استقلال چگونه نقره‌داغ شد؟

دنیای اقتصاد: شوک بزرگ به فوتبال ایران؛ استقلال از پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستان محروم شد! این خبری بود که صبح سه‌شنبه مثل زلزله محافل رسانه‌ای را تکان داد. در شرایطی که آبی‌ها بعد از تکاپوی فراوان به زحمت موفق شده بودند سرور جباروف و آندرانیک تیموریان را برای نیم‌فصل دوم به خدمت بگیرند و همزمان برای بازگرداندن سجاد شهباززاده هم تلاش می‌کردند، دیروز خبر رسید این باشگاه در فصل زمستان اجازه جذب هیچ بازیکنی را نخواهد داشت! دلیل این مساله، بدهی آبی‌ها به عادل شیحی، بازیکن فصل گذشته‌شان عنوان شده؛ بدهی قابل‌توجهی که گفته می‌شد پرداخت شده، اما حالا باشگاه استقلال را با چنین مشکل بزرگی مواجه کرده است. محرومیت از نقل‌وانتقالات از آن دسته جرایم «شیک» فیفا بود که قبلا در مورد باشگاه‌های اروپایی و حتی بارسا و رئال مادرید اعمال شده بود، اما در ایران برای اولین بار است که چنین مساله‌ای مطرح می‌شود.

داستان چه بود؟

باشگاه استقلال به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی بازیکنان خارجی خود از سوی فیفا با جریمه ممنوعیت از فعالیت در بازار زمستانی رو به رو شد؛ این خبری بود که سایت ورزش‌سه منتشر کرد و در تکمیل آن نوشت: این تصمیم از سوی کمیته حل اختلاف فیفا به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی عادل شیحی، بازیکن آلمانی این تیم در فصل گذشته اتخاذ شد و مدیران استقلال زمانی که تصمیم داشتند کارت آی‌تی‌سی سرور جباروف را دریافت کنند، از این موضوع مطلع شدند که در این پنجره نقل‌وانتقالات اجازه اضافه کردن هیچ بازیکنی را به لیست خود ندارند. باشگاه استقلال به دلیل مشکلات مالی چند روز بعد از مهلت مقرر بدهی این بازیکن را پرداخت کرد که این تاخیر در پرداخت باعث شد آبی‌های تهرانی از سوی فیفا با این جریمه سنگین رو به رو شوند. حالا علیرضا منصوریان در آستانه بازی‌های حساس لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا اجازه استفاده از خریدهای جدید خود را ندارد و این اتفاق و کم‌کاری مدیران استقلال بعد از قضیه لیست آسیایی این تیم یکی از بزرگ‌ترین مسائل مدیریتی این تیم به حساب می‌آید که در دوران مدیریت رضا افتخاری ثبت شده است. همچنین لازم به ذکر است این حکم از سوی کمیته حل اختلاف فیفا قطعی است و آبی‌های تهرانی نمی‌توانند از بازیکنان جدید خود مانند آندرانیک تیموریان، سرور جباروف و روزبه چشمی در لیگ برتر و آسیا استفاده کنند.

روزنه امید هست؟

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان می‌گوید استقلال در صورتی که تا پایان مهلت نقل‌وانتقالات رضایت شاکیانش را جلب کند، می‌تواند قرارداد بازیکنان جدیدش را به ثبت برساند. هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره صدور حکم فیفا مبنی بر محرومیت باشگاه استقلال از حضور در نقل‌وانتقالات زمستانی به خاطر عدم پرداخت بدهی‌هایش گفت: «یکی از تنبیهاتی که فیفا در آیین‌نامه انضباطی‌اش برای تیم‌ها در نظر گرفته، محرومیت از نقل‌وانتقالات است. فیفا تاکنون این محرومیت را برای برخی از بزرگ‌ترین تیم‌های جهان هم اعمال کرده است. عدم پرداخت بدهی چند بازیکن در شورای حل اختلاف فیفا بررسی می‌شود و پرونده آنان طبق روال به کمیته انضباطی می‌رود. تنبیه تیم‌ها بابت عدم پرداخت بدهی بازیکنانش به چند شکل انجام می‌شود که بدترین آنها کسر امتیاز و ملایم‌ترین آنها محرومیت از حضور در نقل‌وانتقالات است. کسر امتیاز بارها از سوی فیفا در فوتبال ایران اعمال شده اما محرومیت از حضور در نقل‌وانتقالات برای اولین بار است که برای یک تیم ایرانی صادر می‌شود.»

نصیرزاده درباره احتمال بخشش و برداشته شدن این محرومیت هم توضیح می‌دهد: «در صورتی که باشگاه استقلال بتواند رضایت شاکیانش را جلب کند و آنها به‌صورت کتبی به فیفا اعلام کنند که شکایتی از این تیم ندارند، این محرومیت می‌تواند به‌طور خودکار برداشته ‌شود. در رای صادر شده از سوی فیفا، فاصله زمانی شرط است. اگر اعلام رضایت شاکیان پس از پایان زمان نقل‌وانتقالات نیم‌فصل ایران باشد، هیچ فایده‌ای ندارد، چون زمان نقل‌وانتقالات تمامی کشورها پیش از اعلام رسمی، به اطلاع فیفا رسانده می‌شود. فیفا از زمان نقل‌وانتقالات ما خبر دارد و استقلال باید تلاش کند که پیش از پایان زمان نقل‌وانتقالات نیم‌فصل، رضایت شاکیانش را جلب کند.» در عین حال «ایسنا» هم از تلاش این باشگاه برای حل مشکل خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد: «بنا به گفته اطرافیان باشگاه استقلال آنها امیدوار هستند تا بتوانند از فیفا در مورد این محکومیت تخفیف بگیرند و در نهایت بتوانند از تیموریان و جباروف در تیم‌شان استفاده کنند.

