نبرد خوب و خوب‌تر!

دنیای اقتصاد: سناریوی لیگ شانزدهم تا اینجا برای پرسپولیس به بهترین شکل ممکن پیش رفته است. در پایان هفته نوزدهم، سرخپوشان با کسب ۴۴امتیاز بر صدر جدول رده‌بندی تکیه زده‌اند. این یعنی نه‌تنها آنها رکورد بهترین نتیجه‌گیری در تاریخ لیگ برتر در این مقطع را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و حتی از تیم مقتدر افشین قطبی در لیگ هفتم هم بهتر نتیجه گرفته‌اند، بلکه با ایجاد فاصله شش امتیازی نسبت به تیم دوم جدول یعنی تراکتورسازی، در وضعیت خوبی برای کسب عنوان قهرمانی قرار گرفته‌اند. البته واضح است که بخش زیادی از سرنوشت فاتح جام این فصل را بازی هفته آینده پرسپولیس و تراکتورسازی مشخص خواهد کرد. در حقیقت اگر شاگردان برانکو بتوانند از دو بازی متوالی برابر تراکتور و استقلال به سلامت عبور کنند، آنگاه خیلی دشوار خواهد بود که این تیم را قهرمان لیگ شانزدهم ندانیم.

تراکتور؛ عالی اما ناکافی!

در حال حاضر تراکتورسازی نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس در جدول است. این تیم تا اینجای رقابت‌ها از ۱۹بازی ۳۸امتیاز گرفته است که میانگین کسب دو امتیاز از هر مسابقه را نشان می‌دهد. در حالت عادی این نتایج باید برای قهرمانی یک تیم کافی باشد. فصل گذشته استقلال خوزستان با ۵۷امتیاز از ۳۰بازی قهرمان شد که نشان می‌دهد معدل امتیازگیری این تیم به دو امتیاز در هر بازی هم نمی‌رسیده. با این وجود تراکتور در حالی که چنین بیلان فوق‌العاده‌ای را در لیگ شانزدهم به نام خودش به ثبت رسانده، امروز در صدر جدول نیست و حتی فاصله قابل‌توجهی با صدر دارد. این مساله بیش از هر چیز دیگری ناشی از حضور قدرتمندانه و فوق‌تصور پرسپولیس در مسابقات این فصل است؛ تیمی که بسیار سخت گل می‌خورد و با مهارت در کسب امتیاز در مسابقات خارج از خانه، تخت‌گاز به سمت قهرمانی در حرکت است.

هر چهار بازی، یک گل خورده

آمار خط دفاعی پرسپولیس در لیگ شانزدهم بسیار عالی بوده و اصلا همین عملکرد درخشان باعث صدرنشینی مقتدرانه این تیم شده است. سرخپوشان در ۱۹بازی ابتدایی این فصل تنها پنج گل دریافت کرده‌اند که واقعا باورکردنی نیست. این موضوع به‌ویژه از آن جهت عجیب است که سرخ‌ها فصل گذشته در بحث دفاعی با اشکالات بسیار بزرگی مواجه بودند و در انتهای مسابقات جام را به خاطر تفاضل گل از دست دادند. کافی است بدانید پرسپولیس تا پایان هفته نوزدهم فصل قبل ۲۲گل دریافت کرده بود، اما حالا در مقطع مشابه از لیگ شانزدهم، ۱۷گل کمتر خورده است! به نظر می‌رسد حضور عناصر دفاعی جدید مثل جلال حسینی، حسین ماهینی و البته علیرضا بیرانوند در این تیم، نقش بسیار مهمی در موفقیت امسال سرخ‌ها داشته است. در حال حاضر پنج بازیکنی که موفق به گشودن دروازه پرسپولیس شده‌اند، کاملا از دیگران متمایز هستند و تلاش بقیه مهاجمان برای افزودن اسم خودشان به این لیست همچنان ادامه دارد.

عبدالله ناصری از فولاد، احسان حاج‌صفی از سپاهان، رحیم ذهیوی از استقلال خوزستان، محسن یوسفی از پدیده و احسان پهلوان از ذوب‌آهن، پنج بازیکنی هستند که امسال به پرسپولیس گل زده‌اند. سرخپوشان تا اینجای کار در ۱۴بازی کلین‌شیت کرده‌اند که آماری باورنکردنی است. پرسپولیس در نیم‌فصل دوم هنوز گل نخورده و اگر آنها بتوانند این آمار را در دو بازی آینده برابر تراکتورسازی و استقلال هم حفظ کنند، دو گام بسیار بلند دیگر به سمت قهرمانی بر خواهند داشت. مطمئنا تفاضل گل مثبت۲۰ امروز پرسپولیس، بیش از هر چیز دیگری مرهون همین ساختار دفاعی است؛ نقطه قوتی که فرصت‌سوزی‌های فراوان مهاجمان را هم جبران کرده است. اوضاع در این زمینه چنان است که این تیم در بازی آخرش با صبا بدون جلال حسینی و در حضور پل یانسکی هم موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد. پرسپولیس در این فصل تقریبا هر چهار بازی یک گل خورده است. آماری که اگر فرض کنیم تا پایان فصل حفظ شود، می‌تواند این تیم را با چیزی حدود ۸گل خورده به سمت جام قهرمانی رهنمون کند.

اشکالاتی که باید رفع شود

برای پرسپولیس اما همه چیز همین‌قدر امن و آرام نیست. واقعیت آن است که آنها بعد از جدایی احمد نوراللهی هنوز نتوانسته‌اند یک جانشین برای او در پست هافبک دفاعی پیدا کنند. اگر همین هفته کمال کامیابی‌نیا کارت زرد سوم را بگیرد و محروم شود، سرخ‌ها نمی‌دانند به جای او باید از چه بازیکنی استفاده کنند؟ به علاوه در مورد قلب خط دفاعی هم همین مشکل وجود دارد و جلال حسینی و محمد انصاری جانشین‌های مطمئن ندارند. در حال حاضر مذاکرات برای جذب سعد ناطق، مدافع عراقی که قابلیت بازی در پست هافبک دفاعی را هم دارد در جریان است، اما اگر کار جذب او هم مثل شایان مصلح به مشکل بخورد، پرسپولیس در ادامه فصل گرفتاری زیادی خواهد داشت. توجه داشته باشید که مسابقات مهم و سنگین لیگ قهرمانان آسیا هنوز برای سرخپوشان شروع نشده و آنها ملزم به تقویت خط دفاعی‌شان هستند.