اقتصاد: مسابقات هفته بیستم لیگ برتر با پیروزی پرگل پرسپولیس برابر تراکتورسازی به پایان رسید. این مسابقه به دلیل شرایط خاص دو تیم در جدول، از مدت‌ها قبل به «فینال لیگ» ملقب شده بود، اما در آستانه برگزاری آن اتفاقاتی رخ داد که به هر دو تیم لطمه زد. در اردوگاه تراکتورسازی انتشار خبر محرومیت این تیم از جذب بازیکن در پنجره زمستانی یک شوک بزرگ به وجود آورد. اردوی پرسپولیس هم در آخرین ساعات پیش از مسابقه تحت‌تاثیر اظهارنظر غیرمنتظره کارلوس کی‌روش پیرامون عدم دعوت از بازیکنان این باشگاه به اردوی تیم‌ملی قرار گرفت. به این ترتیب بازیکنان هر دو تیم با وضع روحی نه‌چندان ایده‌آل برابر هم صف کشیدند، اما آنچه یخ آنها را شکست، استقبال غیرمنتظره و بسیار چشمگیر هواداران از این بازی بود.

در شرایطی که مسابقه از ساعت سه بعدازظهر یک روز غیرتعطیل و سرد زمستانی آغاز می‌شد، تقریبا همه صندلی‌های ورزشگاه آزادی پر شد؛ البته غیر از جایگاه‌هایی که از سوی نیروی انتظامی به‌عنوان حائل بین محل استقرار پرسپولیسی‌ها و هواداران تراکتورسازی خالی مانده بود. عصر یکشنبه در بخش‌های زیادی از استادیوم آزادی حتی راه‌پله‌ها هم مملو از جمعیت بود تا روشن شود این مسابقه چه حساسیت بالایی دارد. تنها ۸۷ثانیه بعد از سوت آغاز این دیدار، مهدی طارمی گل مهمی را به ثمر رساند که شیرازه تراکتور بحران‌زده را از هم پاشید. در ادامه گل دوم هم به وسیله رامین رضاییان به ثمر رسید. سرخپوشان در وقت دوم نیز توسط وحید امیری گل سوم را زدند تا فینال لیگ را به شکلی مقتدرانه به سود خودشان به پایان ببرند. با این نتیجه، فاصله سرخ‌های تهرانی و تبریزی در جدول رده‌بندی به ۹امتیاز افزایش پیدا کرد تا شاید قهرمانی پرسپولیس از همیشه در دسترس‌تر به نظر برسد.

آمار و ارقام عجیب و غریب

علی پروین می‌گوید این پرسپولیس او را یاد تیم دهه شصت می‌اندازد، اما برخی دیگر هم هستند که این تیم را بهترین پرسپولیس بعد از انقلاب لقب می‌دهند. شاید آنچه تیم برانکو را از پرسپولیس مقتدر دهه‌های شصت و هفتاد تمییز می‌دهد، حرفه‌ای شدن فوتبال ایران باشد. آن زمان غیر از پرسپولیس و استقلال به ندرت می‌شد تیم پرستاره دیگری را سراغ گرفت، اما حالا شرایط فرق کرده و سرخابی‌ها برای جذب یک ستاره معمولی هم ناچارند با ۱۰تیم مدعی شهرستانی رقابت کنند. در چنین شرایطی، اینکه پرسپولیس بتواند در فاصله ۱۰هفته به پایان لیگ با ۹امتیاز اختلاف بر صدر جدول تکیه بزند و رقیب مستقیمش را در بازی رودررو با سه گل اختلاف شکست بدهد، چیزی فراتر از رویاست. پرسپولیس برانکو اما غیرممکن‌ها را ممکن کرده است . این تیم ۶بازی آخرش را برده و در ۸مسابقه از ۹مسابقه اخیرش با پیروزی میدان را ترک کرده است.

ثلث دوم لیگ در حالی به پایان رسیده که پرسپولیس با کسب ۴۷امتیاز، به‌طور متوسط از هر بازی «۳۵/ ۲» امتیاز به دست آورده است. این در حالی است که پارسال استقلال خوزستان تا پایان هفته بیستم فقط با ۳۷امتیاز در صدر جدول رده‌بندی بود و ۱۰امتیاز کمتر از پرسپولیس امروز داشت. به علاوه تیم برانکو امسال گل هم نمی‌خورد. آنها در ۲۰بازی فقط پنج گل دریافت کرده‌اند که باورکردنی نیست. سرخپوشان با به ثمر رساندن ۲۸گل در این ۲۰بازی، در یک قدمی کسب عنوان برترین خط حمله لیگ قرار دارند؛ امتیازی که هم‌اکنون در اختیار استقلال و تیم جوان شده منصوریان است.

ضدحال زمستانی

ده‌ها هزار هوادار پرسپولیس در حالی روز یکشنبه ورزشگاه آزادی را ترک می‌کردند که در کنار شعف بزرگ ناشی از نزدیک شدن به‌عنوان قهرمانی، یک ناراحتی مشترک هم گریبان همه آنها را گرفته بود؛ اینکه کمال کامیابی‌نیا در آخرین دقایق مسابقه با تراکتورسازی کارت زرد گرفت و داربی یکشنبه بعد را از دست داد. این درست همان سناریویی بود که پیش از داربی برگشت سال گذشته هم اتفاق افتاد، اما آن زمان سرخ‌ها احمد نوراللهی را در اختیار داشتند که چیزی از کمال کم نداشت. حالا اما غیبت کامیابی‌نیا در روزهایی که پرسپولیس هافبک دفاعی مطمئن دیگری در اختیار ندارد، می‌تواند تردیدآفرین باشد.

سرخ‌ها البته ساعاتی بعد از بازی با تراکتور، شهاب کرمی را جذب کردند؛ اما از روزگار خوش این بازیکن در فولاد لیگ سیزدهم، مدت‌های مدیدی گذشته. او در دو سال گذشته برای گذراندن خدمت سربازی‌اش در ملوان توپ زده و کیفیت فعلی‌اش به شکل قطعی روشن نیست. با این حال حتی اگر او خوب هم باشد، بعید است برانکو با توجه به اصراری که روی حضور بازیکنان در تمرینات گروهی دارد، بلافاصله کرمی را در داربی تهران فیکس کند. این روزها از نفرات دیگری مثل فرشاد احمدزاده، حسین ماهینی و پل یانسکی هم به‌عنوان گزینه احتمالی جانشینی کامیابی‌نیا یاد می‌شود، اما مساله اینجاست که برانکو نشان داده استعداد زیادی در غافلگیر کردن مخاطبانش در چنین مواردی دارد.