باشگاه استقلال با کمک وکیل ایتالیایی به دنبال حل محرومیتش از پنجره نقل و انتقالاتی است. این باشگاه با وجود اینکه الشباب، رئال مادرید و بارسلونا پیش‌تر از سوی فیفا در پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم شده‌اند، امیدوار است بتواند رای آنها را برگرداند. استقلالی‌ها طی نامه‌ای که به فیفا ارسال خواهند کرد از استدلال تحریم‌ها علیه ایران استفاده می‌کنند و امیدوار هستند با تمسک به این استدلال با نگاه اغماضی فیفا روبه‌رو شوند. به این معنا که فیفا اجازه بازی کردن تیموریان، جباروف و چشمی را بدهد ولی استقلالی‌ها حق جذب بازیکن دیگری را نداشته باشند. در این میان استقلالی‌ها از اسدی دبیرکل فدراسیون هم خواسته‌اند در این زمینه همکاری کند و طی نامه‌ای به کمیته حل اختلاف فیفا موجبات حل مساله را فراهم کنند. آبی‌ها امیدوارند این مساله را حل کنند هرچند که اطرفیان این باشگاه هم شانس نهایتا ۱۰درصدی برای حل مشکل را برای این باشگاه قائل هستند.»

عدم پاسخگویی مدیران باشگاه

پس از رسانه‌ای شدن حکم محرومیت استقلال، مسوولان باشگاه کمتر حاضر به پاسخگویی درباره این موضوع شده‌اند. در این میان اما محسن بزرگی معاون حقوقی باشگاه استقلال واکنشی عجیب نسبت به این موضوع داشته است. بزرگی گفته: «درخصوص محرومیت استقلال از نقل‌وانتقالات بین‌المللی چیزی به این باشگاه اعلام نشده است.» ادعایی که به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های مانوسی‌فر، مشاور بین‌الملل باشگاه فرار از پاسخگویی به افکار عمومی و هواداران این باشگاه است. مانوسی‌فر این موضوع را تایید کرده و می‌گوید این اتفاق به دلیل پرداخت نشدن به موقع مطالبات شیحی رخ داده است. در حکم کمیته حل اختلاف فیفا که تاریخ صدور آن به حدود ۴۵ روز پیش باز می‌گردد، جریمه عدم پرداخت معوقات شیحی که محرومیت از فعالیت در بازار نقل‌وانتقالات است ذکر شده اما مدیران استقلال که با تاخیر در پرداخت معوقات مسبب این اتفاق بودند فعلا ترجیح داده‌اند تا سیاست فرار از مسوولیت را انتخاب کنند.

در کمین پرسپولیس؟

امروز استقلال نقره‌داغ شده و دستش لای پوست گردو مانده، فردا هم بعید نیست مشابه این اتفاق برای پرسپولیس رخ بدهد؛ باشگاهی که آن هم طلبکاران خارجی پرشماری دارد و همین حالا در پرونده طلب نجومی ژوزه، کارد به استخوانش رسیده است. آنچه مسلم است اینکه فیفا مثل فدراسیون فوتبال ایران نیست که همه چیز را به شوخی بگیرد. اینجا هم سال‌هاست که فدراسیون در مقام ادعا می‌گوید اجازه جذب بازیکن را به باشگاه‌های بدهکار نمی‌دهد، اما در عمل همه چیز با پادرمیانی حل می‌شود. فیفا اما «ریش‌سفیدی» را نمی‌فهمد!

اطلاعیه باشگاه

باشگاه استقلال با صدور اطلاعیه‌ای روی خروجی سایت خود پیرامون اتفاقات مربوط به محرومیت این باشگاه از فصل نقل‌وانتقالات توضیحاتی را ارائه کرد. در بخشی از آن علت این اتفاق بدهی‌های گذشته ذکر شده است: باشگاه استقلال به واسطه شکایات بازیکنان قبلی خود در سالیان گذشته همواره با نامه‌های تهدید آمیز فیفا مبنی بر کسر امتیاز یا منع جذب بازیکنان داخلی و خارجی مواجه بوده است. در مورد موضوع فعلی هم باشگاه استقلال طلب ۴۷ هزار دلاری عادل شیحی را پرداخت کرده اما به واسطه مشکلات انتقال پول از تهران به آلمان از طریق سیستم مالی و بانکی عادی، این باشگاه پیشنهاد داد این پول تسلیم سفارت آلمان در تهران شود که وکیل آلمانی شیحی با این مساله مخالفت کرد. براساس اعلام فیفا، روز ۱۳ دسامبر هم به‌عنوان آخرین فرصت برای پرداخت این پول اعلام شد. باشگاه استقلال نیز به دلیل مشکل نقل‌وانتقالات پول از طریق صرافی مجاز اقدام به انتقال پول کرد؛ البته به‌دلیل تعطیلات سال جدید میلادی، این مبلغ با تاخیر به مقصد رسید که تاییدیه دریافت آن هم توسط وکیل عادل شیحی به فیفا رسیده است. یکی از مواردی که در این حکم فیفا اثر زیادی داشته، تعدد بازیکنان خارجی بوده که طی سال‌های اخیر از استقلال به فیفا شکایت کرده‌اند.