پاداش مبارزه!

دنیای اقتصاد: یکی از داستان‌های عجیب فوتبال ایران در لیگ شانزدهم، ماجرای پرسپولیسی شدن ساسان انصاری بود. ستاره فصل گذشته فولاد خوزستان ابتدای لیگ امسال پیراهن پرسپولیس را پوشید و به شیوه‌های مختلف ذوق‌زدگی‌اش از این مساله را ابراز کرد. ساسان بلافاصله بعد از عقد قراردادش رو به دوربین عکاس‌ها عدد «شش» را نشان داد و پس از آن تصویری از کودکی خودش با پیراهن پرسپولیس را در فضای مجازی به انتشار رساند. با این همه اما، تب تند انصاری خیلی زود سرد شد. از همان دو بازی اول که فرصت حضور در میدان به این بازیکن نرسید، زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی او از پرسپولیس به گوش رسید؛ شایعاتی که هر روز پررنگ‌تر شد. کار به جایی رسید که برانکو در مسابقات سوم و چهارم ساسان را برای دقایقی به میدان فرستاد تا شاید این بازیکن را دلگرم و امیدوار کند، اما انصاری تصمیمش را گرفته بود. او تنها ۲۰روز بعد از شروع مسابقات ساکش را جمع کرد به فولاد برگشت تا یک بار دیگر در جایگاه سال قبل و سال‌های قبل‌ترش قرار بگیرد. از قضا ساسان در بازگشت به فولاد خیلی هم توفانی شروع کرد و در همان ۱۰بازی اول ۱۲گل زد، اما طبیعی بود بعد از فروکش کردن احساسات و هیجان اولیه، روند کاری او هم عادی شود. حالا به همان روزها رسیده‌ایم؛ پنج هفته است که ساسان گل نمی‌زند و پنج هفته است که تیم سابق او پرسپولیس، پشت‌سر هم پیروز می‌شود!

گنجایشی که ایجاد نشد

حرف بر سر این نیست که ساسان انصاری بازیکن کوچکی است یا فولاد باشگاه بزرگی نیست، همان‌طور که با وجود شرایط ایده‌آل امروز پرسپولیس، کماکان هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که سرخپوشان قهرمان لیگ شانزدهم خواهند شد. تمام مطلب حول این محور است که چرا وقتی انصاری تصمیم گرفت به مرحله جدیدی از زندگی حرفه‌ای‌اش ورود کند، گنجایش روحی‌اش را افزایش نداد تا فقط با چهار هفته نیمکت‌نشینی از میدان به در نشود؟ آیا او انتطار داشت از همان روز اول در پرسپولیس هم مثل فولاد «آقایی» کند و به یک شاه‌مهره تبدیل شود؟ آیا رسم جنگیدن و ستاره شدن در تیم‌های بزرگ همین است؟ ساسان انصاری در یک انتخاب تاریخی، تصمیم گرفت به جای آنکه بازیکن متوسط یک تیم بزرگ باشد، به خانه برگردد و دوباره تبدیل به بازیکن بزرگ یک تیم متوسط بشود. او نشان داد سقف فوتبالی‌اش جایی حوالی باشگاه محترم فولاد است؛ آنجا که می‌تواند یک قدم جلوتر از همه بازیکنان بایستد و از کناره‌گیری تیمش از لیگ برتر سخن بگوید!

آن‌که ماند، آن‌که رفت

ساسان انصاری امروز می‌تواند به یکی مثل صادق محرمی نگاه کند؛ بازیکنی که یک نیم‌فصل فقط تمرین کرد تا حالا برای سومین مسابقه متوالی در ترکیب ثابت سرخ‌ها به میدان برود و چشم‌ها را خیره کند. او مزد بردباری‌اش را گرفت و همین شنبه گذشته توانست دوشادوش ستاره‌های اسمی پرسپولیس در شادی ایسلندی شرکت کند؛ درست در همان لحظاتی که ساسان در اهواز به خونخواهی یک پنالتی غلط، در میکس‌زون معرکه گرفته بود!