سروش شادی سرخ

دنیای اقتصاد: هفته نخست از دور برگشت مسابقات لیگ شانزدهم دیروز با برگزاری بازی پرسپولیس و سایپا به پایان رسید؛ نبردی که در یک بعدازظهر سرد جمعه، بیش از ۵۰ هزار هوادار را روی سکوها کشاند و راضی به خانه برگرداند. پرسپولیس که در کنار تراکتورسازی جدی‌ترین مدعی کسب عنوان قهرمانی به‌شمار می‌رود، همچون تیم تبریزی نخستین بازی نیم‌فصل دوم را با برد پشت‌سر گذاشت. از قضا آنها هم مثل تراکتور بازی را به سختی و با نتیجه یک بر صفر بردند، اما این وسط یک تفاوت بزرگ بین دو تیم وجود داشت؛ اینکه تراکتور به اعتراف خود امیر قلعه‌نویی «ناعادلانه» سه امتیاز را کسب کرد و در روزی برنده شد که استقلال خوزستان برای کسب پیروزی سزاوارتر بود، اما پرسپولیس در روزی که تیم برتر میدان بود به حقش رسید. سرخپوشان که در دومین دقیقه از نیمه دوم به گل رسیدند، در ادامه به خوبی نبض بازی را در اختیار گرفتند، اما سایپا روی یک ضدحمله این تیم را غافلگیر کرد. پاس بلند غلامرضا رضایی به جعفری و اشتباه بزرگ محمد انصاری در دفع توپ باعث شد فرشاد احمدزاده برای جلوگیری از به ثمر رسیدن گل مرتکب خطا شود و کارت قرمز مستقیم دریافت کند. ارزش کار پرسپولیس همین جا مشخص می‌شود؛ جایی که این تیم چیزی حدود ۴۰ دقیقه با یک بازیکن کمتر بازی کرد، اما تقریبا هیچ فرصت گلی به حریف نداد. پرسپولیس با این برد ۳۵ امتیازی شد و یک بار دیگر با دو امتیاز اختلاف به صدر جدول مسابقات برگشت.

سروش شادی

این بازی اما یک نکته ویژه هم داشت که مربوط به اولین حضور سروش رفیعی در ترکیب سرخپوشان می‌شد. بازیکنی که بین دو نیم‌فصل با سروصدای فراوان به جمع قرمزهای پایتخت پیوسته بود، بلافاصله از سوی برانکو در ترکیب اصلی قرار گرفت تا محک بخورد. او در روزی که فشار نگاه میلیون‌ها هوادار بر رویش سنگینی می‌کرد، نمایش نسبتا خوبی ارائه داد و بارها تکنیک فردی‌اش را به رخ کشید. سروش در پست وینگر چپ، جایی بازی کرد که معمولا امید عالیشاه به میدان می‌رفت. حضور او در این منطقه باعث شد بخشی از تمرکز سیستم دفاعی سایپایی‌ها صرف او شود و محسن مسلمان آزادتر از هر زمان دیگری برای تیمش بازی‌سازی کند. البته محسن و سروش در طول بازی پست‌شان را دائما عوض می‌کردند. مسلمان در این بازی پاس تنها گل تیمش را داد و چند بار هم فرصت شوت‌زنی پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد حضور رفیعی در پرسپولیس از این نظر به نفع مسلمان است و او آزادی عمل بیشتری برای انجام بازی خلاقانه پیدا می‌کند. این در حالی است که خیلی‌ها حدس می‌زدند پرسپولیسی شدن رفیعی، یک تهدید برای مسلمان باشد. حالا پلی‌میکر اصلی پرسپولیس از تنهایی درآمده و البته سرخ‌ها می‌توانند در مواقع ضروری روی سامان نریمان جهان هم حساب کنند؛ بازیکنی که شاید اگر تیمش برابر سایپا اخراجی نمی‌داد، بیشتر از ۵ دقیقه فرصت بازی پیدا می‌کرد.

شرایط بازی بعد

از حالا به بعد دیگر مسابقات به شکل کاملا فشرده و هر چهار روز یک بار برگزار می‌شود. در همین راستا پرسپولیس هم باید خیلی زود خودش را برای بازی حساس روز چهارشنبه برابر فولاد در اهواز آماده کند؛ مسابقه‌ای که برای ساسان انصاری اوج گرفته حکم یک بازی انتقامی را خواهد داشت. خبر بد برای برانکو این است که او فرشاد احمدزاده را به دلیل اخراج شدن در بازی جمعه، برابر فولاد در اختیار ندارد. همچنین رامین رضاییان هم به این بازی نخواهد رسید تا برانکو ناچار شود تغییرات دیگری در ترکیب تیمش اعمال کند. خبر خوب اما بلامانع بودن حضور کمال کامیابی‌نیا در این دیدار است. با توجه به تغییر قوانین و محروم شدن بازیکنان با دریافت سه کارت زرد تا آخر فصل، کامیابی‌نیای پنج کارته فعلا یک کارت دیگر تا محرومیت فاصله دارد؛ اما آیا وقت آن نرسیده که پرسپولیس به جای نوراللهی، یک هافبک دفاعی ذخیره جذب کند؟